fladdrande skänkel
Jag har ett problem med mina skänklar.Dem fladdrar och jag sitter med dem "utanför" hästen. Jag har inte min skänkel intill hästen. Jag har riit på ridskola sen jag var 8 och nu är jag 16 och fick för första gången höra detta när jag var på läger i sommras. har ni något tips på hur jag ska lära mig detta och rätta till felet. Jag rider 1ggr i veckan på ridskola :S
Hade också det problemet förut, då red jag bara i jodhpurs, nu rider jag med stövelskaft/gaiters till och det har blivit myycket bättre :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Försök slappna av och komma ner i sätet när du rider. Rida mycket utan stigbyglar också.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Tack :D
#1 Vad är det för saker som du använder dig av, har aldrig hört talas om dem förut
#2 Men problemet är att jag rider på ridskola och kan inte göra riktigt som man själv vill.
Prova med att korta stiglädrerna ett hål, om det då blir lite bättre, rid så tills det är helt bra.
Sen länger du ett hål.
Som ettan skriver så prova med stövlar. ( om du inte redan har det. )
Det problemet har jag med, fast inte lika mkt som förut för jag fick tipset om att börja med ridstövlar för att få mer stöd och det funkade. Men nu när jag var på ett ridläger tog jag bara med mig mina vanliga knytskor och red drf istället mer utan stigbyglar.
#3 Du kan säkert få rida utan stigbyglar om du vill det, om det är det du menar. Jag rider också på ridskola och oftast får jag rida utan om jag vill. Det är ju bara bra ;)
#3 - Gaiters är stövelskaft som man fäster ihop med jodhpurs/ridskor så det blir som en hel stövel. Jag har mjukare gaiters och det funkar bra, hårdare gaiters blir ju mer som rejäla ridstövlar.
Mjukare gaiters, liknande mina -> http://www.hooks.se/product.aspx?productid=220090&deptid=6&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
okej, tack :D