trav vs. galopp?
Jag vill inte ha krig här, men detta är något jag funderat på rätt länge.
Man läser alltid en massa om trav och travhästar, antingen om hur bra det är eller hur dåligt det är eller hur trött man är på den diskutionen.
Men det skrivs nästan aldrig något om galopp.
Jag vet trav är en mkt större sport än galopp i sverige, men endå.
Varför skulle galopp vara så mkt midre/mer hemskt än trav?
Jag har varit mkt i trav världen sett saker jag gillat och ogillat, varit en del i "ridhäst" världen sett saker jag gillat och ogillat. Inte varit så mkt i galopp världen och tyvärr mest sett saker jag inte gillat. Men jag antar det är samma sak för de som inte är så insatta i trav eller dy likt också. Finns säkert saker man kan gilla innom galopp också om man kan i närmare kontakt med det.
Men kommer någon och säger dom köpt en travare blir det ofta mkt suckande.
har själv aldrig sett det när någon köpt en galoppör.
Varför skulle det vara så mkt bättre att ha galoppör än travare?
varför verkar många tycka att galopp är snällare än trav?
Trav:
Att dra en vagn är skonsammare för en häst än att bli riden.
De vill förbjuda 2 årslopp i sverige (svårt att få igenom).
Man får inte röra hästen med pisken inte en gång. Enbart sulkyn får vidröras av pisk.
Galopp:
Hästarna rids i lopp vid 2 års ålder.
Jockyn måste visa spöet för hästen, får han ingen reaktion får han slå hästen (detta gällde iallafall för något årsedan, är det ändrat så rätta mig).
Detta är lite av det jag sett/vet.
Jag vill inte ställa mig på någon sida men jag vill höra era åsikter.
Är trav hemskare än galopp?
är båda hemska? varför?
är inget av det hemskt?
Ja allt ni kan komma på. Men efter vad jag sett så verkar det som att många avskyr trav men inte bryr sig om galopp.
Själv kan jag inte utala mig mkt.
vet inte jätte mkt om galopp och har sett saker innom de flesta sporter som jag inte gillar. Så jag vill inte döma eller hylla något.