Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2901 ggr
Peppe
0

vad heter skon?

Jag håller snart på att vända hjärnan ut och in. skor som är "runda", inte runda som ringskor, utan där själva trampytan är rundad för att öka överrullningen. vad heter dom skorna? jag blir snart tokig, har suttit och googlat i 1 h nu utan resultat

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Nitro
0

halvrunda =)

Peppe
0

oj vad snabbt svar, men är inte det namnet jag söker. det är ett dubbelnamn på engelska.

Nitro
0

Jaså, vi inom travet säger halvrunda i alla fall. Måste vara exakt samma skor, för de har den effekten iaf.

Peppe
0

ja det kan sälert vara samma skor, men namnet jag söker har nämnts här på forumet förr

lisette
0

classic roller?

Nitro
0

#5 Haha, det var värst var tjusiga namn ni har på skorna =D

Peppe
0

ja TACK lisette!! SOM jag har letat!! =D

lisette
0

#6  ;)

#7 så lite så… =)

Thorsson
0

Sådana har jag! :D Har inte hunnit testa dom än bara… -.-'

Zabbio
0

OT

Har ni hört om sken-skor? :P

De har en båge som går över hoven och som man fäster ett rep i. Om hästen skenar drar man i repet och håller…

Så vitt jag vet är det en äkta sko som användes för några hundra år sen, på vagnshästar gissar jag.. hästen gick ju omkull men den slutade iaf skena-..- Men det kan ju vara påhittat, hovslagaren sa det idag.. fast han kan driva med mig också :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Jag har set bildexempel på en sådan sko i någon GAMMAL bok om hovvård för hästar - vilka hästar de användes till vet jag inte men att de har funnits stämmer :P

Hakuna matata!

Zabbio
0

#11 Ja, man fick ju stopp på hästen åtminstånde :P

Kimpa
0

#11 Har också läst om den skon i en hovvårdsbok!

Marrsson
0

Min hovis kallar sådana skor för Roll Overs :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

fridak
0

appropå skor så hade stallägaren och hovslagaren lite trubbel med en häst som trampade av sig skorna jämt och ständigt. de hade ändrat vad de kunde men han lyckades ändå kliva ur dem, boots hjälpte lite grann också.

en dag kom hovis med en sko hon tagit av från en ny kunds häst och sa att hon hittat lösningen på tappskoproblemet.

skon hade sidokappor där förra hovslagaren hade borrat ett hål i varje och sedan satt fast en slangklämma, från ena sidokappan till den andra.

Självklart använde sig hovis inte av den idén men hon var tvungen att visa upp den iaf, hon funderade på att skicka den till en av hovslagarlärarna för hon hade haft samma lärare som hovslagaren som gjort skon med slangklämman för att höra vad läraren tyckte och tänkte om det hela.

Zabbio
0

#15 Så att slangklämman gick runt hoven? Eller över tån? :P

Var ju en smart ide så länge den inte går runt hela hoven och hindrar rörelsemekaniken (som *host* barfota boots gör *host*)

Elshira
0

Jag har länge funderat på "boots/skor" eller vad de nu ska kallas som är som "riktiga" mänisko skor. Men tycker alla ser ut att börja ekava på diverse ställen efter ett tag? Frmför allt i karleden? :P

Hakuna matata!

Zabbio
0

#17 De flesta sitter spända runt hoven och det runt karleden är väl mest för lite extra stadga,,

fridak
0

#16 den satt rätt högt över tån. enligt hovslagaren så hindrade det något och skulle inte vara särskilt bra iaf.