mycket. :) fin fin fina hästar, nångång ska jag ha en nordsvensk..:D

Älskar dom!!!
heeelt underbara! =)
Jättefina, även om jag flöredrar nordsvenska travare, måste jag nog säga :)

Eve, heter Kallblodstravare…

Rydningsbrunen låter som en kallblodstravare? Alltså inte en nordsvensk om den är det…
Kallblodstravare är rätt olika Nordsvenskar i kropparna och rätt olika dem i huvudet.
Är inte samma ras. Är raser med som är avlade för olika saker rättså tydligt…

nordsvensk travare och kallblodstravare samma sak bara två olika namn.
Tycker nordsvenskar verkar vara trevliga hästar, har dock aldrig kommit i närkontakt med någon. Men en sak är säker: Vackra är de =)
Jag har för mig att travarna och brukshästarna bara är två grenar av samma ras och jag är ännu säkrare på att travarna har kommit från brukshästen från början och man då avlat på de lite lättare modellen för att få fram en snabb häst. Hur det ser ut med stamböcker har jag dock ingen aning om, för det är väl lite det som bestämmer om det är två skiljda raser eller ej?
Edit: Verkar som om Nordsvensk brukshäst och kallblodstravarna varit skilda raser sedan 1960 (källa aftonbladet, hittade tyvärr ingen bättre….) Så andra delen i mitt påstående var rätt sant iaf, men inte första =)

älskar nordsvenskar
Snuttan2 - Jag tror de förstår ändå

Norsvensk och kallblodstravare är inte samma sak.
De HAR varit samma ras, för rätt länge sedan nu… Men de är INTE det längre, är rätt länge sedan det delades in i två stamböcker och det är rätt länge sedan de även blev två raser.
Och varför inte skriva det korrekta namnet? Inkorrekta namn förvirrar..

Jag gillar nordsvenskar… : )
Jag älskar Nordsvenskar!!Jag vill att alla ska vara snälla mot dom och aldrig vara dum mot dom!Ja en nordsvensk vill nog ingen hs över sej.
dubbelt
Sara
Älska :)
är dom bråkiga elin ? det beror nog inte på att dom är nordsvenskar ska du se ;)
ni kanske ska börja med att bara springa över bommar så att hon får lyfta på fötterna ?
har vi gjort många gånger nu..så vi borde kunna börja med hoppningen ida..
aah kej, men hon är säkert duktig :D
mm..vi får se:) ä lite nervös ska hoppa 3 hästar ida…
oj oj, det var många! :D men det kommer nog gå bra ska du se
aha, då blir det mycket att ta hand om !
#29 ska du hoppa själv?
Hoppas det går bra då. Lite farligt att hoppa själv :P
rubi, det var inte en liten häst detdär, jättefin !
#35 Ja han är urmysig :) Det var lite roligt att åka och kolla när han tävlade, för nästan alla hästarna var quarter/varmblod/araber och sånna lätta typer. Så kommer han in.. Dessutom gick det kalasbra! Har för mig att ekipaget fick med sig 2 vinster, 1 andraplats och 1 tredje plats den dagen :) Så det var kul att se
ooh verkligen maffig !
jag hoppas få tag i nån gammal nordis, det funderas på om vi kan hitta nån trygg gammal gubbe att ha där ute i sommar…
hade varit så roligt ! :D
har ju hopptränat regina nu och hon slarvar med bak benen annars hoppar hon fint.hon kan dock inte galoppera i H-Galopp men d ä väl bara att träna..
det är det nog bara att göra elin, roligt att det verkat gå bra ? :)
jodå d gick ganska bra iaf:D
Har ingen kontakt med nordsvenskar men vackra är de absolut, på alla sätt och vis!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Bruks norsvenskar är underbara!!! Så härliga! Föredrar bruks före travare hehe men min förra häst var en nordsvensk som gått på travet, fast han går på trvet nu igen :(
hoppat 90 med regina:D hon hoppar som en ängel trodde inte nordsvenskar kunde vara så duktiga på att hoppa:)
någon mer som har en tjockis t nordsvensk??

#44 Emil är en rund och trind herre, fast i år har vi lyckats hålla honom innom rimliga propotioner. Han är ett matvrak en riktig dammsugare med en vilja av stål och den bäste "barnvakten" till unghästar. Hans lugn smittar av sig, marken kan rämna utan att han bryr sig bara han har mat framför mulen
#45 hihi verkar som en söt pålle ha du nån bild på han?
Stod 2 st bruksnordisar i mitt förra stall.
En som tyvärr fick avlivas pga cancer i käken.
Den andra, Prinsen, lever och mår bra (antagligen, flyttade ifrån stallet innan mig). Stor och grov.
Jag gillar både bruksnordisar OCH kallblodstravare. Har ju själv en kallblodstravare, Lyrik.
är egentligen inte så mkt fö nordisar men eftersom vi har fem st just nu så får man leva me d:P

åååh, jag gillar emil. han är fin.
emil var väldigt tjock:P
Min är Bla av NordsvenskBrukshäst.. :) Å hon är toppen!!

Har en gammal tös, gillar verkligen rasen! Helt underbara. Så mångsidiga, i alla fall våran. Vi hoppar, kör, terräng och dressyr(väldigt lite men hon kan! och är duktig =) ) rider henne. Men hon är lite av en typisk gammal märr ibland. =P
Hon gillar verkligen att köra också, då går hon verkligen på ett stolt sätt. =)
Bifogar en bild på henne!
fina hästar:D
Jag har alltid tyckt nordsvenskar är fina, min granne har några, har aldrig ridit dem men träffat dem en hel del och dom är sååå mysiga attt sköta!! Har som sagt aldrig ridit en men blev bra sugen när jag sg nordsvenskar på Rila på Elmia igår. Alltså, dom är sååå vackra!!!! Speciellt mörkbruna/svarta. Dom verkar väldigt lugna och lätta att lära saker. Och väldigt allround! Dom kan hoppa om än lite tunga men det beror på hur kroppsbuggnaden är det är ju lite olika ändå. Men jag som gillar dressyr o skogsridningar typ, är det ju perfekt.
Men jag skulle gärna vilja se mer om denna ras! :) Verkar riktigt mysiga.. Om än lite starka men dom flesta verkar inte utnyttja det MOT ryttaren..
Skulle också gärna vilja höra hur en "nordvsensk travare", kallblodstravare är i temperamentet?? Hört att dom är väldigt olika numera.
tycker att de är riktigt fina och härliga hästar!
Skulle inte vilja ha en själv, då jag är mer för den tunna, smäckra typen av hästar. men Nordsvenskar är riktigt mysiga!
Åker förbi 2 stycken på väg till pålles bete. Jättevackra! En hingst och ett sto. Vet inte om hingsten är godkänd men vacker är han allt. Är ju svag för lång fin man och pannlugg eftersom jag har shettis :D