Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 3381 ggr
NettanLindholm
1

hur lätt är du i handen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill du veta om du är tillräckligt lätt i handen? Då är tygelsensorn ngt för dig!

"tygelsensorn är ett träningsredskap för att kontrollera hur mycket tryck/drag ryttaren rider med. Sensorn är gjort av ett pappersmaterial och man fäster den mellan tygeln och bettringen. Ryttaren kan välja mellan olika tryckbegränsningar: femton, tio, sju, fyra eller två kilo. Om ryttaren tar för hårt i tygeln och överskrider maxtrycket går tygelsensorn av och tygeln släpper från bettringen. För säkerhets skull finns dock en tunn säkerhetskedja. Ju färre kilo sensorn är gjord för, desto större krav på en lätt tygelhand"

Jag själv tycker att detta låter väldigt bra och som fler borde testa! Då vet man precis hur lätt man är i handen och lär sig rida med lätta tygelhjälper! :)

(text inom " " är från tidnigen ridsport)

perlino
0

Vilken smart uppfinning. :)

Milli
0

visst en smart uppfinning men förstår inte riktigt hur den fungerar ;)

vart säljs den?

Lorita
0

Frågan är om man kan rida med det, normalt så har jag inget i handen men så behöver man korrigera och då kan det bli mer, skulle då tygeln gå av så blir det ju motsatt effekt.

Det funkar nog om man åker häst men inte om man rider lite mer seriöst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

JenD
0

Smart, men som Lorita säger den går ju inte att rida med varje dag, kanske bara ett pass för att testa sig själv. Det är väl det som är meningen?!

I vilket fall vill jag testa :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Birke
0

Smart, men som de andra säger så fungerar det inte i vardagen,utan bara som test.

NettanLindholm
0

#2 Man spänner fast den mellan tyglarna och bettringen som en förlängd tygel ungefär och om man drar för hård i tyglarna så går helt enkelt pappersbiten av och då vet man att man dragit för hårt :)

#3-> Jo, man ska kunna rida ett helt vanligt pass med denna hjälp. Finns som tävlingsgren inom islandshäst t.o.m. Där rider de i alla olika gångarter, ska göra tempoväxlingar, volter och flytta stafettpinnar :)

Fast kan nog vara kruxigt i ett vanligt dressyrpass om hästen blir lite springig och man måste ta lite hårdare ;)

Lorita
0

Nu rider jag en ung ganska tuff häst så jag fundera på hur jag skulle lösa en halvhalt med detta Obestämd även om jag normalt inte har något i handen så kan det bli rätt mycket mer om jag måste markera något, som att höja rösten lite Glad

NettanLindholm
0

#7 jaa, det är ju frågan när det är en lite mer oerfaren häst som kan variera så pass mkt.. men eftersom man kan ställa in ända upp till 15 kilo innan den går av kanske det skulle gå att köra på det? om man drar mer än 15 kilo är det ändå rätt mkt! :)

Lorita
0

#8 ja, 15 kg det tror jag inte jag kommer i närheten av, 2 max 3 får nog köpa och testa en på 4 kg.

f97lintro
0

smart uppfinning, var köper man den?

NettanLindholm
0
Alex
0

Kan nog vara väldigt bra som träning, om man har lätt för att bli hård/stum i handen. Men annars håller jag med Lorita, inget för vardagsridning…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linnea
0

själv rider jag inte på helt sträckta tyglar då mina hästar funkar bätter på det viset så jag behöver ingen iaf men annars en smart uppfinning för jag vet andra som inte är så lätta i handen..

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

Om inte annat så kan det ju vara ett bra hjälpmedel för yngre och/eller nyare ryttare, just för att från början få lära sig att inte ständigt hålla hästen hårt. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Linnea
0

#14 exakt!

Elshira
0

Det skulle nog vara br för nybörjare, men personligen så rider jag på näsintill lös tygel när jag rider på dressyrbanan och något mer i handen när jag är ute på travbanan~ eller i skogen men ine mycket.

Sen kan det ju hända att man tar tag lite mer om hästen vill öka lite mera eller om något "läskigt" dyker upp ute och då överskrider man väll "gränsen".

Men som sagt… för den som vill prova hur man rider och för nybörjaren, men jag antar att det är det den är till för i grund och botten.

Sedan hur man kan ha 15 kg i handen förstår inte jag mer än om det är på en travare kanske - har du 15 kg i ahnden på en ridhäst då behövs det nog mycket jobb ;P

Hakuna matata!

NettanLindholm
0

#16 haha, tror nog att man behöver vääldigt mkt jobb om man har 15 kilo i handen på en dressyrhäst ;)

Alex
0

Har man 15 kg häst i handen behöver man nog snarare lära sig rida med sätet än att köpa en tygelsensor…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

NettanLindholm
0

#18 haha eller hur! då gör man inte riiiktigt rätt ;)

Lorita
0

15kg är inte så mycket och kraften 15kg är ju inte hela tiden utan om man tar så hårt som 15kg i hästens mun. Det ser man tyvärr ende ryttare som hårt tar tag i hästens mun och sätter hästen på rumpan. Då har man lätt 15kg så det är ju inte en konstant belastning i handen flera varv på 14,9 kg, uten just att ta tag för hårt snabbt som gör att den går av.

Om man betänker att en häst kan dra över hundra kg (500 har jag hört) i bara munen. Det är nog fler än dom som tror/känner att dom har mycket i munnen som skulle få den att gå av.

Det här det ju ännu mer fascinerande att kunna rid med så lätt hand som möjligt. Att sitta där och känna att det bara är tanken, att man är ett med hästen under ett ridpass.

Alex
0

#20 Fast nu tänkte väl i alla fall jag mer de som håller konstant, för är det bara vid korrigeringar och så har man ju knappast användning för en sån ändå. I alla fall min tanke. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#21 det var därför jag var tveksam till att använda den, men en del tar väldigt onödigt hårt i sina hästar.

Zadeira
0

Jag vet att jag har lätt för att bli hård i handen om jag känner mig lite osäker på hästen så det hade varit himla intressant att testa.

Däremot rycker jag sällan i hästens mun, vilket jag hört är värre för hästens mun än ett konstant jämnt tryck.

Linnea
0

#23 kanske det, men tänk att ha ett konstant tryck i munnen. vilken pina, inte lätt att koncentrera sig då.

Alex
0

#23 Klart att man rycker sällan, det är ju bara vid verkliga behov det behövs. T.ex om hästen sticker, korrigeringar eller liknande. Ett konstant tryck lär vara värre för lanerna i längden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#23 du missar eftergiften, då får du hästen att bli stum. Därför tar man och kramar, när hästen svarar i börja bara lite så ger man en lite efter gift också arbetar man så, sen får man mer och mer sällan krama hästen. Nyckeln är eftergift vid rätt tillfälle, målet är att normalt rida med inget i handen och bara, lätt krama, med en under drivande skänkel, när hästen tappar koncentrationen på formen. bara en påminnelse, till hästen.

Rycka är helt förkastligt, det ger bara smärta och en spänd häst ingen samling. Men håller du upp hästens huvud i din hand så får du en framtung häst och missar undertrampet och hästens bärighet.

Zadeira
0

#24, nej, verkligen. Det är inte bra med konstant tryck heller, verkligen inte! Men det måste ändå skada mer i munnen om man sliter till plötsligt och ofta gör en massa hårdhänta ryck. Tänk själv vad det kan göra på tänder och nacke också om man gör så. Konstant tryck sliter också givetvis, men på ett helt annat sätt än hårda ryck.