Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1843 ggr
Caspianowner
0

Licenser

Här kommer åter igen ett lite kontroversiellt inlägg !

På vissa forum har det varit diskussioner om hingstars licenser. Det diskuteras bla. hur vida det är riktigt att en avkomma skall registreras i något X register om den årliga hingstlicensen inte skulle vara betald.

Vi kan göra en liten jämförelse med tex England som åtminstånde jag upplever som en både större och framgångsrikare hästnation  än Sverige. Hur gör man då där. ( Det väl endå därför så många importerar hästar från England, gränshandel i den andra riktningen är ju betydligt mindre vanlig).

Vad gäller i vart fall de raser som jag känner till, gäller följande.

Hingstar skall genomgå en veterinärbesiktning och DNA testas(härstamningsverifieras) för att kunna bli licensierade. Detta är det krav som EU ställer upp för hästavel inom Unionen och det gäller inom alla medlemsländer. Därefter är hingsten godkänd att användas i allmän avel. Märk väl att samma sak gäller även då egen hingst skall användas på egna ston.

Därutöver har man vanligtvis krav på att avkomman måste registreras inom viss föreskriven tid.

Här i Sverige har vi av någon anledning så mycket mer ideer om vad som skall anses gälla.

Årlig hingstlicens skall av någon anledning lösas och betalas in till respektive rasförening, därutöver skall stoavgifter betalas in utifrån antal betäckta ston. Om så inte sker har föreningarna fått för sig att de har rätt att straffa uppfödaren genom att registrera avkomman i något så kallat X register.

Vad har årliga licenser och stoavgifter för effekt på avelns kvalite och framåtskridande ?

Om så vore fallet borde det väl på något sätt avmätas i Svensk hästavels framgångar internationellt. Personligen lyckas jag inte se den kopplingen. Har någon några andra ideer.

Det som fått mig att författa detta inlägg är att jag läst en massa andra trådar där man fått för sig att avel med licensierade hingstar, men med den årliga hingstlicensen obetald på något vis skulle anses vara oseriöst och inte främja aveln. Det är nästan så att man får för sig när man läser att man menar att avkomman på något sätt blir bättre när årliga licensen betalas in.

Som jag sa ovan större och framgångsrikare hästnation än Sverige klarar ju sig bra utan sådanna här konstruktioner.

Jag hoppas att denna diskussion kan föras i seriös och hövlig anda.

Lorita
0

Snälla söta rara du, du diskuterade detta på welsh forumet och welsh där gör man en veterinärundersökning och sen löser man licens, kan det bli enklare. Frisk häst = går att använd i avel och få full stamtavla på och bli en welsh.

Licensen går bara ut på att man gör en veterinär kontroll och kollar med DNA att den hästen är vad den uppger sig för att vara.

Sen har vi en kvalitets stambok, unik för sverige och en rest från gamla premierings systemet och frivilligt. Är det något fel med det, att man kan visa och höja omdömet på sin hingst? Att fölen och eftervärden får rätt stamtavla?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Caspianowner
0

# 1 Du skriver

Punkt 1

" Licensen går bara ut på att man gör en veterinär kontroll och kollar med DNA att den hästen är vad den uppger sig för att vara."

Det är precis vad EU kräver och som är obligatorisk i alla EU länder och det ska man naturligtvis följa.

Men därutöver har svenska föreningar en inrotad vana att kräva att en ny licensavgift skall betalas in varje år samt att hingstägaren skall betala in stoavgifter för de ston som betäcks. Dessa påfund är ingenting som kommer från EU och vad jag menar, absolut ingenting som främjar svensk hästavel.

Punkt 2

" Sen har vi en kvalitets stambok, unik för sverige och en rest från gamla premierings systemet och frivilligt. Är det något fel med det, att man kan visa och höja omdömet på sin hingst? Att fölen och eftervärden får rätt stamtavla ? "

Vadå rätt stamtavla, det måste man väl likabra kunna få ändå, har väl ingenting med någon Kvalitetsstambok att göra  ?

Jag tror personligen att dem här ideerna om årliga hingstlicenser och sto avgifter förr bidrar till ökad buskavel än minskad.

Folk tröttnar helt enkelt på uppdiktade regler som dem inte kan koppla till någon nyttoeffekt.

Även du har ju ondgjort dig en hel del över buskavel, varför då inte göra som i England. En gång licensierad hingst betäcker i allmän avel ( förutsatt att inga deffekter på avkommor börja komma sig fram )och dess avkommor registreras i vederbörlig ordning, då får man med många fler och gråzonen minskar.

WinterPrince
0

Vill bara säga att inom just Welsh så har vi enbart livstidslicens. Det är 2000kr som betalas en gång i hästens liv.

Lorita
0

#2 vi kräver inte mer än moderlandet, stam på hingsten DNA + veterinärkontroll.

Sen har vi en frivillig kvalitetsbok, ytterst frivillig och som #3 skriver livstidslicens kostar 2000 kr och då registreras fölen med stamtavla enligt EU oavsett om hingsten ä inför i den frivilliga kvalitetsboken eller inte.

Så hoppa inte på en ras som följer EU och moderlandet, DNA och som kostnaderna krävs för att veta att hingsten är den han utgörsig för att vara.

Är inte det OK så varsågod ut i buskarna och avla utan stam inte mig emot men hoppa inte på en ras som gör allt vad vi kan för att följa EU och moderlandet.

Caspianowner
0

# 4

Nu är jag inte alls riktigt med. För det första har jag inte skrivit specifikt om Welsh, men det är väl inte på något vis okänt att de flesta rasföreningar i Sverige tillämpar regler i likhet med vad jag ovan beskrev.

Om ni inom Welshen tagit ert förnuft till fånga och anpassat er till moderlandets regler tycker jag det är jättepossetivt.  Men hur är det inom de andra rasföreningarna. Det är väl ändå så att stor del av hästsverige fortfarande tillämpar de system jag ovan beskrev. ( Årliga hingstlicenser och stoavgifter mm. )

Ett annat dilemma är att flera rasföreningar fortfarande envisas med att tillämpa den gamla svenska modellen av avelsvärdering som EU komminsionen förbjöd svenska staten att ha inskriven i svensk lag pga att man ansåg det utgöra ett handelshinder.

Jag begriper inte varför man blir beskyld för att försvara buskavel så fort man uttalar kritik mot vissa föreningars metoder att dominera sina medlemmar, med metoder som helt saknar relevans för rasens utveckling.

Lorita
0

Du var just inne på welsh och skrev om din ras.

vi har tre krav på våra hingstar dom lämnar tagel till DNA (så man är säker på stamtavlan) man visar hingsten för en för en veterinär så den inte har några synbara ärftliga sjukdomar. Sen betalar man 2000 (?) kr för att rasföreningen sköter det där med stam mm.

Vi hade en tråd om någon som ville går runt detta och ändå betäcka andras ston mot betalning, utan att ge fölen stam, vilket vi tycker är fel då det är så lätt att rycka lite tagel och åka till veterinären och se att hingsten är någorlunda frisk.

Om detta är för hårda regler då är buskavel nästa, då kan du hitta på din egen stam och betäcka med hingstar som synligt ärftliga sjukdomar. För då finns igen koll och varse god om det är där du vill sätta ribban.

Caspianowner
0

# 6

Lorita, Nu kan jag inte dra någon annan slutsatts en att du försöker misstolka mig med flit. För det första var det inte jag som drog igång att skriva om Caspisk häst inne på Welsh sajten. Du vet precis vem som gjorde detta. Vederbörandes påstående var dessutom inte särskilt sakliga, varför jag ägnade någon spaltdecimeter med att klargöra ett och annat, vilket jag inte kommit på tanken att göra i detta forum om ingen annan inlett.

För det andra, tjata inte på mig om buskavel, det trodde jag vi hade rett ut tidigare. Här avlar vi bara med licensierade och DNA testade hingstar som dessutom är härstamningsverifierade i flera led tillbaka. Det senare gäller även stona. Det är för övrigt anledningen till att vi har distancierat oss från den svenska avelsföreningen som inte är så noga med vad de tar in.  Vilket är känt för den som är insatt i rasen. Men det är deras ensak. Jag är glad att kunna välja.

Försök i fortsättningen att läsa vad som står i inläggen innan du bemöter dem.

Lorita
0

"Det står ju att han är veterinärvårdsbesiktad så han är ju godkänd enligt EU reglerna" det är han inte för DNA är inte klart och då bjuder man ut hästen till avel utan stam.

"Tänk vad mycket bra hopphästar som finns med okänd stam. Seriös avel är väl förövrigt att ta fram en bra avkomma" toppen avel på utan stam även om stam finns.

"Blir hingstens avkommor bättre i kvalité om den påhittade årliga licensen blir betald ??????" vi tar en avgift för att registrera hingsten för hela livet.

osv….

Gå inte in och lägg dig i när du inte vet, hingsten i fråga var inte klar med DNA test och tog ett lägre pris för föl utan stam.

Det är så enkelt att få licens på welsh så att försvara att man avlar utan licens det är att försvara buskavel.

Sen hoppar du på vår kvalitetsbok, där vi frivilligt visar hingstar enligt dom gamla reglerna i sverige och som jag skrev frivilligt.

När jag stänger tråden på welsh.ifokus så börjar du ta upp problemet här.

kan man inte vänta tills alla papper är klara då är man inte seriös det är jag övertygad om.

Caspianowner
0

# 8

Några saker förstår jag fortfarande inte om den där hingsten. Den är utställningsmeriterad och veterinärbesiktad och du säger att det fattas ett DNA test. Men var den då inte DNA testad redan innan den blev registrerad så som Welsh ? eller slarvar er förening med sådant.

Lorita
0

Jag har min registrerade som knabstrupper med WPB stämpel och har inte hingst så fråga någon annan. Men av någon anledning har hingsten inte fått/löst licens och då kan inte fölen få stamtavla.

Caspianowner
0

# 10

Inte för det igentligen angår mig, men av allmänt intresse vore det väl rimligt att hingsten hade varit DNA testad och härstamningsverifierad redan innan den blev Reg som Welsh, således långt innan den varesig kom på utställning, eller blev veterinär besiktad för hingstlicensiering.

Det är ju vad EU kräver att hästen är DNA testad vid registrering.  Jag tyckte du tidigare sa så skedde.

Om jag var hingstägare i fråga och hade köpt en Welshreg. åring som jag upplevde som ett hingstämne och jobbade fram den, och senare fick veta att man slarvat med DNA testet, skulle jag lindrigt sagt blivit förbannad.

Kan det gå till på detta viset måste man ju vara försiktig med vad man köper även vad gäller WElsh.

Ni skäller över hingstägaren och kallar honom oseriös, det må väl så vara, men vad jag förstår är han i gott sällskap

Lorita
0

#11 han har inte licens i vilket fall och så länge det är så så blir fölen ingen welsh eller WPB.

Jag vet inte om man tar nya hår från svansen för att se om det stämmer med dom som hästen lämnade när man gjorde passet. Det kan ju vara det som väntar på eller så lämnade dom nyss in ansökan om licens eller så tänker dom spara 2000 kr och skippa licensen.

I vilket fall så kommer fölen att hamn i ett register utan licensierad far och det är ju inte riktigt mot fölen om nu hingsten är den dom påstår och guldbelönad. Så länge hästen inte har licens så kan man ju påstå att han är något han inte är mycket enklare.

Det var så New Forest rasen fick både E och S New Forest och vad det ställt till med vet ju alla avels intresserade.

Caspianowner
0

Personligen tycker jag inte att man kan ha någon uppfattning ifrågan, utan att veta en massa mer.

Avslutningvis upprepar jag samma fråga var han DNA testad före registrering eller var han inte.