Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 2556 ggr
Alex
0

Dessa lagar...

Läste precis lite hästlagar från jordbruksverket, och det finns tydligen en som säger nåt i stil med "Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det."

Det trodde jag alla friska hästar var med rätt skötsel… Men jag kanske har fel? Och vem avgör vilka som är lämpade och inte? Och hur, framför allt? Tungan ute

Om det nu inte är så simpelt att hästen måste vara riktigt sjuk eller liknande för att anses olämpad för att vara ute dygnet runt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linnea
1

Sveriges lagar är märkliga. De är uppenbart skrivna av någon som inte själv deltar i samma verklighet som vi andra.

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

Jo… Var ungefär min tanke också…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

trex
0

Jag har träffat, en arab söm frös när det regnade, hästen stod och skakade, det var mitt i sommaren.  Ett svenskt varmblod, hon frös också så hon skakade, när det var kallt.  Det dom menar är nog att man skall vara uppmärksam på varje häst och behandla dom därefter.

Mvh Anita

Alex
0

#3 Fast det finns ju faktiskt täcken som skyddar mot sånt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ahnna
0

Det intressantaste av allt tycker jag är att ingen häst börjar ju per automatik frysa efter 16 timmar utomhus. "Nä, nu har jag varit ute i 15 timmar och 59 minuter, så får jag inte gå in nu på direkten så kommer jag börja frysa!" Öhm… Obestämd Är hästen "olämplig" för kallt väder så börjar den ju frysa direkt när den kommer ut. Mitt fullblod har vissa dagar när det inte spelar någon roll hur många täcken och filtar jag lägger på henne, hon huttrar i alla fall. Ska jag inte släppa ut henne alls då, eller hur menar lagen?

Det finns heller ingen lag som säger att stallet måste hålla en varmare temp än ute. Mitt stall är oisolerat och har möjligen någon grad varmare än utomhus på vår och höst, men är det minusgrader ute så är det minusgrader inne också. Så vad spelar det egentligen för roll om mina hästar är ute dygnet runt eller ute 16 timmar och resten inne? Temperaturmässigt är det samma sak, men får de gå ute hela tiden så slipper de stängas in i en tråkig box… Att jag har några på box nattetid på vintern är endast för att jag bara har en lösdrift och där får inte alla plats. Annars skulle jag gladeligen ha alla ute dygnet runt, året om.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lisette
0

men det är väl inte temperaturen som gör det jobbigt för hästarna egentligen? det är ju de andra förhållandena, dvs vind och nederbörd.

jag kan istället känna att det är fel att det inte finns en lag som säger att hästar SKA vistas xx antal timmar ute VARJE dag.

AnnaLundin
0

det fanns en liknande skrivning i tidigare djurskyddslagen, att bara hästar som är lämpade för det får hållas i lösdrift. Jag vet inte riktigt vad de menar med det, men skulle tro att fullblod och sånt inte anses vara lämpade - själv tycker jag nog att det funkar utmärkt bara de har rejält med hull. Gott hull isolerar bättre än vilnterpäls….

Elshira
0

Formuleringen är väll lite lustig… Men vi hade en arabhingst som vi gjorde allt med för att han skulle få ordentligt med pälls - först när han började skaka om dagarna fick han börja med ett tunnt täcke och gradvis öka allt efter som det blev kallare och han frös…

Men det slutade med att han gick med über varmt vintertäcke med hals + fleecefodrat regntäcke på sig och då kunde han bara vara ute dagtid i "normala" förhållanden dvs ingen blåst, snö osv.

Visst kan man pracka på hästar 4 täcken och ha dem ute dygnet runt~ men tycker nog det är snällare att låta dem komma in och bara stå med ett täcke på och få sova lite~ Hästen jag tidigare nämne stog och trampade vid grinden redan efter hava dagarna och ville in.

Han är nog inte "lämplig" att ha ute mer än 16 timmar/dygn xD

Hakuna matata!

Linnea
0

#8 nej det får man nog hålle med om.

#6 jag håller med om att det ist borde vara lag på att de ska få vara ute en viss tid, inte inne. de är ju inte gjorda för att stå inne direkt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

#5 Där sa du nåt vettigt faktiskt. Flört Undrar hur de ser på det…

#7 Precis, väldigt sant där.

Sen ska de ju ha tillgång till vindskydd/ligghall för att gå ute mer än 16 timmar under vinterhalvåret. Och då skyddas de ju från vind och nederbörd, precis som i ett kallstall. Och få hästar fryser väl i ett kallstall vad jag vet…

Så då borde ju egentligen rent av en frusen häst må bättre av att gå ute över 16 timmar, för då kan den själv bestämma när den ska vara ute eller "inne". Och behöver aldrig stå och frysa utan skydd…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

dijete
0

Dom menar att hästarna får tex inte vara ute i en hage som är helt platt utan något.

Alex
0

#11 Va? Hagarna får väl vara platta, det sägs det väl ingenting om?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

dijete
0

#12 Nu förklarade jag lite dåligt, jag menar att dom får vara max 16 timmar per dag utan någon form av skydd mot vind/regn.

Alex
0

#13 Jo det förstår jag, det var mest delen att bara hästar som är lämpade för det får vara ute mer än 16 timmar per dygn. Så jag funderade mest på vilka hästar de anser vara lämpade för det och inte. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

Vi har Araber som går ute och jag har inte sett några problem med våra. Blir det lite mer piskande vindar så kastar jag på dem täcken, men det är mera hos mig själv som problemet ligger att jag anser de kan behöva ett täcke. Våra Araber är nu upp i åldrarna runt 20 år och har aldrig haft de sjuka för att de varit utomhus. Däremot hade vi under deras ungdom dem mera förskylda. Men ser man då till deras livsförhållande då och idag. Då levde de i sina stallar runt 12 timmar om dagarna och varje gång de kom in så blev det stora temperaturförändringar. Stallet var isolerat och hade kanske då plusgrader på 5 och det var 20 minus utomhus. TRor det var det som gjorde de klart mera sjuka. Idag är de friska året runt och så är de aldrig så uppjagade så som de kan va när de har stått inne och ska komma ut. De är bara lugna att ha att göra med och lugna att rida på, om så du inte ridit dem på en vecka. Tror det här med stall är på många sett det som ställer till mer bekymmer än många är klara med. Det är bra med stall som att kunna sköta det praktist för en själv. Men att djuren ska leva där inne börjar hos mig kännas mer och mer som ett brott mot dem. Varför jag allt mer nu har kommit att gå över till lösdrift.

Ju mer fördelar jag sett med lösdrifter ju mer övertygad har jag också blivit. Helt klart ska erkännas jag vill ha stall för min egna bekvämlighet. Men har nu bestämt mig att lära mig att det går att klä sig med bra kläder på sig själv. Sista vintern nu kosta jag på mig lite ytterligare kläder som jackor, vantar sockor, mössa sånt som man har att åker skidor i. Det var kläder som verkligen kom att tilltala. KOsta en slant men var värda varje öre. Jag frös inte själv om så jag var ute i 8 timmar i sträck i 20 minus. Våra övriga hästar har aldrig heller varit alls några problem med att hålla ute. Däremot de hästar som var uppstallade under vintern och var alltså de som kom in kom att stå vid grindarna på klockslaget. kan tolkas som de fryser men det var mera att de kunde sina tider för att komma in.  Det vankas ju godis i krubborna.

Jag hoppas kunna komma att ha alla våra hästar att kunna gå på lösdrift, men det är en kostnadsfråga. Vi har ju stallarna som vi ännu har kvar lån på, så nu när vi då inte ska komma att använda dem fullt ut så kan det ta emot att sätta ytterligare kostnaderr på lösdrifter. men vi har tagit på oss  kostnader för att få till ett par lösdrifter för att prova och se, och när vi ser att det här är det som vi ser är 100 %  hållbart, så kommer vi att sattsa fullt ut på lösdrift. Stallarna blir då sjuk,hovis, vet avdelning. 

Att sen se att hästarna inte utnytjar sina lösdrifter kan kännas som ett hån mot en själv. De föredrar att sova bokstavligen i snön och står om så det piskar viner vinterdagar utanför. De går in om jag ger de maten där inne, men går ut sen när de ätit upp och skitit ur sig. Sen står de ute.  

Så det här med regeln 16 timmar är bara rena okunskapen som beslutats av mindre vetande och gör bara än mer folk förvirrade. Erfarenheter bland hästfolk talar emot också den reglen. Men så är vi ju ett folk som älskar regler som inte står för kunskap eller logik.

Birke
0

#15 Jupp, lösdrift e bra. Valfritt. Låt djuren vara de de är.

Elshira
0

Här hemma är det mer eller mindre hästarna som bestämer =) Den varmare årstiden så händer de att om det itne är för mycket mygg osv att de får fortsätta gå ute tills de själva vill in~

På vintern så är det ingen av våra hästar som itne uppskattar att få komma in. Även om de får kvälsmaten ute osv så står det bara vid grinden, gnäggar och trampar runt runt. När de kommer in ser man hur ögonen slocknar på dem och alla 5 ligger och sover helt utsalga på kvällarna/nätterna. 2 av våra tom gnäggar i sömnen och "springer" i sömnen haha

De som vill vara ute längre får det och de som vill får vara ute. Nu har vi inga som går på bete/lösdrift men tidigare har vi haft dem i en hage med både mycket bete och mycket skog, endel trivdes med att få vara ute hela tiden medan andra var lite mer kräsna.

Hakuna matata!

dijete
0

Med skydd mot vind/regn menade jag någon sort av vinskydd.

Elshira
0

Ja tät granskog eller annat än ett "riktigt" vindskydd är ju inte tillräckligt längre >.<

Hakuna matata!

dijete
0

#19 Håller med dig, fast i för sig kan man förstå dom.