OT YH-djursjukvårdare.
Kan meddela att jag gått vidare från första steget i urvalsprocessen 
jag är en av de 45 stycken på rangordningslistan som dem plockat ut, vilken plats jag har vet jag inte.
får veta imorgon eller onsdag om jag är garanterat antagen, eller jag ska på intervju eller jag inte blir antagen alls.
måtte detta gå vägen nu..
men det är endast 20 platser!! 
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Åh, vad roligt! Jag ska hålla tummarna!
jag håller tummarn!

ååh, vad jag hoppas att jag är en av dem 20 första 
jag har ju gått på Önnestad där utbildningen ska hållas, så man kan ju tycka att det är ett litet plus i kanten
men vi får se…

oh vad jag blir avis! klart jag håller tummarna! =)
gu vad kul, hoppas du får en plats. Håller tummarna
Vad roligt :D
Håller tummarna för att du kommer in ;)

Uppdatering;
fick precis ett mejl, jag har gått vidare och ska på "muntligt prov", alltså intervju på fredag.
lite jobbigt då vi ska vara där 8-13, vilket är exakt samma tid då det är inskrivning på flexvux i stan :/
så kommer jag inte till flexvux, så stryks jag från kurserna.
kommer jag nu inte in på djursjukvårdarutbildningen i Önnestad, så har jag ingenting att göra i höst
intervju är ju inte min starka sida precis :/
#7 - Grattis!
Du har ingen som kan skriva in dig i ditt ställe?
Så kan man göra på universitetet, bara att skriva en lapp att "Jag XXX XXX har gett mitt godkännande att XXX XXX anmäler mig…" Tror att det finns någon mall där också, men vet inte. Ring och hör med dem i morgon!

men o ring o förkalra för flexvux!

håller tummarna för dig, hoppas du kommer in på denna dröm utbildning!
Åh vad roligt, håller tummarna!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

har pratat med flexvux, och igentligen ska alla dit på inskrivningen, men hon gör ett undantag, så jag ska dit på måndag och få alla papper och info om kurserna.. :)
Perfekt! =)

så bra, de är ju aldrig omöjliga! =)

ser nu ut som det blir flexvux, jag är helt knäckt 
det vart ingen intervju, utan ett muntligt prov, jag fick en smärre chock när jag kom in i rummet och fick veta detta och all luft bara försvann, jag blev helt snurrig och även dem lättaste frågorna fick jag hjärnsläpp på när jag skulle svara, jag visste svaret i huvudet men kunde inte formulera mig vettigt
dessutom fick man bara 15 minuter, så det fanns ingen tid att fundera på.. allt bara snurrade..
jag är så besviken, jag hade verkligen ställt in mig på detta, det är den enda jag vill och kan tänka mig att jobba med, och kommer jag inte in i år, så kommer jag inte in nästa år heller, eftersom det redan var en bit över 100 sökande, men det var bara 45 av dem som hade den behörigheten som krävdes, naturbruk. och dem gick inte via betyg i år, utan alla som gått naturbruk fick komma dit på muntligt prov.. men nästa år, när betydligt fler vet om, så kommer dem antagligen få börja gå efter betygen..
och det var ju inte roligt att veta att många som var där hade sökt till skara, 1200 sökande i år
, en av dem som var där var 950:e reserv, haha. illa! och jag kan säga att hon har betydligt högre snitt än mig, vi pratar 17-18 i snitt..
så just nu, känns det jävligt kört, det finns verkligen inget annat jag vill bli och jag spyr bara av tanken att jag ska läsa på flexvux ett år till :(

när ska du få ett besked om antagningen?

#16 måndag.
Håller tummarna för dig! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

7:a reserv.
mitt liv är bara så förstört.. 2 år till nästa gång jag kan söka och vad fan ska jag göra till dess? sitta hemma hos mamma och pappa och titta ut genom fönstret?
jag vill inte bo hemma hos mamma och pappa mer, jag vill utbilda mig och få ett jobb, flytta och kunna klara mig själv..
jag har verkligen försökt fundera på andra utbildningar eftersom jag vet hur svårt det är att komma in på djursjukvårdarutbildningen, men det finns inget jag känner för alls, inte annat än djursjukvårdare..
och nu ska jag läsa på flexvux ytterligare ett halvår, kurser som jag inte ens har använding för, och jag gör det bara för att få den ynka 1000 lappen i månaden, men jag vet inte ens om det är värt det, det är så fruktansvärt tråkigt att sitta hemma och plugga själv, hur lätt är det att lära sig kemi, fysik själv utan lärare?
20 år och bor hemma och mamma och pappa betalar, sorgligt!!!
#19 - Äsch, se inte på det så där! Jättetråkigt att du inte kom in direkt, men vem vet - än är det inte över!
Du kan inte söka jobb någonstans? Du som är så intresserad av dressyrridning kan ju kontakta en massa dressyrstall och fråga om jobb! Leta inte bara i Sverige, hör med dem i grannländerna också!
Annars kan du ju söka in till universitetet och ta någon strökurs för att sysselsätta dig, eller bara för att se om det kanske kan vara någonting för dig! Jag har ett par kompisar som inte hade den blekaste aning om vad de ville göra, sedan så sökte de en kurs på univeristetet som handlade om någonting som intresserade dem (musik, bild, historia etcetera) och idag så håller de på att utbilda sig till musiklärare tack vare musikkursen och andra liknande saker!

#20 jag kan inte bara ta ett hästjobb, eftersom jag har Brimad och Japp att tänka på, visst Brimad funderar jag ju på att låna ut i vilket fall som, men Japp lånar jag absolut inte ut, och eftersom han står hemma, så är det ganska mycket jobb med fodringar, utsläpp, mockning, insläpp o.s.v. så visst jag kan ha ett heltidsjobb, men hästjobb finns det inte några i närheten så jag kan köra dit.
dessutom ett vanligt jobb är ju inte ens lönt att förska få, det finns inga här, och absolut inte nu när det är kris..
och jag har ju som sagt försökt tänka om, om det finns nått annat som intresserar, men det finns det inte.. har kollat högskolor o.s.v. här i krokarna, men nej, det finns inget som motiverar mig alls..
och jo, det är ganska kört, eftersom jag inte har 20 i snitt så är det omöjligt att komma in i skara, och hur många vet inte om detta i önnestad om 2 år? jo, alla..
och flexvux har ju strulat till det som vanligt, jag är så trött på dem. syon hade "glömt" att kontaka dem som har hand om inskrivningen, så jag var avaktiverad, så jag är alltså inte registrerad på alla kurser, så nu når jag inte upp till heltidsstudier…..
#21 - Ta med Japp till jobbet då? Du rider honom inte (har jag för mig), så han kan ju få bli lekfrabror eller något i hagen. :)
Fast söka jobb kan du visst. Jag sökte också när det inte fanns några, men jag fick ett. Så sök, sök och sök, för det kan ju dyka upp något. Du förlorar inget på att söka, snarare tvärtom.
Du vet om att det finns distanskurser också va? Tyckte du om historia i skolan kan du ju läsa en kurs i ämnet på distans. Det du läser behöver inte alls ha med det du vill jobba med att göra. Jag har en kompis som har läst lite allt möjligt för att hon inte kom in på sin linje första gången. Istället läste hon lite strökurser och sökte in året därpå och kom då in!

#22 han är 26 år, även om det inte märks någonstans varken fysiskt eller psykiskt, så hatar han att åka transport, han står och skakar och svettas (när man väl fått in honom)…. så jag vill gärna inte flytta på honom….
det är väldigt knepigt, hela min situation just nu.. jag är ett kontrollfreak och jag mår pest av att inte veta hur framtiden kommer se ut..
jag stressar ihjäl mig för flexvux nu har klantat till det, så jag vet inte om jag är registrerad på alla kurser och dessutom vet jag inte ens när alla börjar!!!
jag har funderat på det på ams, i alla fall här så finns det jobbgaranti, om man varit arbetslös i 3 månader så får man en viss "praktik" som man själv får leta upp, arbetsgivaren betalar inget för man är där, inte ens lön, för man får en liten skvätt av ams, ett litet bidrag, typ 2500 kr i månaden….
och jag tänkte att jag kanske skulle kunna få en praktikplats på en klinik? och kanske få in en fot på det viset? vi har endel kliniker här i krokarna.. för jag vet att vissa har inte nån djursjukvårdarutbildning alls, utan "jobbat" sig upp….
i vilket fall som helt så vore det ett underbart tidsfördriv, för det är rena pest och pinan att gå här hemma på dagarna….
dessutom om jag kunde få denna praktik på klinik så kan jag läsa matte b, eftersom det är den enda kusern jag känner är av värde…..
#23 - AMS är bara rent skit enligt mig. Chansen att hitta jobb själv är större. Tro mig. Jag har en släkting som arbetar med att få ut folk på arbetsmarknaden och det går sååå mycket bättre om man söker jobb själv..
Sedan så får man ta det jobb som finns och inte vara kräsen (riktar det inte till dig, utan till jobbsökare i allmänhet). Det är tusentals människor som går omkring och säger att det inte finns något jobb alls, men när jag går på stan ser jag att de söker någon i var och varannan butik.. McDonald's, städfirmor och annat söker alltid arbetare.
Men att söka praktikplats är ett jättebra sätt! Kontakta alla (och då menar jag verkligen alla - även de som inte söker någon som kan jobba) du kan hitta. Sedan kanske du inte får just den praktikplats som du vill ha, men då kan du, precis som du säger, jobba upp dig.
Jag själv läser oerhört mycket psykologi på min universitetsutbildning och kommer förhoppningsvis så småningom att kunna plocka ihop strökurser för att kunna komma in bakvägen på psykologprogrammet. :)
Men du har behörighet till djursjukvårdare då? Matte B är faktiskt en rätt så lätt kurs. Jag läste natur-matte B och den var äckligt lätt om man jämför med matte A faktiskt, konstigt nog. :)
Lycka till med allt! :)

#19 varför inte söka lite distanskurser som ges vid SLU? Läser du visst många poäng får du ju studiestöd för det också. Ges t.ex ett flertal etologikurser (häst, hund/katt, djurparksdjur), utfodringskurser etc.
Är det ett absolut krav för dig att läsa djursjukvård? Finns det inte andra relaterade utbildningar som känns intressanta?
Jag funderade själv på djursjukvårdarlinjen, men för min del sket det sig eftersom det var så svårt att jobba ihop praktik här där jag kommer ifrån (innan praktikkravet slopades nu när det är en kandidatexamen). Ställde om fokus och sökte EoD i Skara, börjar andra året i slutet av augusti och är skitnöjd med mitt val!
Det finns också en privat given distansutbildning till hundsjukvårdare (ges också som platsbunden utbildning vid folkhögskola i stockholmsområdet) men den ger dock ingen legitimation. Kan kolla upp vad den hette om det känns intressant för dig?
Försök också som du har tänkt dig att söka praktik, och försök även via AMS som du skrev - alla krokar du lägger ut kan ju vara ett potentiellt napp. Och ge inte upp, tids nog kommer du dit du vill!
medarbetare på djurskydd.ifokus

tror tyvärr inte du kan jobba dig upp till djursjukvårdare, jag hade tänkt göra det för nåt år sen men då hade de precis ändrat reglerna så alla som anställs måste vara utbildade, även om de haft praktik etc. tänkte söka djursjukvårdare i skara men det funkade inte för mig att bo där i två år pga famijeförhållanden så det sket sig. idag är jag hästmassör/fysioterapeut istället.
Skynda långsamt så går det fortare.

#24 jag vet att ams är skit, för jag skrev in mig där direkt när jag tog studenten förra året, och dem hjälpte mig inte ett dugg ;) sen avregistrerade jag mig efter ett par månader och började plugga på flexvux istället….
jag har behörighet för att komma in i Önnestad, men inte skara, eftersom jag fattas matte b, men det är ju inte ens lönt att söka till skara eftersom jag bara har 14 i snitt..
men jag har bestämt mig för att läsa matte b, kemi a och fysik a nu på flexvux.. visserligen kommer jag inte upp i heltidsstudier=inget studiebidrag..
sen ska jag ha praktikplats är bara klinik intressant, har ingen motivation att jobba heltid 5 dagar i veckan för 2500 kr i månaden!!! helt sjukt, men hade det varit klinik är det ju något som intresserar mig och jag får ut något positivt utav det…
#25 tyvärr finns det inget annat yrke som intresserar mig alls.. jag har försökt att tänka på annat eftersom jag vet att det är svårt att komma in på djursjukvårdsporgrammet, men nej, finns inget jag vill söka :(
vart hittar jag dem kurserna på hemsidan? är det på distans helt och hållet?
etologi har jag läst på gymnasiet..
#26 jag vet flera som jobbar på kliniker/djursjukhus som inte har något utbildning.. men å andra sidan ska man ha kontakter och ett jäkla flyt…

#27 de kanske helt enkelt började innan de nya reglerna började gälla. alla som anställdes efter ett visst datum var tvungna att vara utbildade men de som redan jobbade då fick behålla jobbet och behövde inte utbilda sig.
Skynda långsamt så går det fortare.

#27 du kan hitta alla kurserna i antingen kurskatalogen eller via studera.nu. många är distans med två eller tre helgträffar.
det är relativt stor skillnad på etologi på gymnasiet och etologi på universitetsnivå, så jag tycker inte du ska slå bort de kurserna "bara därför att". dessutom kan högskolepoäng i etologi vara en bra merit för dig om det är så att du vill jobba med djur.
jag tycker ändå att det verkar lite som att du står och vacklar; du säger att dursjukvård är det enda du alls kan tänka dig, men du är inte beredd att göra praktik om du bara får praktiklön? om du verkligen brinner för djursjukvård bör du ta varje halmstrå du kan för att komma dit du vill, vare sig det är att plugga ett år till för att få en ordentlig behörighet, jobba massa timmar för en sur lön osv osv.
gör också högskoleprovet, det har räddat skinnet på många som inte har tillräckliga betyg (mig, till exempel).

studiebidraget ligger ju också på "bara" ca 2500, tar man studielån också kommer man upp i 7500/mån.
på djursjukhuset(smådjur) här i närheten har de djursjukvårdare utan utbildning. de har även praktikanter och skulle inte klara sig utan dem eller de skulle behöva anställa fler djursjukvårdare då. min kompis praktiserade där utan lön, efter ett drygt halvår så blev det sommar och då fick hon sommarjobb där med lön då:)

#29 Jag har väl inte sagt att jag inte vill ha praktikjobb för praktiklön på klinik? Jag sa att jag ska ha praktik med praktiklön=2500 kr, ska det bara vara på klinik.. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att stå i en klädesaffär 5 dagar i veckan heltid för 2500 kr..
Jag skulle till och med att tänka mig att vara på en klinik gratis bara för jag tycker det är så kul och får lära mig massor.. Faktiskt hellre det är att bara sitta hemma som jag gör nu..
#30 fast det är lite skillnad att plugga för 2500 kr och jobba heltid 5 dagar i veckan för samma summa och göra samma jobb som en annan som kanske får ut 15.000 i månaden….
men visst, är det bara nått jag trivs med och känner att jag får ut något av.

#31 jag måste ha missuppfattat vad du skrev, jag läste det som att du inte kunde tänka dig att lägga ner heltidsjobb på praktik om du bara fick praktiklön, men efter att ha läst om inlägget såg jag att jag hade uppfattat fel.