Gallor
Jag har en ponny som har gallor. Jag vet vilka orsaker det kan vara, men vad gör man åt det? Som det är nu använder jag liniment Radital och lindar. Det hjälper inte.. Tränare har kollat honom och tycker inte att det verkar konstigt. Han haltar inte och är jättepigg och glad. Finns det ngt mer man kan göra?
Det beror ju på varför han har gallorna. Det bästa sättet att få bort gallor är att ta bort det som gär att gallorna uppkommer.
Har du problem med att hästens ben haft så pass mkt gallor under längre tag som inte går bort av sig själva (vilket gallor ska göra om det inte är något sjukt med benen (vilket förekommer hyffsat ofta nuförtiden) eller att orsaken till gallorna fortsätter ge gallor hela tiden) så skulle jag rekommendera ordentlig & försiktig framskrittning och uppvärming och ordentlig avskrittning. Benlindor som värmer under ridturerna och nattlindor på över natten. Värmande liniment och massera benen.

Du ger inte havre eller korn till hästen? För det kan framkalla gallor. Det är så mycket stärkelse i det. Min fjording tex fick gallor av bara lite korn per dag.
#0 Är han avmaskad? Du säger att du vet vilka orsaker det kan vara… Kan du dela med dig?

Ja, Lippe är avmaskad :)
Gallor kan bero på att hästen inte går tillräckligt mycket, oftast när det gäller äldre hästar. Det kan bero på att hästen går för mycket, det kan också bero på att hästen har fått för mycket protein. Hästar får ju oftast gallor på sommaren, det beror på att det finns mycket protein i gräset. Sen är det så att har en häst en gång fått gallor så har skinn och allt redan tänjts ut och då fylls det lätt med vätska igen, så länge gallorna är jämnstora, inte hårda eller varma, hästen haltar inte eller verkar märka av det så är det oftast inget farligt med det.
Måller med #1 att man borde fixa ANLEDNINGEN… Har ni utrett VILKEN av anledningarna som Lippe lider av? När förvärras gallorna och när blir de bättre?
#4 Vad vi var intresserade av är varför Din häst har gallor. Vet du det? - Vet du det kan du ta bort anledningen till att din häst har gallor = det bästa…
Sedan så finns det fler anledningar än vad du nämnt till att en häst kan få gallor ;)
NÄR fick hästen gallorna? under betet? vid installningen? Min häst hade redan gallor, men de blev märkbart större när de gich ut på sista betet som tydligen var mer protein i än de andra beteshagarna.

#4# Om du vet orsaken varför inte ta bort det så hästen slipper gallor då?

Jag vet inte anledningen. Jag tror det beror på att skinnet redan tänjts ut en gång pga. för kraftigt gräs, och att det sedan fylls med vätska igen. Men jag vill veta om det finns fler saker man kan göra för att hålla det så lite som möjligt. Har lånat back-on-track av en kompis. Har även hört att vinäger ska hjälpa… Vet ni om det gör det? Nån skrev om fler orsaker, vilka är det? Det är ju bra att veta så man kanske kommer på vad det beror på och kan fixa det…
ofta kan för mycket protein ge gallor, eller att hästen står stilla för mycket, inälvsparasiter och vid hård ansträngning.
att det skulle vara pga att skinnet redan tänjts ut har jag aldrig hört talas om.
men NÄR fick hästen gallorna?
Felaktig träning är en av de allra vanligaste orsakerna…. (felaktigt slitage alltså) Har din häst kanske ett rörelsemönster eller en störning någonstans i kroppen som ger ett felaktigt rörelsemönster och därmed slitage?
Att skinnet töjts ut ger inte mer gallor och gallorna kan ju försvinna utan att huden anpassar sig till normalläge igen.
Jag red en norsvensk som vred sitt ena bakben mycket. Hon hade myckor gallor på det benet men inte de andra…

han har alltid haft lite gallor på sommaren. men nu är gallorna i stort sett helt borta, har maserat, lindat och använt liniment, o dt verkar ha börjat släppa nu :)
Att huden skulel tänjas ut och sedan därigenom ge upphov till nya gallor är i mina öron dumheter…… Om du själv sätte ri en förstoringsring i dina hål i öronen (om du nu har dvs ^^) och töjer ut hålet under 2 måanders tid för at tdärefter byta tilblaka till din normala storlek på ring så kommer dina örsnibbar sanrt återanpassa sig till normal storlek igen….
Men det var gallor det handlade om….. har haft gallor på mitt fullblod o min travare….. reds min travare och sedan fick stå inne längre än vanligt på morgonen, dvs ut 10 ist för 8 hade hon ofelbert gallor….. om ajg itne lindade på kvällen. mitt fullblod fic kgallor när han åkte transport och dagen efter…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#13 vad var det bettan berättade för mig att ET hade berättat för er? att om ryttaren var för stor/tung vid hoppning kunde de ge gallor? är jag ute o reser nu lovisa?

#15 nope, det är du inte. det var precis det som hon sa. Men jag har inte hoppat honom nåt vidare, så det kan ha varit när Annie red han, men jag tror knappast hon är för tung.

#Det har iaf flera sagt till mig, och i mina öron låter det troligt.