Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1871 ggr
Milli
0

fånga häst, hjälp!

känns som att det var 100 år sen jag senast var inne här och skrev inlägg.

Men nu behöver jag hjälp.
Har en islandshäst som går ihop med mitt russ, har börjat rida isisen då hans ägare inte klarar av honom.

Allt har gått jättebra, behöver bara vara väldigt bestämd. Dom har haft väldiga problem med att hämta honom i hagen, vilket har gått bra för mig. Fram tills nu, för ca 1 månad sen fastnade han med grimman i ett träd och blev rädd.
Han har alltså haft grimma hela tiden förut eftersom dom inte fått tag i honom.

Jag var där ca 2 veckor efter att han fastnade för att försöka fånga honom, livrädd i början men efter 8 äpplen och 2 timmar fick jag äntligen på grimman, nästa gång tog det 1 timme.

Har satt på honom grimma i hagen efter varje gång så att det ska vara enklare att fånga honom, men självklart lyckas han få av sig den varje gång.

Nu var jag ute i måndags igen, han följde efter mig som en hund, men så fort grimman kom fram så gick han iväg. Efter 2 timmar gav jag upp, började ösregna och hade ingen tid att vara kvar där längre. Var ute i torsdags igen, gick knappt komma i närheten av hästen.

SÅ vad gör jag? Hästen måste vi få tag i, har ett sår vid ögat som är inflammerat av alla flugor måste göras rent innan det går för långt.

Jag har prövat att jaga honom, inte funkat alls bra. Sen har jag lockat mig till honom och bara stått och kelat, har gått jättebra tills grimman kommer fram då han går iväg.

Så snälla hjälp!

JenD
0

Jag vet inte hur han är att leda men om han är snall kan du ju prova med en halsring när du hämtar honom i hagen och sen träna att ta av och på grimman när du har honom inne i box kanske.. Reagerar han likadant på grimman när han är inne?

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

sus-sharon
0

när Sharon får spunk och inte vill ha grimman på sig (händer några gånger vaaarje år på betet) så brukar jag låta grimman hänga på axeln och bara lägga grimskaftet runt halsen och leda. när vi hunnit så långt som till grinden brukar det inte vara problem att få på grimman, särskilt som hon är "fast" i grimskaftet.

och belöning, belöning, belöning när hon tillåter grimman.

kan ni inte ta med er saker för att rengöra såret i hagen och bara lägga ett grimskaft runt halsen på hästen?

konstigt nog (?) fungerar det bättre att få tag på Sharon sen jag bytte ut alla nylongrimmor. Numera kör jag enbart på lädergrimma på mina hästar.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Milli
0

Så fort hästen ser grimskaft eller grimma så går han iväg, och det tar sisådär 15 min innan han ens våga sig fram till mig igen.
eftersom jag inte känner hästen allt för väl vet jag inte hur han reagerar i situationer där han blir fasthållen, och att bara ha ett grimskaft att hålla i känns väldigt riskabelt.

När han väl kommit in är den inga problem går att tränsa och allt möjligt, däremot vägen till stallet brukar han sticka, går få tag i honom direkt, men frågan är ju hur han blir om han känner att han bara har halsrem, om det ens går att få tag i honom då.

Men tack för svaren, får väl klura vidare lite och pröva med halsrem nästa gång jag åker ut. :)

Linnea
0

mitt russ är också lite knepig utan grimma fast han är mycket bättre nu än förra sommaren. jag tar med mig endast grimskaft som jag håller bakom ryggen. när jag kommer fram till honom hälsar jag och kliar honom på halsen. samtidigt lägger jag grimskaftet över halsen och gör sen en "grimma" av det. sen leder jag honom så till hagöppningen och tar på grimman ovanpå "grimman" sen är han fångad.

Skynda långsamt så går det fortare.

Milli
0

Skulle gärna pröva med grimskaft med eftersom jag inte känner hästen så känns det väldigt riskabelt om han nu skulle bli skrämd utav det och sen bli ännu mer ohanterbar.

När grimman ligger på marken kan han gå fram och lukta på den och då är det inte alls farligt, men så fort den kommer ovanför mark så är det tydligen jätteläskigt.

Lädergrimma kanske är något att pröva, träns är han ju inte rädd för i stallet iaf.

Frågan är ju bara om han verkligen är rädd för grimman eller om han bara inte vill bli fångad.

Han har gått på en gård som hade turer med isisar, dom var tvugna att sälja honom eftersom han till slut var tvungen att ledas runt för att någon skulle kunna rida honom. att sen sälja till en 12årig tjej utan så mycket kunskap var väl inte världens smartaste.

Förstår inte varför små ponnyer alltid ska vara så envisa ;)

lisette
0

jag är egentligen emot att ha grimma på i hagen, men vid vissa tidpunkter så måste man det.

får ni tag på honom, låt han sedan ha på sig grimman så ni lättare får tag i honom.

swedensess
0

lägg ett rep runt halsen på honom innan du sätter på grimman då kan han inte bara gå iväg, en annan sak är att ha repgrimma när du ska hämta honom vissa hästar giller de bättre än "vanliga"

Milli
0

#6 grimma i hagen har han haft för att det inte går att få tag på honom annars, iaf inte för ägaren. och nu har det ju blivit ännu värre sen han fastnade.

Har satt på honom grimma varje gång jag fått tag i honom, men han lyckas alltid få av sig den efter en dag.

#7 vet inte riktigt om jag vågar det då jag inte vet hur han reagerar, vill helst inte få en spark.
Får väl pröva med både repgrimma och läder, och se om något fungerar.

lisette
0

aha, missade att han fastnat i ett träd.

Milli
0

Kan ju uppdatera nu att jag var ute i måndags, använde repgrimma och fick tag i honom på 5 min.
Var bara ute och gick med honom och sen fick han gå in i hagen igen.

Igår var det bara att ta på repgrimman, sen blev det en barbacka tur i skogen, utan krav på honom, bara skritt och lite trav.

Idag var det samma, bara att ta på repgrimman. Sen kom regnet så det blev bara rengöring av såret vid ögat och sen åka hem.

Har tagit repgrimman om halsen på honom först, antagligen fick han såret vid ögat när han fastnade med grimman, därför han varit så rädd för grimman, men när han inte ser grimman är det inga problem.

Däremot är såret vid ögat riktigt illa…  börjat läka nu med salva och flughuva på.

Känns jättebra att vi kommit så långt med honom redan, men nu ska tydligen ägaren sälja honom, så allt jobb var väl i onödan ändå :(

Thorsson
0

Testa att gömma grimskaftet under tröjjan, ta med dig 2 godisbitar med dig. Stannar han hos dig när du kommer, klappa gosa och ge en godis, smyg fram grimskaftet och lägg det om halsen, ge godis biten och massa beröm.
Är han rädd för grimman?
Lord och jag hade en del problem, men sedan så varje gång han fick något av mig och lärde sig att bli infångad inte alltid betyder att det är ridning på gång, utan bara promenader eller longering. Eller massa gos i stallgången så möter han för det mesta alltid upp mig nu, och han får nästan inget godis i hagen längre nu alls! :D
Det var grimman på och massa tid tillsammans i hagen med bara att sitta där, gosa och ge lite godis.