Nytt stall, tänka på vad?
Jag har tänkt på det. Jag gjorde ju så mycket fel när jag köpet Lord i början, men första hästen och allt. Nu har jag massa tankar runt det nya stallet. Hur ska jag göra nu? Ska jag ställa in honom i hans nya box direkt, eller ska jag låta honom gå runt och titta lite vad som finns utanför eller så?
Vad kan vara bra att tänka på, och att göra. Jag vet inte om jag ska släppa ut honom med dom andra hästarna direkt, men det låter ju lite konstigt.
Så, hur ska jag göra. Alla kommentarer är behövliga! :)
Det som man ska tänka på med nya hästar på nya platser är smittrisken. Har det varit mycket hästar som kommit och gått eller tävlingshästar på han gamla ställe skulle jag "isolera" honom i två veckor för att inte sprida smittorna till hästarna som redan finns där.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Så här skulle jag ha gjort: Se till att boxen är i ordning och att det finns stråfoder och vatten där när han kommer. Led honom raka vägen till boxen, men låt honom stanna och titta sig omkring på vägen om han vill. Lämna honom i fred i boxen några timmar, gärna över natten. Minst tills han ätit upp (även om det dröjer ett tag om han är spänd). Han kommer antagligen att vanka runt och titta ut åt alla håll och verka rastlös, men det är helt normalt. Om ni kommer på morgonen kan du gärna ta en promenad runt det nya stallområdet på eftermiddagen/kvällen, så han får röra på sig.
Nästa dag har han hunnit bekanta sig med boxgrannarna och med ljuden i stallet och antagligen blivit mycket lugnare. Då kan du släppa honom ensam i hagen där han ska gå sedan (om det går), så att han kan strosa runt och lukta på högarna efter de andra hästarna. När han varit ute en stund kan de andra hästarna komma ut en efter en, med lite tid mellan, så hinner de bekanta sig. Låt dem hållas även om det blir lite tjafs, ingrip inte om det inte ser ut att bli verkligt slagsmål!
Annars kanske Lord kan vara i en egen rasthage nära de andra första dagen?
När det sedan är dags att ta ut honom och jobba med honom, när han varit där ett dygn eller så, så är det bra om du leder runt honom och låter honom titta på sådant som är ovant. Jobba honom som vanligt, så att han känner att i alla fall du och jobbet är som det brukar vara.
"isolera" honom, hur menar du då? Att han ska gå ensam i en hage, eller hur då?
på ställen där det är mycket hästar i omlopp har man ofta boxar som inte är i anslutning till dom andra. även egen hage där han inte kan nå över tråden till någon annan.
Men detta är som sagt bara om det är mycket hästar i omlopp eller om det går smittor. Flyttar du från ett "skogsmulle" stall till ett annat är det inte så viktigt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#2. Tack, jättebra tips! :D
#4. Okey, dock så har det inte varit så mycket in och ut. Mest in, vi har han vaccinerad mot stelkramp och nu mot hästinfluensa. Så hoppas att det inte är något annat. :)
#5: Om de fodrar med hösilage bör han vaccineras mot botulism också.
#6. Okey, ska kolla upp det! :)
Innan du släpper honom i en hage, gå med honom runt den så han vet hur den ser ut.

är det nån form av skolstall han ska stå i? vanligtvis har du inte mycket att säga till om, du får rätta dig efter deras regler.
ska ni långt? om han åker mer än 1 h kan det vara bra att gå med honom en sväng när ni kommer fram kanske 10 min, speciellt om det är på kvällen så han kommer stå i box hela natten. men gå bara om han är lugn, ta inte några risker. hellre en stel häst än en skadad häst/människa!
jag antar att det kommer flera nya hästar dit samtidigt, andra elever tar säkert också dit hästar? med andra ord kommer nog många ha åsikter om ihopsläpp så du får kompromissa, eller så finns det en bas som säger "såhär ska ni göra" och så är det bara att foga sig. eftersom det antagligen är många nya hästar så kan inte alla få varsin egen hage första dagarna så ni blir nog tvunga att släppa dom i stort sett dag 1. då är det bara att hålla tummarna för att dom inte skadar sig!
Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite, släpp INTE ut honom i någon hage med andra hästar det första du gör utan att ha pratat med någon som äger/sköter stallet av nåt slag. hittar ni ingen så ställ honom inomhus! eller iaf själv… men som sagt kommer det ju antagligen vara många nya hästar och dom väntar sig väl att du kommer just den dagen och kommer säkert ta emot er så du behöver nog inte oroa dig =) fråga dom som sagt!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#9. Vi ska till gamleby så det är ju en sträcka! :) Det är ett elevstall 1.5km från skolan.
Jag har kontakt med en tjej som går där hon ska möta mig i stallet och hjälpa mig med att komma mig till rätta och avrt jag ska ställa Lord! :) Vet tyvärr inte när alla andra kommer, det finns dom som kommer redan nu på fredag och lördag! :) Hagarna är lite speciella om vilka som ska gå med vilka, men man brukar få hopap runt tills hästarna trivs! ^^
Tack för tipsen och det iaf, usch, stallet är det som gör mig mest nervös!