Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4849 ggr
SaraHjelm9
0

Ang Krafft foder

Har ingen analys på det höet vi har nu men ska snart hämta nytt så då fixar ja det :) Men ja måste även köpa nytt krafft foder, börjar ta slut.
Har nu Groov 60. DOm rekomendera det på grangården, jag har en väldigt pigg o het häst som helst inte behöver nå extra energi :)
Men hon håller på att musklas mkt då hon omskolas till ridtravare och så, men hon ser kanon fin i hullet och har fått mkt muskler nu, väldigt blank päls och sånt.  

Ska jag fortsätta med groov 60 eller ska ja byta till nån  annan ?  vet att det kanske är svårt utan analys på höet, men vad är säkraste groov att köpa?

SaraHjelm9
0

Föresten hon får ca 1 - 1½ kg per dag, berornde på om hon rids osv. Hon rids ca 5 dagar i veckan, normalt arbete :)

f97lintro
0

Jag ger Krafft grund…

sus-sharon
0

nu vet jag att det är många som "gillar" kraftfoder och gärna utfodrar med det, men:

om du är ute efter att muskla upp hästen, varför inte ge lusern som tillskott istället (som ju är ett grovfoder högt i proteininnehåll, vilket är det som muskler byggs av).

du kanske skulle prova ökad grovfodergiva + lusern istället för att stoppa i hästen kraftfoder? hur det än är så är kraftfoder snabb energi till din häst och du säger själv att hästen är pigg och het och inte behöver extra energi, men att hon får minst 1 kg kraftfoder om dagen.

medarbetare på djurskydd.ifokus

imsuchadiva
0

Men om din häst är så pigg, varför ger du då så mycket kraft foder?

Som #3 säger, öka mägnden hö ist, och ge tex lusern eller något annat som kroppen kan använda och bygga muskler av.

SaraHjelm9
0

Okej tack för era svar!

Jag tycker inte att runt 1 kg krafft är mkt, står att man ska ge mer.

Men ska jag fortsätta med grov 60 eller byta till nån annan av dom?

Sen med lusern, ska man satsa på "hackat" eller som pellets? ska det blötas något?

Chestnut
0

#5 Pellets ska blötas. Infon på påsarna är ingen hit enligt mig, hästar är så olika så att det är omöjligt att ge någon generell info.

Med vänliga hälsningar
Chess

SaraHjelm9
0

Okej, tack. så hackat ska inte det? vad tro ni är bäst ? eller spelar det ingen roll? :)

Joo precis, ska bli skönt att snart få analys på höet så man kan fixa fodret riktigt, :)

Zabbio
0

Ge lucern istället för kraftfoder om du intte har analys. Ta pellets om du vill att h*n ska ha lite i krubban när de andra äter, men blötlägg.

När du har analys, fortsätt satsa på lucern som huvud-kraftfoder om det behövs något, och blanda ev. vitaminer och mineraler i det. Men du ser ju på analysen vad som behövs, om det är annat än protein och mineral så är det förståss inte säkert att lucern är det bästa.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Peppe
0
  1. Lusern. stråformen kan vara svår att mäta hur mycket du ger (i kg) men behöver ej blötläggas. pelletsen är lätt att mäta om du har ett sånt där krafftmått men måste å andra sidan blötas. tänk på att långt ifrån alla hästar gillar lusern
  2. om du ändå bestämmer dig för att fortsätta med Groov så byt till groov 90 eller groov 125. groov 60 har för låg kvot. tänk på att blöta även denna pellets, ALL pellets bör blötas!
  3. vill du inte längre blöta eller ge lusern strå så rekomenderar jag salsas müslifoder om du får tag i det som är relativt billigt och superbra!

I valet mellan krafft grund och krafft groov till en pigg/het/stirrig häst så välj grooven som har "lugnande effekt" så att säga. basera dina foderval på analysen när du fått den =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

SaraHjelm9
0

Okej tack för alla era svar :)  Isf byter jag till groov 90 :) Måste köpa foder nu så jag köper en säck groov 90 och en lusern(pellets)

Ska jag blöta groov 90 oxå? det har jag aldrig hört tyvärr :O men isf äre dax o börja göra de då : )

Men isf med både groov 90 och lusern, hur mkt ska det blötas? ska det ligga en stund innan eller nått?

Sen hur mkt lusern ska ja börja ge ifrån början och hur mkt ska ja öka sen? (så länge ja inte har analysen)

Nu blev det kanske mkt frågor men man måste ju lära sig ;)

Thorsson
0

Jag hade med groov. Dock så fick jag en galet pigg häst så nu har jag köpt Hippo Bas, som funkar hur bra som helst. Havrefri mix, pelleterade samt ger jag linkubs för att lugna hans mage. :)

Zabbio
0

Sen är det olika hur lång tid pellets behöver blötas :) Min lucern sväller upp och blir geggig/grynig på några minuter, väldigt praktiskt! Andra lucernpellets tar upp till en och en halv timme att blötlägga, så kolla det så att du vet hur länge och hur mycket vatten som behövs. Och se till så att de svällt helt färdigt på den tiden.

Framförallt är det pellets som sväller snabbt som MÅSTE blötas så att de inte sväller i halsen. MEN det är säkrast att blöta all pellets, och hälsosammast. Annars sväller de ju i hästens mage istället och det är helt enkelt inte bra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Chestnut
0

#10 Lite svårt att säga på rak arm hur mycket vatten man ska ta, men till en krafftskopa med lucern tar jag minst 1½ skopa vatten. Det sväller fort i varmt vatten, tar högst en kvart. Blöter jag i kallt vatten brukar det få stå över natten eller dagen. Konsistensen ska vara som tjock gröt utan hårda klumpar.

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
0

testa en gång och bara häll på vatten, blir det för torrt häller du ju bara på mer, blir det för blött så vet du det till nästa gång och tar lite mindre bara =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

SaraHjelm9
0

tack för alla svar igen :-)