galopp
jo min häst är en kallblodstravare hon är enbart riden hon är född 96 , har haft henne i fyra veckor nu , det är i galoppen det är problem vänster galopp är hon jätte fin på banan dock så tar hon förvänd galopp i höger hon vägrar ta höger galopp på bannan och när hon väl gör det så orkar hon inte hålla den jag trodde då att hon inte var till räckligt stark men ute i skogen vill hon bara ta höger galopp och då är höger galopp jätte rund och fin därimot i vänster så orkar hon inte hålla den , vad kan det bero på , kan det vara så att dom mest har ridigt i vänster på banan och mest höder galopp i skogen ? eller beror det på mig ?

att hon inte vill gå i höger galopp kan vara att hon inte har tillräckligt med muskler i den sidan, då är det svårare att gå på en mindre yta. varför hon inte vill gå i vänster ute har jag tyvärr inget bra svar på.
Skynda långsamt så går det fortare.
fast hon orkar inte ens på långsidan då bryter hon av :S
Var ytterst noggran med din egen vikt och hur du gör med händerna! Att hon agerar olika på ridbana och ute beror kanske mer på dig än på henne?
Att de bryter av på långsidan beror oftare på ryttaren än på hästen
. När man ska gå rakt fram vill man rakställa och sätta sig rakt över, då blir det lätt att man både tappar stödet i ytterhanden (för att man inte vill bromsa) och ställningen (för att man inte vill styra inåt) och placerar vikten fel (dedn ska alltid vara en aning inåt i galopp). Är hon svagare i ena sidan så fixar hon det inte om du inte hjälper med henne med ställning och vikt.
Kanske är det så att du placerar din vikt och dina händer på ett sätt på ridbanan, när du sitter ned i sadeln, och på ett annat när du är ute i skogen och använder lätt sits?
Mycket kan bero på dig :) Människor liksom hästar är ota ojämna i kroppen och belastar lite snett, vilket kan påverka galopp m.m.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 mkt möjligt men samtidigt så sitter jag ner ute i skogen också och där går hon ju rakt också :S näe jag får hitta någon som kan titta och säga vad jag gör för fel

Ta hjälp av en tränare! 
Börja från grunden med hästens muskeluppbyggnad och se till att hon alltid arbetar i en stark form där hon bär dig med musklerna och inte med skelettet. A och O med gångartsproblem är att ha en välmusklad häst som framförallt är jämnt musklad på båda sidorna. Det gäller också att hästen inte har några låsningar eller snedbelastningar i kroppen.
Och så hänger mycket på dig, du måste sitta rakt med vikten placerad rätt i sadeln, ha händerna i rätt position, ge skänkelstöd och kommandon på rätt ställe och så vidare. Det är framförallt där tränaren kommer in, för att rätta till dig och dina hjälper så att du inte motarbetar hästen.
Lycka till!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se