Islandssadel!
Någon som kan tipsa om en billig islandssadel till min lilla Fille? Inte värt att köpa så dyr eftersom att han kommer att växa till sig om något år och muskla sig. Så sadeln kommer inte att passa honom sedan.
?????????
Har du tittat på hööks och börjes? Dom brukar ju vara billiga!;) Annars kanske du hittar nån begangad…

Vill inte ha en hård sadeln från dom. Köpte ju en sådan billig för 9 år sedan när jag hade en isis en kort period. Den var inte skön. Vill ha en beg bättre sadel för några tusenlappar.
Zaldi Isafold har jag för mig är namnet på en islandssadel som jag rider i :) Lånar den av min kompis mamma. Har sett att man kan få beg. sådana sadlar för 1.500 till 2.500 kr tror jag att det är :)

Ja, jag var på väg att låna hem en sådan sadel. Men köpte faktist en ny på Hööks i går. Det är en Thorowgood griffin haflinger/cob dressyr. Den känns jättebra. Och sitter bra både på honom och min fjording. Tänkte provrida i dag men det snöade ju hela dagen. Ville inte blöta ner den det första jag gjorde.
Det finns väl sadlar med reglerbar/utbyrbar bom? Har en kompis som fick låna en sån till sin nya häst i första stallet hon stog i. Väldigt praktiskt till hästar som växer/bygger muskler. Kan tyvärr inte säga vad det är för märke eller så, men du kan ju kolla runt och se om du hittar något.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Visst finns det wintec tex. Har redan en sådan och även den jag köpte nu.
Kanske vill köpa Bomlös, vet inte om dom är så billiga.. men dom är underbara! (L) www.torsion.se
Köper du en sadel som inte passar nu kommer han ju aldrig muskla sig ordentligt så att han passar kommande sadlar… Förstår inte riktigt din logik i det hela…
Glömde säga.. Bomlös passar alla hästar eftersom de tinte finns nån bom, dom köper man efter hur ryttaren är! :)

Oj, vilken gammal tråd ni hittade.
Men vad menar du …. med ditt inlägg #8#. Var det verkligen till mig du frågade denna fråga????
#9 Tyvärr är det inte så enkelt. Framvalvet i sadlarna måste passas in så att de dels är rätt vida och rätt formade… De passar alltså INTE till alla hästar bara sådär. På många bättre (dyrare) bomlös sadlar kan man däremot byta mellan olika framvalv så att det passar hästen.
Men oftast inte på äldre eller biligare sadlar.
#10 Misade totalt att det var en gamal tråd & läste heller inte de andra inläggen
…
Det var till dig, jo. Lät som om du tänkte köpa en biligare sadel då och prioriterade inte att den passade hästen, utan mer prioritering på prislappen med tanken.. Eftersom det är så svårt att hitta sadlar som passar så är det enligt mig fel ände att börja i.

Ja, jag tänkte väl. Skrev ju faktist att den inte kommer att passa sedan. Men klart den passar nu. Har ju för övrigt också köpt en sadel och den trivs vi bra med ännu. *ler*
Kanske du kan testa med en Bomlös sadel? Dom är jättebra ^^

#14# Gammal annons. Har redan sadel.