Avslutad- Längd och ryttare.
Tack för svar.. alltid roligt att höra åsikter.
Ja det finns även vi som rider ponnys men är lite lång utan att det stör hästen, lika så som folk är 190 cm och 100 kg som rider isis på 140 cm.
=)
Tur att alla är olika.

hästen 135, ryttaren 170.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Nära.. =)
Visst är han fin..
Syns inte att ryttaren är ganska lång som sagt..
Han påminner även om en isis i typen.
Denna ras bär lika som en isis.
Även folk på 175 cm ser bra ut på honom..
Men mulligheten finns ju men stör inte honom =)
ja tror hästen är 130 och tjejen är ca 165-175. och ja tycker hon ser förlång ut…

#2 helt ärligt, så tycker jag inte det ser det minsta propotionerligt ut.
jag tycker att ryttaren är lång och sadeln är alldeles för liten, ryttaren sitter på bakvalvet, dessutom foppatofflor?
hästen ser förövrigt ganska besvärad ut..
Ja nu är ni nära.
Men att hon är lite lång stör inte honom.
Har ridit en längre på honom innan jag köpta hästen.
Ser ju lika ut på isisarna..
Men ingen fara alls.. han tar inte illa vid av det.
Han är inte besvärad ett tugg av henne.
Snarare alla myggen som var den dagen och sedan 25 grader varmt.
Ja sadeln var lite för liten men gick bra för den stunden.
Men som sagt så störs han ej av detta då han är viktbärande och då menar jag att han bär upp både ryttare och sig själv i form, inte bara att han kan bära 75 kg.
Han tränas western med mig och jag är ca 164 lång..
Så ingen fara,..
Att det inte ser prop ut är eftersom alla har ju dessa regler enligt TR och allt dressyrprat.. ingen som eg bryr sig så länge hästen inte tappar balans eller störs av vikt.

Humm, ponnyn är cirkus 125-130 och ryttaren runt 170? :)

#6 regler enligt TR?!? var har du hittat det? Jag har minsann inte hittat nått där det står hur lång eller kort man ska vara för att det ska se propotionerligt ut på olika hästar..
Sen en sak som stör mig.
Hade hon vart smal så hade ju ingen sagt något om henne.
men eftersom hon är mullig så tycker folk det ser knäppt ut.
Men ponnyn störs inte alls av att ryttaren är mullig.
Bara alla som kollar på bilden.

#9 Jag tror knappast att det beror på hennes vikt folk reagerar. Hon är för lång för ponnyn, vare sig hon väger 20 eller 90 kilo.

#9 ABSOLUT INTE! Det är ju inte bara för man är mullig som det ser opropotionerligt ut.. Det är ju ett ekipage som helhet, sen kvittar det om ryttaren är spinkig eller överviktig, lång eller kort..
Men det var det intrycket jag fick när jag såg bilden bara..
#8 menade att man skall se bra ut när man rider.
Men hur många hobbyryttare ser prop ut eg?
Bara dressyrfolk mest och andra.
Men som jag sa så störs inget på hästen.
Då borde inte folk längre än 140 cm rida islandshäst heller.
Lika så d-ponnyryttare som är 175 cm lång.
ingen säger ju ngt om det eftersom ryttaren är smal då men min bild visar en mullig normal ryttare och då blir det gnäll.
Hon satt upp 10 min för hon ville prova eftersom hon gick med mig när jag red.. varav jag tog bilden.
Jag och hon har nästan samma kroppsbyggnad men jag är kortare.
Värre med en tung ryttare än med en lite längre ryttare med bra balans.
Det skiljer ca 25 cm mellan mig och ponnyn på bilden.
Så så farligt är det inte..
Men vi tränar western och då får man ju vara lite längre så länge hästen klarar av det.
Jag har korta ben och så, men ryttaren på bilden har långa ben varav det även ser ut som hon är för lång.
Men men..
Hon är 170 ca och hästen 133 cm ca.

#12 jag känner till många hobbyryttare som ser propotiornerliga (jag orkar inte skriva ordet mer) ut på sina hästar..
jag tror alltid man strävar efter att se "bra" ut på hästen, varken förlång eller förkort.. och även du ville ha det bekräftat genom att lägga ut en bild..
och varför säger du att det bara blir gnäll för det är en mullig ryttare? jag vet hur många ponnyekipage som helst som tävlar dressyr, spinkiga som plankor men tokigt förlånga för sina ponnyer..
Jag tror inte att det är en så stor krav på att man inte får vara någon cm för lång så länge ekipaget fungerar bra ihop.