Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2003 ggr
Tusen
0

Bra information om bett

För ganska länge sedan var det här en livlig diskusion om olika bett. Jag förespråkade då raka bett och ondgjorde mig över tvådelade. Någon bad om en bild som jag då inte kunde hoitta, Nu har jag hittat både bilden och en massa tänkvärd information angående detta. Läs gärna och skriv vad ni tycker.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=286

Alex
0

Kanon! Jag letade efter den jag med rätt nyligen… Men tror du fick fel länk där, antar att det är denna du skulle visa?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
0

#1 Tack för hjälpen. Ja det är den länken. Måste ha tappat något på vägen.

Alex
0

Ändrar den i huvudinlägget också då. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Milli
0

Jättebra länk! värd att läsas!:)

Linnea
0

bra länk men de glömde en sak tycker jag. de skriver hela tiden att för långa bett kan ge skadr men även bett med rätt länd kan göra det, beror ju på hur hästen ser ut i munnen. överlag så är det större risk att orsaka skada i munnen med tvådelade och även tredelade bett (men risken är mindre med dessa) även om de har rätt längd. raka eller anatomiska är ju det bästa. en del bett verkar inte vara tänkta att ligga i en hästmun konstigt nog.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Bra artikel!

Hakuna matata!

Lorita
0

Jag puttar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Invisible
0

Vilket är bäst att ha, "lösa" eller fasta bettringar ? Obestämd Vad är det liksom för skillnad på effekt?

Animal-3
0

Ja mer fakta om dagens utrustning och funktion behöver verkligen spridas:)

så skönt att jag slipper tänka på just detta så mkt just nu.

Tusen
0

#5 Håller med dig helt och fast. Tvådelade bett kan inte annat än vika sig på mitten och trycka upp i gommen. Oavsett hur långt det är. Sen kan man ju dra sina egna slutsattser om det tycker jag. Sedan jag varit på föreläsning om detta har ALLA tvådelade bett kastas här hemma.

Linnea
0

#10 skulle inte ens fundera på att använda ettt tvådelat bett.. när folk börjar kunna lite mer om bett är det dags att ta itu med nosgrimmorna..

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

Jag har inte nosgrimma på mina och det är säkraste sättet att se att bettet inte är obehagligt för hästen. Två delat är inte att tänka på, man kan ju själv tänka sig hur det känns i gomen när det viker sig.

Rakt eller tredelat använder jag eller bettlöst ibland.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning