Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1639 ggr
Maja
0

När betäcka tidigast?

När tycker ni att det är lämpligt att betäcka ett sto för första gången? Hur gammal bör hon minst vara för att ni tycker att det är okej?

AnnaLundin
0

Inte före tre års ålder, innan dess är de inte mentalt mogna att bli mammor. De flesta ston som fölar som 4-åringar har hunnit mogna både mentalt och kroppsligt.

Peppe
0

3 år säger jag också

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Stallmima
0

Minst 3 år bör stoet vara innan betäckning tycker jag. Våra ston som vi betäckt har varit minst 6 år

cordenia
0

säger också tre år ,alla jag känner som avlar och håller på med hästar brukar iaf inte ta tidigare än så

Dior
0

Säger också minst 3, men föredrar själv (lite olika beroende på stoet) ett par år äldre i alla fall.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Alex
0

Minst tre år. Är inte hästen riktigt mogen kroppsligt bör man väl vänta nåt år till.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

QALM
0

Jag har en treåring nu som planerna var att betäcka, men hon kniper allt hon har så hingsten kan inte göra det han ska.

Skulle tro att hon tycker att hon inte är gammal nog Flört

Kimpa
0

Säger som samtliga att inte innan tre år. Sen får man se till individen också. Vi har haft ston som inte kännts mogna vid tre utan betäcktes vid fyra års ålder.

Elshira
0

Psykiskt skulle jag säga 3 år, kropsligt beror på. Många brukar betäcka sina ungston som behöver mogna sig lite mer i kroppen, men jag skulle aldrig betäca en outvecklad 3-åring. Om soet ska försörja både sig själv oc en fölunge lär hon inte bli 100% lika utvecklad som om hon hade gått tom.

Hakuna matata!