Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 411 ggr
Eve
0

Högljudda nattgäster!

Jahapp, så har det fruktade hänt.. Vildsvinen kommer in på våran tomt på nätterna.. Kul om man kommer hem sent nångång och blir välkomnad av vildsvin..     Är så himla rädd för dem! Dessutom väcker de hela huset när de styår och skriker på varandra under plommonträdet!

Någon som har samma problem?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

CBA
0

Om ni monterar upp en stark lampa med rörelsesensor som får fart på lyset så kanske de blir skrämda och springer iväg från tomten ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Eve
0

smart! ska jag föreslå till min far

gejsa
0

Oh, fy fasiken vad otäckt. Dom kan ju gräva upp  hela gräsmattan på ett par timmar. Vad finns att äta hos er då? Tänk om hästarna hade stått i ett stall bredvid. Dom hade ju varit livrädda. Förvånad

ang lampan så lär dom nog bara bli rädda en- två ggr. Dom kommer tillbaka om det finns något gott att äta iaf. Däremot staket med el i är det enda som hjälper har jag hört om dom väl har börjat att komma dit. Dom använder ju lampa när dom skjuter vildsvinen iaf här i skogen.

Eve
0

Mm, menar det.. vi har ett plommonträd, ett päronträd, två äppelträd, en svartvinbärsbuske, en rödvinbärsbuske och en krusbärsbuske.. finns jäättemycket att äta!

gejsa
0

Men dom äter väl inte buskarna? Dom äter rötter och maskar och så kanske frukt osv. Men det finns väl ingen frukt kvar nu? Bökar dom inte upp gräset?

lisette
0

känner ni ingen jägare då? inte för att skjuta dem, men att skrämma iväg dom med ett skott eller två?

gejsa
0

Hur många verkar dom vara?

geea
0

Här uppe har vi inga vildsvin! Vi har björn (& varg) ist, fast det kanske ni har oxå??  Fundersam  Skrattande

gejsa
0

Björn har vi inte här men varg kommer och går och lodjur. Bor i Eskilstuna.

lisette
0

ooh vad häftigt med både varg och björn… här nere finns oxå lodjur av och till faktiskt! :D

gejsa
0

Ja, jag har ju t o m ett förstorat foto på väggen av ett lodjur som låg här hemma i över ett dygn. Den höll ju på att ta mitt fjordföl när den bara var ca 2 veckor gammal. Hade jag inte sett den så hade den blivit tagen. burr! Hörde hur en tog ett stackars rådjur i stället. Det skrek hjärtskärande innan den dog.

lisette
0

det fotot får du scanna in gejsa! *tycker*

Eve
0

Jo, de bökar upp gräset.. Det finns en del frukt på marken som har fallit, allt är förmodligen ruttet, men det verkar de inte bry sig om..

det verkar vara två stycken som står och skriker på varandra…

LinneaG
0

Eve - jag och anna bor ju nästan med vildsvinen, aldrig sett de på tomten men mött de i skogen på kvällarna. Och nu när jag flyttar dit ut så kommer ja väl träffa på de lite oftare när ha går hela den vägen hem varje dag.

lisette
0

linnea. kan du klättra i träd?

LinneaG
0

nja, finns inte så många träd som är lätta att klättra upp i..

Cevir
0

Eve, varför kommer de till eran tomty? har ni vildsvin runt om nånstans? Eller bor ni typ ute i skogen eller vad? :OFot i munnnen

/ Sara & Casper

Eve
0

Cevir - De är ju i skogarna runt omkring.. de brukar vara på dagisgården som ligger på andra sidan häcken, så nu har de hittat hem till oss

Cevir
0

Eve, Okej. :S Finns det något sett ni kan bli av med dom på?

/ Sara & Casper

Eve
0

Cevir - Vet itne :/

Murre_Uddiz
0

Fy vad läskigt Eve! :/ Har typ inga vildsvin här iaf.

gejsa
0

#12# Har ju lovat att göra det för länge sedan. Men den är inte inkopplad scannern. Ska försöka be min gubbe om det någon dag. Vill ju visa andra foton som jag inte har på datorn ändå och scanna in dom med.

lisette
0

#16 då får du nog bli grym på att springa ifrån dom om du träffar ngn på väg hem… ;)

#22 ja sätt honom i arbete nu! ;)

gejsa
0

ja, vi får se när det blir. hehe