Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 2155 ggr
[Quellii]
0

Häst, kostnader?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det såhär att jag fått ett suveränt erbjudande, men jag vet inte om jag kan ta det pga. kostnaderna. Jag har fått en förfrågan om att köpa en islänning på 19år, en jätte härlig valack.

Nu undrar jag, vad kan det kosta att ha en häst som honom? Han går på lösdrift i en islandshästflock, och äter dagligen Ensilage och halm. Kraftfoder får han efter ridning, han äter inte havre, då får han mer energi än han kan göra av med. Han är oskodd och har vinterpelsen kvar eftersom att han går ute året runt. Han är bara rakad vid halsen och bogen där dom svettas mer vid ridningen. Och jag räknar med att jag har 5 ridpass/vecka.

Stallhyra behöver ni inte skriva om, den kostnaden vet jag redan, likadant är det med utrustningen, men hovslagare, foder, vaccination, avmaskning, ev. veterinär? Försäkringar etc. är ju olika, det vet jag ;)
Vad kostar det (ca.) i månaden?

gejsa
0

Ska han stå kvar där så är det väl bara att fråga stallägaren vad fodret kostar. Det varierar ju väldigt mycket beroende var man bor i Sverige. Hösilage kostar ju mellan 1 kr upp till 3-4 kronor kg.

Försäkring på islänning är inte så farligt dyrt. Man kan ju betala det månadasvis.

Avmaskar gör man ca 2 ibland 3 ggr per år.

Hovslagare måste du nog fråga ägaren om. Ifall du kan behålla samma som denne. Det varierar också väldigt mycket i pris.

[Quellii]
0

#1  -Joo jag kan tänka mig det, men jag är så otålig och ville ha ett liiitet hum om vad det kan kosta, så att jag inte drömmer mig iväg för mycket ;)

gejsa
0

Har hästen eksem så är det mycket kostnader på sommaren och jobb. Glömde skriva det.

[Quellii]
0

Okej, joo det kan jag tänka mig, men det har han inte :)

gejsa
0

Det var ju skönt att höra. Har nämligen själv en islänning med eksem. Mycket jobb är det.

Maja
0

Ett tips för att spara pengar är att inte avmaska din häst!!

Ta istället prov på hans avföring som de kan testa i labb och se om han behöver ha avmaskningsmedel.. Då slipper du avmaska honom i "onödan".. :)

[Quellii]
0

#6 -Jag skulle inte strunta i att avmaska honom! ;O

Maja
0

Nej, inte strunta, men om du avmaskar honom gång efter gång efter gång utan att han ens skulle dra på sig någonting så får han ju i sig massa medel i onödan.. Om du istället testar hans avföring så slipper han få i sig medlet och riskera att bli resistent (vet dock inte om de blir det) mot det!! Så gör vi på våra islänningar!! :) Smidigt och så tjänar vi pengar på det.. :) Unghästarna avmaskas dock.. :)

gejsa
0

#6# Juve! Det är inte att spara pengar. Det är att spara hästen. *ler* För det kostar mer att ta prov än att ge avmaskning. Och det är bara på våren som det rekomenderas. På hösten syns ändå inte styngflugelarvernas ägg när man tar prov.

Pris på träckprov är ca 250-300 kr per häst.

Vi tar prov på våren och ser om det behövs avmaskas. Troligvis kommer väl det en lag på detta om några år. Att man inte får avmaska hur som helst här i Sverige. Utan man måste ta träckprov först och behövs det avmaskas så ska veterinär skriva ut ett recept.

Maja
0

#9 - Det också.. ;) Skrev det i #8 nu också.. :) Men sedan så sparar vi pengar iom att vi har så många hästar.. ;) Att bara ha någon eller ett par hästar kanske inte gör någon skillnad, men att ha så pass många som vi har hjälper.. ;)

[Quellii]
0

#9 Jag kunde tänka mig att det skulle vara dyrare med provet, men är det så? SKA man ta ett prov innan avmaskningen?

gejsa
0

#10# Ja, vi skrev ju samtidigt så det blev lite dubbelt nu. *ler*

gejsa
0

#11# nej, det är inte lag på det ÄN. Men dom kommer nog om några år troligvis. Det är visst uppe på förslag har jag läst någonstans. Danmark har ju lag på det iaf.

Men det är bra för hästen om man tar ett träckprov på våren. En del hästar behöver ju inte avmaskas varje vår och höst om dom går på bra beten och bra hagar.

Maja
0

#12 - Haha.. Jajamen.. ;) Men då blir det dubbelt så tydligt kanske? ;)

[Quellii]
0

#13 Okej ^^ Då vet jag det ;)

gejsa
0

#14# Säkert blir det det. hehe

#15# Ja, det är mycket man ska lära sig om man blir med häst. *ler*

[Quellii]
0

#16 Joo jag märker det x) Men som sagt så får jag se hur det blir med lilla Blesi. Det är härligt att drömma iaf ;D

Maja
0

#17 - Så länge det är en islandshäst så är det bra.. ;) Haha.. MVH Maja - som vill få fler att upptäcka den lurviga, lilla, håriga rasen.. ;)

gejsa
0

Han kan komma till mig annars. *ler* Ska sälja mitt halvblod och köpa mig en duktig islänning.