Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2353 ggr
Midlingur
0

Anmäla för vanvård

Hur dåligt måste en häst må för att att någon ska bli dömd för vanvård?

Vi har en inackordering i stallet som är sjuk men inte får veterinärhjälp (ägaren skickar inte in kisseprovet) och lever på 5 kg hö om dagen - inget kraftfoder (ca 155 hög häst). Borde enligt veterinärs inrådan verkas snarast - ägaren vill vänta 2 veckor till.

Kratern
0

Anmäl du så får väl Djurskyddet (än så länge) avgöra resten.

elin
0

Håller med Inger!

/Elin

jen
0

håller med föreg. talare

Annette
0

Har ni provat att prata med ägaren?

Peppe
0

vi har ett fall (egentligen 4) i vårat stlal just nu där det bara är en tidsfråga innan alla i stallet anmäler. hon har 4 hästar som är misskötta men en är extrem. han har tappat höger framsko för 4-5 månader sedan. som ni säkert då räknar ut har han varken verkats eller skotts om under den tiden. han är ruskigt mager och pälsen är helt matt. han ser allmänt sjuk ut, men hovarna är värst. höger bak är så dålig att han inte kan stå normalt och han är halt på alla 4, och va blockhalt på högerfram i 2 veckor när han precis tappat skon. på vänster fram har 2 sömmar åkt ut halvvägs och vikt sig. alla 3 skorna är helt lösa, och hovarna obeskrivligt långa.

sen har hon 2 shettisar med som det nog är 7-8 månader sen dom verkades (dom går bara i hagen så dom slits inte för fem öre). d-ponnyn ser ut att ha ganska ok hovar faktiskt konstigt nog.

vi har pratat med henne under hela hösten men hon säger bara att hon ska ta han dom det, men de händer aldrig nåt. till på köpet har hon inte betalat stallhyra för sina 4 hästar på 1,5 år, och här står jag och knackar på dörren med en häst som jag kan betala för men som inte får plats.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Eve
0

Peppe - Anmäl NU! Usch, vad jag hatar sånna människor som aldrig tar tag i saker och ting..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Peppe
0

#7 ska jag vara ärlig så vågar jag inte…vid en anmälan som gjordes i somras till en annan så va de en som kände en polis som gick in bakvägen och kollade vem som anmält trots anonym…inte så kul :/

CBA
0

Som stallägare så skulle ju inte jag tolerera att en inackordering inte batalade stallhyran. Jag skulle absolut inte låta människan få stå kvar så länge som 1,5 år…slappt !!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Peppe
0

#8 jo jag vet. alla är skitsura. lixom, varför ska vi behöva betala då?? ingen anledning till att inte betala, men stallägarna vet absolut ingenting om hästar.

Midlingur
0

#4 JA! Hon vill sälja honom. Hon förväntar sig 35.000 för en oridbar häst som haft pålagringar. Outbildad och 11 år gammal. Hon vill ha igen sina pengar säger hon… Och vill inte lägga mer pengar på honom. Veterinären har ordinerat medicin men den hämtade hon aldrig ut. Ett exempel bland många.

gejsa
0

Alla fall som handlar om djurplågeri SKA anmälas. Annars tycker jag att man är medskyldig när man inte gör något åt det. Tyvärr men det låter krasst men så tycker jag.

Man kan visst anmäla anonymt. Om någon får reda på det så kan man amäla detta. Och felet blir ju den som tog emot anmälan. Men Peppe jag har hört att säger man sitt namn så är det inte anonymt. Om du bara ringer och säger hej jag heter Andersson (hoppas du inte heter Andersson nu för då får du ta ett annat efternamn) och så säger du stallets namn och var det ligger och varför du ringer. Frågar hon efter ditt namn så säger du att du är anonym och vill inte uppge det. Hon kan inte tvinga dig att säga ditt riktiga namn. Dom är ändå skyldiga att åka ut till stallet och titta ifall det är djurplågeri eller inte.

Sedan är det en konstig stallägare du har som låter någon med 4 hästar stå där i över 1.5 år utan att betala. Låter osanning tycker jag. Vem säger att det är så? Hästägaren eller?

Annette
0

Ärdet inte ärligare att anmäla med sitt namn? Som en sann djurvän borde man kunna stå för vad man gör, tycker jag. Dessutom, om man har hästarna i samma stall, skall man bara gå runt där och låtsas som ingenting när ägaren undrar vem som anmält?

Jag försvarar inte ägarna på något sätt. Men skulle jag anmäla någon i min närhet skulle jag tala om det för den personen. Tex säga att nu har vi påtalat att dina hästar far illa så länge utan att du gör något åt det, så har vi anmält dig för vanvård.

LinaN
0

Anette, jag hade i vissa fall itne vågat anmäla med namn. För tänk om den som har fått anmälan gör något mot mig/min familj eller ännu värre, mot mina djur? Det finns idioter o det finns idioter…..

Om en människa ha mage att vanvårda sina hästar så som denna töffeverkar göra så varför skulle inte denna kunna vara så illasinnad att dne kansk eknivskär din häst eller lejer någon att göra det? *fantasin skenar*

Men Peppe, PMa mig namn, adress och nummer så ringer jag till djurskyddet i din kommun o anmäler.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Murre_Uddiz
0

Jag är inte bra på dethär, men hatar dom som e så J*VLA LATA!!! USCH! anmäl, anmäl, anmäl Flört

Murre_Uddiz
0

Lät ju förfärligt, Peppe… :'(

Annette
0

#13. Har du hästen i samma stall lär du ju ändå vara en av de första de misstänker.

fridak
0

jag anmälde en "tjej" som skötte sina hästar hemskt, min kusin var skötare på dem så det var på så vis jag fick se dem och anmälde.

det var tre hästar, ett halvblod och ett b-ponnysto med föl. hon visste inte vart,hur och när b-ponnyn hade blivit betäckt. de vuxna pållarna hade inte blivit verkade på länge. fölet hade aldrig fått sina hovar kollade på över ett år så det såg hemskt ut för hon slet dem inte i hagen. halvblodet och stoet började magra, fölet som egentligen avr en åring höll sig fortfarande till mamman som sagt ifrån för länge sen men fölet hade vuxit till sig och blivit högre i rang så när jag såg dem sist så diade fölet fortfarande trots att det varit ett uppehåll innan. sista gången jag avr i det stallet såg jag deras krubba som inte varit använd på länge, de små retserna i den ahde möglat.

Lorita
0

#17 hoppas du inte anmäler mig, för min hingst fick dia sin mamma långt över året.

Om man anmäler är det nog bra att först sätta sig ner och se på sakfrågorna. Ordentligt vansköta hovar, sår som inte blir omhändertagna och hästar som inte får mat, där kan miljö och hälsoskydd gå in. Men sen tycker jag att man ofta hör diskussioner om lite si och så frågor.

Innan man gör en anmälan bar man sätta sig ner och lugnt punkt för punkt se vad som strider mot djurskyddslagen, att låta ett föl dia länge gör det inte, att inte ha täcke på sin häst gör det inte, att inte utfodra med stråfoder gör det inte om hästarna är i hull (lagändring är på gång). Att inte ge hästen kraftfoder gör det inte. Magra hästar är anmälnings bart, likadant om hästen inte får hovarna skötta.

Tänk igenom vad ni anmäler, för om miljö och hälsoskydd åker på onödiga utryckningar så tar ni deras tid från annat viktigt arbete. Mår hästarna dokumenterat dåligt så anmäl, det är er plikt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

håller med lorita faktiskt. tror att många anmälningar är otroligt onödiga.

gejsa
0

Vissa är säkert onödiga. Men dom här två som det berättas om på denna tråd är inte onödiga att anmäla enl mig.

Håller med Lina där att det är otäckt att anmäla med namn. Det kan ju komma fram och dom vill ge tillbaka. Vi har ju många djur och ett barn med så……lite otäckt är det nog. Skulle nog ha anmält utan mitt riktiga namn iaf.

sandraliz
0

Tycker att man ska anmäla.. o förstår inte vad man har att tveka för???

OM man nu vill göra en anmälan så antar jag att det är berättigad , då förstår jag inte varför man vill vara anonym?

Tycker man nått är fel o har pratat med hästägaren då vet hon / han din åsikt så det är väl bara att ställa ett ultimatum.. antingen gör dom nått åt saken omgående annars talar du om att du tyvärr måste göra en anmälan.

Jag tycker iallafall att om man kan göra en anmälan så kan man står för det !!! //Mvh sandra

SarahPeace
0

Kan man anmäla nån för "misstänkt" för att ha gjort illa ett djur? (på flit alltså) , lr måste man ha nått särskilt bevis ?

gejsa
0

#21# Ja, du får väl tycka vad du vill. Men det var ju inte det som var huvudfrågan. Utan hur dåligt ett djur ska må innan man anmäler. Du kanske inte har träffat så många "idioter" i ditt liv. Men jag lovar, det har jag. Vi har haft grannar som haft väldigt otäcka barn tex. Stog och kastade sten på våra hästar flera ggr. En natt var alla dörrar till boxarna öppna osv… osv… för att dom trodde att vi hade ridit på deras lilla väg. Som tur är har dom flyttat för flera år sedan nu.

PimTheGreat
0

#23 håller med om att jag inte heller hade velat anmäla med mitt riktiga namn. Man vet ju aldrig vad som kan hända med sina nära och kära och sina egna djur om det är en "idiot" man anmäler….. Jag tycker man måste kunna få rädda ett djur från en djurmisshandlare utan att behöva riskera sitt egnas väl……

gejsa
0

#24# Ja, man vet ju aldrig vad folk som hatar någon kan hitta på. Det räcker ju med att kasta in en brinnande fimp i halmen eller stallet en natt så….usch min värsta mardröm att stallet ska brinna.

PimTheGreat
0

#25 ja usch fy……..det vill man inte vara med om. Ja hästarna är riktigt utsatta så sätt!! Väldigt lätt att skada de och sätta fyr på deras hem…….*ryser vid tanken*

LeLott
0

Håller med alla tidigare, anmäl.

Men har haft en diskussion angående helt andra saker och det här om att anmäla anonymt. Får man göra det nu? Vi pratade om det och någon sa att det är ändrat, att man inte får anmäla anonymt lägre. Och att den ändringen är gjord bara för att allt för många gör anmälningar mot varandra bara för att jävlas.

Även då vi pratade om det här så ville inte personen göra anmälan just för att man nu mer inte får vara anonym. Vet någon mer om det?

lisette
0

först nu läste jag vad det mer stod i #0: Hur dåligt måste en häst må för att att någon ska bli dömd för vanvård?

tyvärr har jag inte stort förtroende alls för djurskyddet. det tar mååånga år/månader innan de omhändertar ett djur.

fridak
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 jag anmälde inte för att fölet fick dia över året. de var vanskötta, hovarna såg hemska ut, fick ingen mat. det med diandet var att stoet hade sagt ifrån och fölet hade då slutat men efter ett tag hade fölet blivit högre i rang och börjat dia igen eftresom de inte fick ngn mat. stoet hade inte hunnit sina för det var väl bara ngn vecka uppehållet varade. men anmälningen var pga hovarna och maten. vet inte vart hästarna befinner sig nu men de är inte kvar på plats i alla fall. inspektörerna tyckte att det inte avr särskilt bra men samtidigt kunde det avrit värre också. lägger upp några bilder, det är inte så bra för de är tagna med mobilkamera

fridak
0

en bild till

fridak
0

och sista bilden

Lorita
0

Ja, dom hovarna säger något om hur lite makt som finns för miljö och hälsoskydd. Magra såg ju inte hästarna ut att vara, men hovarna var hemska. Det är när man ser sådana hovar man skulle vilja hindra ägaren från att klippa sina tånaglar under ett år eller två

Vad jag ville gå sagt var bara att om man anmäler så ska man gå igenom sakfrågor om fölet diar mamman länge och börjar om är ingen sakfråga, mamman sinar om hon blir för undernärd så det är snarare ett tecken på att hon inte är helt utan mat. På bilderna finns både gräs och hö.

Om man har olika uppfattning om mängd kraftfoder är det inte heller en ska fråga, då skulle jag och min ena hästgranne kunna anmäla varandra, hon ger sina 6 hästar halva mängden hö som jag ger mina 3 och jag ger mina mindre kraftfoder än vad hon ger sina, både hennes och mina hästar mår bra. Man bör när man anmäler sortera ut vad är direkt något som miljö och hälsoskydd har med att göra och om man då enbart anmäler hovarna då är det lättare att få respons vi en inspektion en att dom åker ut och tittar på massa tveksamt också, då blir anmälan mer trovärdig, bara ett tips om ni vill hjälpa hästarna.

Det är jätte bra om man inte kan anmäla helt anonymt, då slipper man sådana anmälningar som jag fick tidigare, men det är klart att den som blir anmäld inte ska veta vem anmälaren är. Men om det blir trakasserier, det kostar att ta ledigt från jobbet för att visa hästar och är psykiskt jobbigt också, då måste man ju kunna göra en polisanmälan på den som falskt anmäler, gång på gång.

Tummelisa
0

Det händer inte sällan att jag åker ut på anmälningar! Som tur är så är ca hälften av fallen som är befogade en anmälan. De andra beror på andra intriger mellan folk i detta avlånga land! Just då är det lite besvärligt med att man kan anmäla anonymt, det slösar på resurser att åka ut på något fall där man anmält för man har retat upp sig på annat. Känner man människan i fråga som äger en misskött häst kan man erbjuda sig sin hjälp. Det är ju djuret man ska ta hänsyn till! Annars finns ingen ursäkt för att inte anmäla för gör man inte något utan bara ser på så blir man ju indirekt delaktig!

fridak
0

#32 höet hade vi precis slängt ut. min kusin kan inte så mkt om hästar, hon ville bara ha ngt att pyssla med. ägaren hade sagt åt henne att hon skulle rida b-ponnystoet och kusinen är ca 1,60 lång och rätt kraftig. man såg revbenen, otydligt pga vinterpäls, på stoet så hon hade varken muskler eller fett. jag avrådde kusinen från att rida men eftersom ägaren sagt åt henne att hon skulle rida den dagen så gjorde hon det. mkt va gräset som syns i hagen är sådant som hästarna anser oätligt pga av bajshögar. så det hade inte gått så långt att de var såpass hungriga att de åt av det också.

fick senare reda på att det var en tjej som passade in på beskrivningen av ägaren och hennes hästar som tagit hö från ett ställe, sagt att hon skulle betala senare men gjorde aldrig det.

stallet hade tre boxar så fölet fick en egen när det var dags. men ägaren mockade nog aldrig boxarna, men min kusin mockade ju när hon var där men hon tröttnade ju på att sköta om hästar som inte mådde så himla bra. hon var inte där varje dag så hästarna fick ju stå i sin egna skit.

Lorita
0

Det är en fråga om vad miljö och hälsoskydd kan göra, inte om hästarna mår lite dåligt, dom måste må mycket dåligt och dom hovarna var fruktansvärda. Jag som har dåligt samvete för att mina hästar ska verkas två veckor sent, hovslagarens hund fick komplikationer vid valpningen så jag har ursäkt.

Mitt råd när man anmäler koncentrera er på det riktigt dåliga och strunta i allt runt om, så det verkligen är det som kommer fram till miljö och hälsoskydd om ni nu vill hjälpa hästarna och inte bara störa ägaren lite.

fridak
0

#35 förlåt för att jag varit lite tjafsig. det var bara det att du verkade tycka att jag inte kunde någonting vad gällde hästar och omvårnaden av dem efter mitt första inlägg. jag tkr att jag kan lite lite om dem iaf.

#0 hur ser hästen ut, hur ser hovarna ut? Ser man på hästen att den missköts? Om inte, så kan ju inte en djurskyddsinspektör säga så mkt.

Lorita
0

#36 vad jag menar är att det bästa är om miljö och hälsoskydd kommer ut för att titta på en sak, hovarna, dom var bedrövliga. Hästarna var i för bra hull för att få en anmälan igenom där, det krävs mycket för att bli av med sina djur. Risken är att dom bara tittar snabbt på hovarna och godkänner resten, när hovarna borde leda till en åtgärd, dom hovarna är helt klart djurplågeri.

Man kan inte anmäla innan vanvården är ett faktum tyvärr, det går inte att förebygga med dom lagar som finns.

bubbelbubbel
0

men min jobbarkompis betättade idag att hon hört på radion igår, att han som ska bli nya djurskyddsgubben, hade jobbat på en gård där dom tagit 150 vanvårdade nötkreatur…..det känns ju tryggt…

gejsa
0

Vad jag såg så var väl inte hovarna så farligt långa. Har sett mycket värre. Dom går ju ofta sönder också då. Har dom då mat och inte är undernärda så är det inte så farligt. Då kommer ju bara djurskyddet att säga att hästarna behöver verkas. Sedan åker dom därifrån. Ledsen

gejsa
0

Den första bilden på en hov, är det verkligen för att hovarna är långa som den står så där? Ser ut som den är född defekt. Såg inte det fotot innan jag skrev inlägg 39 för det var ju illa.

Peppe
0

gejsa: är du galen? usch ja vill aldrig se sånna hovar igen Gråter

gejsa
0

Nej, jag är inte galen. Jag har sett värre skrev jag. Klart att på den första bilden såg dom väldigt långa ut. Men inte vad jag såg på dom andra bilderna. Men dom var så små så…

Wanilj
0

håller med anmäl… inte bra att ingen reagerar!

Tummelisa
0

Håller med Geisa! Har sett MYCKET värre! Men det är absolut brottom med en verkning.