Sjuka priser!, tandraspning..
Vilka sannslösa priser det va. en sa till mig i stallet att det kostar ju bara 700kr.. nä det kan ja lova läg till det dubbla minst..
har ringt runt till 3 ställen.
hgb, 1000-1500 beroende på sederingen, + att det är en lååång sträcka att åka, + transport hyra
distriktveterinär 700+ moms+ utkörningen 500-600kr slutar på 1500kr (och då vart det jätte lenge sedan dom gjorde en, så man vet ju inte hur det blir)
Anne min vet som det kommer att bli 1500kr,´+ oki sträcka att köra + transport avgift..
vad betalar ni, någon som vet någon annan vett som inte ligger allt för långt bort från Landskrona..
e ju som sagt så att granda e rätt svår transporterad just nu…

Det är väl inga fantasipriser? Hos mig kostar det alltid runt 1200-1500 att en veterinär kommer hit och utför någonting. Framkörning och milersättning är det som kostar och bor man långt ifrån stationen så blir det ju så. Själva tandraspningen brukar ligga på runt 700, med eller utan moms, så din kompis har ju helt rätt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag har ju ingen aning om hur du är uppstallad. Men kan du inte sam köra din tandraspning med någon annan som vill få något gjort? Jag står ju själv men jag brukar låta veterinären kolla på tänderna samtidigt som de vaccineras t ex. 
Det kostar helt enkelt att ha häst.
ja men dom ställen asså hos min vett och i hgb får ja köra till klenik, och där kostar det 1500 minst, och då till kommer ju transporten och bensinen så vi är uppe i 2000kr minst..
jo men i vintras när ja kollade då kostade det 90 fattar inte varför det ökat så mycket..
ja kan inte vänta tills hon ska vacksineras, dör det görs hon i dec
, men ska lägga det där senare..
jo visst det kostar att ha häst det vet jag nog
, betalade 6000kr i hältutredning med glädju bara min gumma blir bra, jusst nu behandlas hon med kiripraktk och laser 600kr gången, så visst vet ja att hon kostar..
jag undrade bara om ni vistenågra billigare ideer.. det är ju nästan dyrare att åka till klenik nu ju..
Det kan inte ha varit någon veterinär som gett dig prisuppgift på 90 kr, möjligen en självutnämnd tandfilare som öppnar munnen på hästen och "kör runt" några varv med raspen.
Förr var det vanligt att hovslagaren hade med sig en tandrasp också, men det är tackochlov inte lika vanligt längre!
Själv skulle jag inte låta någon annan än en veterinär fixa munnen på hästen, det är alldeles för riskfyllt. För den som undrar vad jag menar så kan jag berätta att hästens kroppspulsåder löper strax innanför de bakersta tänderna och om tandraspen skulle skada denna så är det godnatt och adjö…
Har du kollat riktiga hästtandläkare (alltså inte hovslagare med en rasp i bakfickan)? Jag betalade 432 + moms för undersökning och raspning (då var det bara någa kanter att åtgärda, inget allvarligt - då blir det förstås dyrare). Ingen av hästarna sederades, det är inte alla som behöver. Och så var det ju många hästar som delar på framkörningskostnaden, eftersom hon tog 8 hästar på samma dag. Men billigare än 1500 borde det ju bli.
Vi har visserligen en snäll veterinär som bor aldeles i närheten som vi känt sedan länge. Hon brukar inte ta särskillt mycket för att komma ut till oss om hon har tid över, men för att kolla igenom munnen och raspa där det behövs tar hon 500-700 kr för själva arbetet.
Det tycket jag är väldigt billigt jämnfört med många andra. Men tyvärr har vi fåt 3 hästar mer eller mindre förstörda pga en tandläkare som jobbade runtom i hela europa, hade sin klinik i södra sverige och var allmänt väldigt känd. Alla 3 hästar slutade med akuttid på tandvård på SLU… Där gör det ett riktigt bra jobb… Men priserna är ju skyhöga.
Har ni en veterinär som tar 1500 kr för att komma ut och rspa~ så är det normalpris!
Hakuna matata!

här har du en som kommer ut. ni måste gå ihop några stycken,

vi tog ut hästtandläkare till stallet. det kostade 750kr/häst tog ca 15min för varje pålle. Då togs bara hästarna som klarade det utan sedering. en pålle blev hemskickad och skulle tas någon månad senare när vet. också fanns på plats för han hade så stora hakar som satt fast i varandra eller något så han var tvungen att använda större grejjer för att slipa ner dem.

vi har en islänning som kommer till våra hästar varje höst, raspning och koll av skapet på valackerna 1000 kr
hej alla som ja skrivit uppe ÄR det veterinären ja kollat hos
#6 ja vet inte vart du fått 90kr ifrån det skulle ja alrrig ens betala..
skulle aldrig någonsin låta någon som inte är en veterinär komma i närheten av hennes mun, appsolut inte en hovis, dom kan hovar men dom är inga tandläkare..
och probölemet är det att hon måste nog sederas då hon i allmenhet inte gillar när man pillar hennne på eller i munnen.
sedan är det bara jag i stallet som ska göra detta… ingen annan ja har frågar.. j ska ha maskmedel med..
men men får väl se annars får ja vänte några veckor till, tills killen kommer hem så kan vi åka till hgb, hon äter ju helt utan problem.
han är ju van vid hennes last problematik nu.

Vi har Christian som Lisette länkat till i #9
Tar dryga 600-800 kr per häst beroende på vad han behöver göra..
Han har alltid kört ut till oss, visserligen har vi alltid haft 2-3 hästar som skullat kollas i munnen.. Tror att han vill att man ska vara några fler, men jag tror han gjort ett undantag för vår del, då vi tränat för hans sambo och köpt både Schess, Schrek och Schamilia från dem ;)
Toppenbra är han iaf :D
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Lisette och cilla88 tack, men ja fick två val av han minst 5-6 hästar i stallet. och det finns ingen mer en granda som ska raspas. eller så kunde ja åka till honom, men då har vi 10 mil enkelväg, så det blir billigare med vetten..
suck… blir värkligen ingen sadel denna gången häller..

#12 De va du själv som skrev 90 tidigare……….
HAHAHA nu hittade ja det, tack hannapa nä det ska stå 900kr inte 90kr… appsolut inte 90kr…. nä han sa att i vintras kostade det 900kr med sedering, och utkörning och nu kostade det lixom 1500kr eller mer…
måste varit en praktikant

här i finland kostar det 20 Euro (utan moms) för oss, per häst. så runt 200 kr då? sen om man åker lite längre bort, så blir det mkt dyrare + transportkostnader.

Vi betalar 400kr per häst.