Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 6936 ggr
SitaL
0

Hästfysioterapeut

Jag är väldigt sugen på att söka in till denna utbildning men har läst lite om den nya lagen som ska trädda i kraft 2010! Nån som vet något om detta? kommer man kunna driva ett företag efter utbildningen då lagen börjar gälla?

Nån som har gått denna utbildning? vilken skola? berätta dina erfarenheter utav utbildningen mm.

Alex
0

Vilken lag? Kan underlätta om du skriver med vad det är för lag så man slipper gissa. Flört

Jag har inte gått utbildningen, men var inne på det för ett år sen och skulle i så fall ha gått EquiCares utbildning. Men det blev tyvärr ingenting med det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SitaL
0

*1 nånting med att man måste vara legitimerad föratt utöva vissa behandlingar. och som fysioterapeut så blir man bara diplomerad och det ska inte gälla då. nånting åt det hållet.

Alex
0

Kan du citera hela lagen, alt. vet vart man kan hitta den?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Linnea
0

har jag inte hört nåt om. jag har gått equicares utbildning.

Skynda långsamt så går det fortare.

SitaL
0

§ Den som har legitimation enligt lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område får efter ansökan godkännas för verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård.
Det kommer alltså att krävas en humanlegitimation. Vidare i samma paragraf meddelas att regeringen får meddela närmare föreskrifter inom dessa ramar. Alltså vilka med human legitimation som kan komma i åtanke och vilken specialkompetens som krävs av dessa.

Det är alltså djurhälsopersonalen som kommer att få utföra djurens hälso- och sjukvård."Regeringen föreslår därför att begreppet definieras som åtgärder som vidtas för att medicinskt förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom, skada eller därmed jämförligt tillstånd hos djur."
"Den nya lagen ska träda i kraft den 1 januari 2010."

Linnea
0

krävs allt detta också för sjukgymnaster?

Alex
0

Vad är humanlegitimation?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Chestnut
0

#7 Antar att det är att du måste vara legitimerad att utföra samma behandlingar på människa som du vill kunna utföra på djur. Dvs, vill du bli hästmassör måste du vara "vanlig" massör först. Men är inte säker.

Med vänliga hälsningar
Chess

Alex
0

#8 Så jag tänkte också… Att det är legitimation för människobehandlingar alltså. Men då är ju frågan om man kan tolka det hela som att om man är legitimerad för att behandla människor, så får man även behandla djur om man ansöker om det?

För vad jag kan se står det inget om att de som är diplomerade/legitimerade för att behandla djur måste skaffa legitimation för humanbehandlingar? I så fall borde ju det betyda att alla veterinärer måste skaffa humanlegitimation för att få fortsätta behandla djur, och det låter ju inte riktigt hållbart…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SitaL
0

**"Gränsen för vad som är tillåtet och otillåtet kommer att förändras i takt med utvecklingen inom veterinärmedicinen och får därför lämnas till rättstillämpningen att klargöra"

"Av de skrivelser som har inkommit till Jordbruksdepartementet om equiterapeuternas yrkesutövning framgår att flera av de metoder som används faller inom kategorin alternativmedicinska behandlingsmetoder. Detta innebär bl.a. att de i vart fall inte för närvarande kan anses vara baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet. Ett grundläggande krav för ett behörighetsreglerat yrke är att det har en grund i vetenskap och beprövad erfarenhet."

"I dagsläget är det bl.a. av dessa skäl inte möjligt att, såsom Svenska Equiterapeutförbundet m.fl. önskar, att genom legitimation behörighetsreglera yrkesgruppen equiterapeuter."**

SitaL
0

LEGITIMERAD
Att vara legitimerad innebär att man av staten fått bevis om behörighet att utöva viss verksamhet av ansvarsfullt slag, efter att man uppfyllt vissa formella krav som t ex fullgjord yrkesutbildning.
En legitimerad yrkesman måste följa de lagar och övriga bestämmelser som följer med legitimationen, annars kan den återkallas av den utfärdande myndigheten. Legitimationen är personlig.

Legitimation gäller endast följande yrken
apotekare
arbetsterapeut
audionom
barnmorska
biomedicinsk analytiker
dietist
kiropraktor
logoped
läkare
naprapat
optiker
ortopedingenjör
psykolog
psykoterapeut
receptarie
röntgensjuksköterska
sjukgymnast
sjukhusfysiker
sjuksköterska
tandhygienist
tandläkare

AUKTORISERAD
Att vara auktoriserad innebär att man blivit godkänd av ett yrkesförbund, som t ex Revisorsnämnden eller Socionomförbundet. Detta är således inte lika starkt som legitimation som ju utfärdas av staten, men betydligt bättre än ingenting eftersom yrkesförbundet håller koll på att man sköter sig.

ACKREDITERAD
Ackrediteringen är ett bevis på att aktuella kvalitetskrav är uppfyllda och går till så att ett särskilt ackrediteringsbolag prövar kompetens och rutiner hos verksamheter som utför analys, provning, kalibrering, certifiering, kontroll, säkerhet och besiktning. Om resultatet är godkänt ackrediterar de verksamheten.

CERTIFIERAD
Ett certifikat är det samma som ett intyg. Ett företag eller en organisation kan t ex certifiera - intyga - att en Medarbetare arbetare efter en viss modell. Certifieringen säger dock inget om huruvida modellen i sig är bra eller dålig eller om den ens fungerar.

DIPLOMERAD
Att vara diplomerad innebär att man fått ett diplom, vanligtvis i slutet av en kurs, som bevis på att man gått kursen. Du kan själv på din dator skriva ut ett diplom i ditt namn som kärnfysiker. Vips så är du Diplomerad Kärnfysiker. Alltså fullständigt ointressant om man inte är yngre än 5 år, men tyvärr väldigt vanligt idag i reklamsammanhang.

Alex
0

#10 Det tolkar jag bara som att de inte fått igenom att kunna bli legimiterad inom yrket. Dvs att det förutom det fungerar precis som vanligt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SitaL
0

*12 ja jag har hört så mycket och läst flera olika. Men det mesta verkar tyda åt att man inte kommer att få utföra så många av behandligarna.

Vill ju inte utbilda mig och betala en massa pengar och så kan man inte jobba med det sen! :/ Vill vara helt säker på hur det ligger till.

Men jag hoppas att det är så *12 :)

Marrsson
0

Fråga dem som håller i utbildningen! Dem bör ju ha koll på läget?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

SitaL
0

*14ja jag ska göra det.

*4 hur var utbildningen/skolan? Och hur ser marknaden ut sen?

Linnea
0

#15 utbildningen och lärarna var jättebra men det är svårt att komma ut på marknaden i synnerhet i dessa tider men om man bara lyckas skapa ett gott rykte så finns det jobb, trots att det är poppis att utbilda sig till just det nuförtiden. kom ihåg att ha nåt annat i bakfickan, i hästbranschen gäller det att ha flera äss i ärmen liksom och vara lite mångsysslare.