Uppvärmning
Brukar du som människa värma upp innan du börjar med stallarbetet?
Sitter och pluggar arbetsmiljö och säkerhet för tillfället. Där står det att uppvärmning för vår egen del är så gott som lika viktig som hästens. Inte för att det ska vara något styrkepass precis, men t ex man parkerar bilen en bit ifrån stallet och går sista stycket.
Jag går ungefär 700 meter när jag åker buss till stallet. Om jag får skjuts blir det ingen uppvärmning =P
Värmer ni upp? Medvetet eller omedvetet.

Nix, ingen uppvärmning. Går bara 10 meter från bilen till stallet
Nee, inte så ofta..:D *tänker..* Isf om jag ska kolla nåt i hagarna, släppa in/ut elr nåt sånt, så att jag går lite =P
Och så mockar jag, men du frågade iof om man uppvärmde innan STALLARBETET , inte ridningen, så isf blir svaret nej ;)

nee.. men det borde man ju eg. göra..
USCH! Påminn mig inte om arbetsmiljö och säkerhetskursen! Fy faaan, värsta krusen i hela mitt liv. Vi hade 3 fete prov och ett arbete som skulel vara 30 sidor stort! GAAAAH!

usch nä…. orka värma upp… :P haha.
Tja, de gångerna jag cyklar till stallet värmer jag ju upp :) Annars är de leriga hagarna ett bra sätt att värma upp i, när man ska hämta hästen som står längst bort ^^
Hmm.. Det är ju en bit till hagarna, i alla fall om man ska rida sto och de står i sommarhagen.. ;) Då är det låååångt.. ;) Men man går dit på kanske en kvart, hämtar hästen (som av någon anledning alltid ska stå allra längst bort) och går hem igen.. ;) Varför ska hästen alltid stå längst bort? ;)
#7 Bra fråga, har funderat mycket på det själv =P Astra är likadan. När jag ser henne i hagen brukar hon stå nära öppningen, men när jag ska ta in henne har hon alltid flyttat sig så långt bort från öppningen som möjligt =P
Att springa upp och ner för trappor i stallet, hämta hö, häst oxh mocka måste väl räknas som uppvärmning? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#8 - Haha.. Ja, usch.. ;) Det är ju alltid så.. Eller om man har en enorm hage som sträcker sig åt alla möjliga håll.. ;) Då börjar man alltid leta vid fel ställe och när man har gått runt i hela hagen, så inser man att hästen står på det stället man letar vid sist.. För att inte tala om när det är mörkt ute och du ska ha en svart häst.. :P
#10 Sånt är ju alltid roligt. ^^ Eller om man ska ta in 10 hästar på vintern, när det inte finns någon snö, är kolsvart och iskallt.. Och hästarna har det jättebra ute tycker de, så de bara springer runt i hela hagen. Det var ingen liten hage heller kan jag säga, det här var några år sen, numera är den hagen uppdelad i fem. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#11 - Jaaaaa.. Usch, ja.. Eller ännu värre.. Om du ska ha en fux med bläs.. Oj, oj, oj.. Då tar det ett tag.. Jag skulle hämta Draumur från hagen en gång och letade desperat efter honom.. Men neeeejdå.. Han ville inte visa sig.. ;P Jag var preciiis på väg att gå bort till den andra ingången (där de kan gå in) för att kolla om han var där, men då kommer han gående mot mig.. Han hade typ gömt sig.. ;P Det var mörkt, kolsvart, ingen snö, duggregn m.m. :P
Haha härligt! Här ser man tydlig skillnad på fuxarna med bläs (eller jag gör i alla fall..) för de är så olika i kroppen. Och beter sig väldigt olika också. Sen så finns det ju faktiskt bara två nu mer, vilket också gör det lite lättare kanske. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#13 - Nej, inte här.. Vi hgade två identiska fuxar.. Båda två var runt 135 cm, samma fuxnyans, bläsen var exakt likadant formad, bägge var femgångare.. ;P Då var det inte lätt.. ;P
#14 Haha härligt! ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Men en av de blev avlivad för två år sedan.. Tillsammans med en annan fux med bläs.. En annan fux med bläs (och vita strumpor på alla benen) avlivades i somras.. Så nu finns det bara 8-9 fuxar kvar, dock inte alla med bläs.. ;)
I mitt stall står det.. *räkna* 6 fuxar. Och då har fyra stycken flyttat de senaste åren. :P Och två av dem hade bläs. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha.. Iiih.. Men risken är att vi kommer att få ännu fler fuxar till 2008.. Om Mökkur-avkomman blir godkänd hingst så kommer han att få betäcka tre ston i stallet (brun, skimmel, apelkastad).. Hingsten har en fux-mamma, vet dock inte hur stonas färg-gener ser ut.. ;)
#18 Haha gött. :P Vad är han själv för färg då? Fux?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jajamen, fux!! :D 100% fux, men bara en liiiiiiten stjärna, ingen bläs.. ;P

Reddie är så himla nyfiken så han kommer alltid till ingången så fort han ser en människa. Värst är han på sommaren. Så fort vi går ut på tomten så ställer han sig och glor på oss och vill vara med, min sociala lilla kille
#21 - Haha.. Det är bättre än att ha en häst som gömmer sig längst bort i hörnet av hagen, bakom ett träd.. ;)

uppvärmning…
det skulle i så fall vara den lilla tid det tar att gå från bussen till stallet, ca 100 m + mockningen+ väga upp hö på loftet+ att väga upp hösilage. men det är nog inte ngn vidare uppvärmning. då är det nog mera likt uppvärmning när jag ska in roger från hagen, han har börjat med att springa ifrån mig, så jag jagar honom, när han börjar bli trött fortsätter vi för han får inte tro att det är han som bestämmer.

nej aldrig. jag brukar mocka innan jag ska ut och gå/rida.
Inegn uppvärmning för mig inte. Jag går från ytterdörren till stalldörren på 30 sekunder. Det är bara 30-40 meter… ; )
Har ca 1,5 km till stallet- det är lagom uppvärmning tycker jag…

Uppvärmning…
Öumm… Näääeee =)

uppvärminig… hmm… nja, om det inte räknas att gå ut i hagen och hämta hästen ;)

Ingen medveten uppvärmnin direkt nej. Men jag går ju bort till hagen och tar in hästen, borstar och sadlar sen är man ju ganska varm…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!