Nordsvensk
Igår var jag på Rila på Elmia och föll pladask för nordsvenskar. Visst har jag sett såna innan och träffat dom, min granne har några stycken bland annat men jag har aldrig tänkt på dom som igår. Har alltid tyckt dom är snälla, lugna och ganska lättlärda med bra temperament liksom och fina. Men igår när jag såg en massa nordsvenskar sådär, jag blev KÄR!
Så nu vill jag höra allt om denna underbara ras, bra och dåliga saker. Om deras temperament och allt.. :)
Du har ju själv redan svaret om dem, Underbar ras! ;D
en häst är snäll, stabil, du kan rida, du kan köra, du kan leka, alskar att jobba. Den gör allt du ber den göra.. underbar helt enkelt!
En häst som skolan hade, min kärlek. Somnade in för snart ett år sen..
Jo jo, mendet är ju bara det jag sett. Jag har själv aldrig ridit en t ex, vad jag vet. Jag har varit sköthäst åt grannenes ena ett tag när jag va typ 12 år men.. Det va ett kort tag bara. Vill ju höra åsikter av folk som har mer erfarenhet! :)
Jo, det är det jag gillar. Att dom är så allround så man kan t ex börja köra om man skulle vilja lära sig det, man kan rida dom och dom VERKAR lättlärda o lugna men ändå så stora o vackra! :D
Vilken fin häst på bilden!!
Det var dubbelt upp för nordisarna på RiLa. En blev årets kallblod, av ardenner, fjord, shire och clydesdale, och en annan blev dagens BIS av ardenner och russ. Dom var kalasfina.
Men hur kunde dom jämföras med fjord, shire osv, när det bara va ardenner, nordsvensk o russ där? :O
Men ja, dom va underbara. Speciellt dom 4 som drog vagnen vid "invigningen" på lördagmorgon. Jag föll direkt!! Mörkbruna, helt underbart fina…

Jag är skötare/medryttare på en nordis fröken :D
Hon är den bästa som finns, så otroligt lugn och trygg… Är man ute och hästarna framför börjar galoppera då väntar hon på att jag ska be henne om att börja. Så hon kan skritta när alla framför henne börjar galoppera.
Sen när man rider förbi "läskiga" saker så bara kollar hon på dem och går vidare, inge trams osv.
Det ända som är lite dåligt med henne är att hon lätt blir seg… Men det står jag ut med :) Allt det andra överväger ;)
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Jag har träffat en del nordsvenskar, men bara haft nära kontakt med en.
Han är den mest underbara häst jag någonsin har stött på, han har en sådan underbar personlighet och ställer alltid upp. Om han har ett litet barn på ryggen som aldrig har ridit så går han så lugnt och försiktigt och om barnet hamnar lite snett, så går han så att han liksom "puttar upp" ungen så att den sitter bra igen. Med de lite mer vana ryttarna så kan han busa till det lite grann. :)
Går man och leder honom och tappar grimskaftet så stannar han direkt (mycket för att han inte vill snubbla över det själv), men oftast så leder man honom enbart i örat eller i skägget. :)
Han gick som hingst ett par år, men är numer valack.
#6 Låter underbart. Och så fin han är!!! :) ÄLSKAR mrkbruna o svarta nordisar! Smälter när jag ser dom….
#4 Dessa kallblod har under sommaren deltagit i utställningar och blivit representerade att få vara med och tävla om årets kallblod.
Dagens bästa häst av 3 raser blir BIS.

OJ var ska ja börja?
Nej då ja är uppvuxen med nordsvenskar och i dags läget finns det 1 nordsvensk i familjen (morfars) Jag har stött på alla möjliga figurer inom denna ras…vi hade en som va lugnet själv den snällaste, mysigaste mest underbara häst och så har vi haft ett totalt nervvrak som hade nån form av psykfel, sen hade vi en som blivit misshandlad och slagen av fd. ägaren så de va jobb med förtroende där men hon litade bara på morfar till 100% oss andra va hon lite osäker på hon blev en otroligt fin häst iaf trots bakgrunden. Nu har vi en 4 åring som är under inkörning och inridning ska på börjas denna häst är väldigt känslig och speciel, hon går inte att lite på hon är elak om du förstår(?)
Nää så de viktigaste: Det finns bra och dåliga hästar inom alla raser, så när du letar kuse går du på känslan och kollar på flera hästar ooch fråga fråga fråga bakgrund hur är hästen ensam all sköns frågor måste du ställa!
Vill du ha en nordsvensk och du verkligen ägger ner dig i att hitta en som kommer du hitta en hjärtevän för livet!
Det är så otroligt goa och magnifika hästar…
Min första riktiga kontakt med nordsvenskar fick jag i slutet av våren, då jag började pyssla med Bellman för att kunna rida in honom. Jag kan ju inte svara för alla hästar hur de är, det finns ju olika psyken inom alla raser, men jag kan berätta om honom och hans mamma.
Tösen är lugnet själv, i sina yngre dagar måste hon varit den tryggaste, lugnaste och snällaste hästen att hantera. Hon är riktigt fridfull och blir bara upprörd när hon blir lämnad ensam.
Bellman är en liten buse. Han blir inte rädd för mycket och är inte alls tittig eller så, men han är väldigt otålig. Om han inte förstår så blir han tramsig, men så fort han fattar vinken så gör han allt för att lyda och göra rätt.

Grattis om du bestämmer dig för en Nordis. Du lär inte ångra dig. 
Har själv en Nordsvensk brukshäst sen 21 år tillbaka. Har aldrig ångrat det valet av häst.
Jag var mycket grön inom hästar då jag köpte honom som fölunge. Men han har ett oerhört bra psyke och har stått pall för mina misstag.
Han är en underbar kompis med både humor och tillit. Får du en vän i en nordis så har du en vän för livet som går genom eld o vatten för dig.
Min Nordis har ej heller varit varken halt eller sjuk en dag under sitt liv.
Du har fått mycket bra svar ser jag. Jag känner igen oerhört mycket i svaren.
Tyvär har många en syn på Nordsvensken att det är en billig häst i inköp som ej kräver så mycket. Den är alltid lugn som en filbunke samt behöver ej ridas dagligen. 
Snacka om okunskap!! Visst är dom billiga i inköp, men dom är inte helt utan både temprament och nerver.
Samt dom kräver precis lika mycket daglig stimulans som andra hästar.
Bilden visar min 21 åring CHARM TOTT.
Marsvin 4-ever
.