Ametist är kul
om man stänger in honom i boxen innan man tar in stona så springer han runt och skriker efter dom. Men om man har dörren öppen då står han stilla precis innanför som om det var en glasskiva där, utan att gå ut, också kan jag i lugn och ro förbereda för att ston ska komma in.
Har era hästar någon sådan kul egenhet ouppfostrad och mer än lydig i samma häst?

Vad lustigt han beter sig. Det skulle jag vilja se.
Nej, inte vad jag kommer på just nu faktist. Dom är såååå lydiga mina hästar. 
*skrattar*
*Skrattar*
jo, min pålle har börjat med en grej…
han var öm i ryggen ett tag och då började jag och massera och stretcha honom. jag slutade alltid med morotstricket mellan frambenen för att han skulle sträcka ut ryggen.
så fort jag gör något numera på magen är han nere där med nosen och vill ha morot hihi… (självstretchande häst)

Iofs min gubbe Gobban kan ju ställa sig på bakbenen om jag säger "upp" då reser han sig. Sedan går han efter mig som en hund. Backar jag så backar han, springer jag så travar han bredvid. Tvärstannar jag så går han inte på mig utan stannar bakom. Har inte övat på detta utan han gör det frivillgt. Sedan kan han tacka. Om jag har någon godsak och så säger jag "tack" till honom då lyfter han frambenet så att jag ska ta det. Det tog inte många ggr innan han förstod.
Carola

Haha! skoj! Min shettisvalack visar tydligt vilka han inte tycker om, och när vi en gång hade en ny hovslagare och han skulle verka shettisen så vägrade han först att lyfta på hovarna, och hovslagaren som var ganska så stark lyckades tillslut lyfta en hov, men när han prisis hade börjag verka, så går shettisen ner på knä, så att han inte kan lyfta framhovarna… Jag fick honom att ställa sig upp hovslagaren lyckades faktiskt göra båda framhovarna, men när han skulle ta bak så sätter sig shettisen ner, och vägrar ställa sig upp förrän hovslagaren har gått iväg… (men som tur var lyckades faktiskt hovslagaren att verka alla hovarna…)
Det var en av alla tokiga idéer, mina shettisar har lyckats med att få…

Att ställa sig på knä det verkar många små hästar gärna göra när dom inte vill. Det gjorde vår också kommer jag ihåg. Men hon satte sig aldrig.