Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1445 ggr
Invisible
0

Kbl. tr. = Nordsvensk ?

Är det korrekt att kalla kallblodstravare för nordsvensk, eller är har de skiljts åt helt? Jag har alltid sagt att det är två separata raser, men när jag och en vän började prata, hade vi olika åsikter om detta.

Zabbio
0

Kallblodstravare har varit nordsvensk travare men de raserna har skilts åt för länge sedan.

Däremot tror jag att kallblodstravare och dölehästar fortfarande kan hoppa mellan stamböckerna? Men vet inte om jag har fel där.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alex
0

Nej, det är inte korrekt att kalla en kallblodstravare för nordsvensk. Nordsvensk avser den nordsvenska brukshästen. Kallblodstravare ska kallas kallblodstravare. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rita-S
0

I Norge har vi iaf en skillnad på kallblod och døl. Dock(jag är inte säker) tror jag att den såkallade lettdølen och norska kallblodet kan hoppa mellam stambökerna.  Dock inte bruksdølen, det är ingen travare.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zabbio
0

#3 Då är det nog lettdölen, för jag vet att de har kunnat. Men är osäker på om det fortfarande är tillåtet.

Rita-S
0

#3 jag sa ju det :) Lettdølen :)
Men om det är tillåten fortfarande har jag ingen aning. Jag vet dom avlade inn en lättare døl för att trava även med den iaf, min granne hadde en riktig tung dølemerr som han avlade fram en lettdøl hingst på för att få en travare som drar inn pängar (som dessutom felade kan jag säga, han drog inte inn många kronor om han ens kvalade..), och jag har för mig att för några år sen iaf kunne lettdøl och norsk kallblod hoppa mellan böckerna. Har ingen aning om det är så i dag som sagt, jag är ju inte inne i travet varken i Norge eller Sverige, men förmodligen var det bara ett tag det var tillåten. Brukar väl va så när några raser får hoppa mellan böckerna.

Undra om det var för att stärka norska kallblodet? Eller om det var för att få fram en bra lettdøl typ? Har faktisk ingen aning, detta var före min karriär som "totalt hästgalen med bara lite aning om häst föruten att dom gnäggar och är snygga" ! Tungan ute

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Zabbio
0

#5 Jag höll med :P

Nordsvensken och dölen verkar ha en väldigt lik historia; brukshästar som ''ändras'' till trabare och skiljs från bruks-modellen. Förvånar mig inte om de i grunden är en och samma ras heller :P

Rita-S
0

#6 jag tror i grunn att bruksnordisen och bruksdölen har utgong från samma häst, presis som du. Det är samma typ av häst,  om du ser på utseendet är det inte alls mycket som skiljer dom åt, dom kommer från samma användningsområde.
Det värkar på mig som bruksnordisen avlas ut från samma form som tungdølen gör med.

Birke
0

Två helt olika hästar inom samma benämning. Bruks nordis och nordsvensk travare. Avlade för helt olika saker.

Zabbio
0

#8 De herter inte nordsvensk travare längre, har skilda namn och stamböcker från nordsvensken sedan en tid.