Unghäst eller inriden?
Jag har en liten fråga. Har sjläv ridit sen jag var ungefär 6 år (är nu 22) och även haft egna hästar. Men sen kom jag av mig efter vi sålt våran häst och jag har nu inte ridit på ungefär 5 år. Men jag är bra sugen på att skaffa en häst nästa år!
Nu undrar jag bara, bör jag köpa en inriden bra häst som jag vet hur han/hon är eller ska jag köpa en unghäst och låta någon rida in åt mig (kan inet detta själv)? Tänkte om det finns några fördelar med att köpa en unghäst.

Inriden om du inte tänker rida in själv, det är rätt lång tid innan hästen är stabil och vägen dit kräver erfarenhet.

känner du att du skulle kunna klara av att rida in en unghäst själv?
om du köper en färdig utbildad häst, så är det ju bara att rida på :)
köper du en oinriden unghäst, så är det enormt mycket jobb som ska läggas ner på inridning, sedan vila, utbildning, vila o.s.v.
men sen är det ju en prisskillnad på en inriden och en oinriden häst med…
jag skulle nog inte köpa en oinriden, det är ju väldigt viktigt att man är en bra ryttare, så det blir bra från början. man ska ju inte bara ha ridit i många år, utan vara en skicklig ryttare med…
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Köp en inriden. Då vet du vad du får, precis som du säger. Köper du en unghäst vet du inte om du kommer trivas med hästen ridmässigt. Och det blir ingen större skillnad i pris ändå, eftersom det kostar att skicka iväg en unghäst på inridning. Så att inköpspriset är lägre har ju inte så stor betydelse då.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag är i en liknande sits, fast jag har redan köpt min häst.
Började också rida tidigt och haft egen häst, men när jag började plugga blev det inget mer med hästar.
Fördelen med att köpa en unghäst är att man får forma den som man själv vill. Sen är priset oftast lägre på en unghäst.
Jag har tänkt utbilda min till att vara van att skritta och ev trava utan något krav på form. Sen blir det en erfaren utbildare som får ta över.
En annan fördel jag ser med en unghäst (år ju student med lite dåligt med pengar) är att man behöver inte köpa massa dyr utrustning med detsamma. Sadel kan ju vänta ett par år t ex.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Av din beskrivning tycker jag att du ska köpa en inriden häst.

Tycker också att det låter på din beskrivning som att du ska köpa en inriden. Eftersom du inte själv ska rida in hästen (vilket är bra att du inte gör om du känner dig osäker på om du har tillräckligt med erfarenhet) så blir det ändå inte som att du formar den helt själv. Med en inriden vet du vad du köper och kan köra igång på en gång.
Som Alex sa blir det ändå ungefär samma pris eftersom du skickar iväg på inridning. Men valet är ju fortfarande ditt…
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#2 Jo, som jag skrev kan jag ju inte sjläv utan får i så fall ta hjälp av någon som kan. En vän t ex…
#4 Okej! :) Ja, dock klarar jag nog inte av att rida in hästen sjläv alls heller.. Och jag vill ju rida och inte vänta sååå många år så i så fall skulle jag köpt en häst på kanske 3-4 år. Men jag vet inte.. Det lutar ju åt en inriden! Men det får väna ett tag, är ju också student.. :(
#6 Iofs blir det inte jag som formar den men jag ta ju hjälp av någon jag vet gör det på ett bra sätt. Men ja, det lutar ju åt en inriden ville bara se hur folk tyckte om detta! :)
Det är nämligen så att jag hörde en tjej som inte ville börja rida igen genom att provrida inför folk och köpte då en unghäst. Vet dock inte om hon kan rida in den själv eller om hon ska ta hjälp iofs.. :) Men det är just det det är såååå jobbigt för mig o rida inför någon annan som kritiserar :/ (det gör man ju..)