Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1505 ggr
jn84
0

Förköpsrätt?

Blir många trådar här, men lättare att få svar på exakt det jag vill då :)

De som ska låna Dandelion vill att vi skriver i kontraktet att dom har förköpsrätt på honom vid en eventuell försäljning. Det lät jättebra till en början, men sen dök en massa funderingar upp.

Vad händer om jag inte tycker att de hanterar hästen på det sättet jag tycker är bra, att jag då vill ta tillbaka honom och sälja till någon annan?

Och om han är världens gud på tävlingsbanorna och priset på honom fördubblas, får jag då bara bita i det sura äpplet och låta honom säljas för det pris vi bestämt innan?

Cilla89a
0

Men du ska väl kunna häva kontraktet om du anser att dem missköter honom? När du väl hävt kontraktet=gäller inte mer, så kan du ju göra som du vill med honom :)

Vill dem sätta ett fast pris i kontraktet som sedan ska gälla vid ev försäljning? Annars vid den dagen han ska säljas, så kan du ju bara kolla vad en liknande häst kostar..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

fridak
0

Säger som föregående att avtalet borde kunna hävas om de inte sköter honom rätt.

Du behöver väl inte heller skriva ut ett fast pris för framtida försäljning? Men gör de honom mer värd så kanske de kan få honom för nuvärdet ändå? Då har du ju troligtvis hittat ett riktigt bra hem:) Det kan väl även gå åt andra hållet, att han blir mindre värd och då skulle du nog vara rätt glad åt att ha skrivit in ett pris vid utlåningen.

Zahara
0

skriv förköpsrätt med förbehåll att du har rätt att säga nej om du misstycker pga hur de sköter/hanterar hästen. Tror jag har ett jätte bra foderavtal vill du jag ska pm:a dig det?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Caspianowner
0

Vi köpte häst med förköpsrätt, Hästen var vid upphämtandet varken hanterad eller inriden. Ville helt enkelt inte betala för hästen så som det stod till då. Ville se om det skulle gå att få den hanterad och lite riden först. Vårt misstag. Vi skrev under på att vi vill ha hästen på prov i 6 mån. Var inte hästen att tro på så skulle vi lämna tillbaka den.

Silenos
0

I Deckermans fodervärdsavta, som säljs överallt, finns ingen möjlighet att säga upp avtalet. I det måste man särskilt skriva in uppsägingsmöjlighet. Kan vara bra att tänka på.

lisette
0

att hästne blivit bättre under tiden de haft honom är ju kanske ngt du får ta. de har jobbat med hästen och de ska ju faktiskt betala för hur  hästen var när de fick honom.

alltså, vill du inte sälja hästen till dem så behöver du inte. tycker inte du ska skriva in förköpsrätt, utan skriv att hästen säljs för xx.000 tusen kronor vid eventuell försäljning.