Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 11848 ggr
Juniflickan
0

Rätt galoppfattning?

Hur är egentligen en rätt galoppfattning? Jag har fått höra 3 olika varianter av olika ridlärare jag har haft under terminen.

1. ta bak innerskänkel och fram ytter skä.

2. ta fram innerskänkel

3.ta fram ytterskänkel.

Jag är helt lost! :'( Vad är rätt galoppfattning?

Hallonet
0

Fram med innerskänkeln… många säger även bak med ytterskänkeln, vilket jag har lärt mig och det använder jag på t.ex. unghästar för att vara tydlig. Men lär dig att bara ta fram innerskänkeln, blir jättesvårt att lära om sig sen och det ser bättre ut :) (Y)

Loa-bg
1

Finns massa olika sätt.

På riskolan lärde jag mig att flytta fram innerskänkeln och bak med ytterskänkeln. Men när jag sedan började rida för min dressyrtränare med min egen häst tyckte hon det var helt värdelöst och så fick jag lära mig att ta fram inneskänkeln. Tycker det är det bästa sättet, men smaken är som baken.

Storms ägares mamma fattar galopp med enbart ytterskänkeln, jag hade inte hört talas om det sättet innan.

Man får anpassa sig efter vad hästen är van vid eller också får man skola om den, förutsatt att man själv kommer rida hästen ett tag.

Lorita
0

Man börjar att lär hästen 1. och sen när man går vidare upp i klasserna hinner man inte kasta fram benet i bytet så då byter hästen (när den är skolad till det) när man tar bak skänken sen ska den sitta på rätt plats, det ser snyggast ut med att ta bak skänkeln.

• mindre skolad häst farm med innerskänkeln och bak med ytterskänkeln.
  • Skolad häst bak med "ytterskänkeln" (den galopp du inte ska byta till) eftersom nu är hästen färdig och mogen för att förstå galoppombyten och förvändgallop.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Juniflickan
0

Tack alla :D

Skojar
0

På tal om galoppskänkel… Hur lär jag mitt lilla gotlandsruss (travponny) att galoppera höger galopp. Jag har aldrig varit å jätte bra på att rida galopp(dressyr) så jag har hört att man ska luta sig och sen skänkla. Han fattar mn han har lite vårt att hålla höger galopp. Är rädd att han ska bli flmusklad … :S Snälla hjälp mig :P

Peppe
0

exakt samma svar som #2. fick lära mig ta fram inner och bak ytter på ridskolan och fick lära om när jag red för dressyrtränare

#3 jag har aldrig hört talas om att man ska ta fram ytter och bak inner, bara tvärt om? eller läste du för fort kanske bara =) (när du säger att man lär hästarna enligt 1)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Yessica
0

Oj vad mycket olika, jag har bara hört fram med inne och bak med ytter. Glad Tänk, man lär sig något nytt varje dag.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi