Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1196 ggr
f97lintro
0

Nu är hon halt

Hyr Tinka från Ranchen och igår fick pappa ett mail där det står:

"Hej!

Har varit med Tinka hos veterinären idag och hon har då fått en liten behandling i ena framkotan. Det kan vara en lättare vrickning som visat sig genom att hon inte gått riktigt rent i ena varvet. Prognosen är god att hon skall kunna fungera igen om några veckor men behöver alltså vila ett tag och därefter sättas igång om allt är som det ska innan vi kan hyra ut henne.

Formellt har Ni i detta läge rätt att få pengarna tillbaka och häva avtalet då vi inte kan lämna ut hästen enligt avtal. Alternativet är att Ni väntar tills hon är okey och att en proportionerlig återbetalning görs av den summa som är inbetald när vi vet mer exakt.

Det är alltid svårt att lova eller säga något precist när det gäller hästar men min bedömning så här långt är att Tinka förhoppningsvis kan vara i ordning att hämtas under början av september eller i varje fall innan september månads slut. Det finns också en variant att Ni ev kan få låna en annan ponny så länge - detta förutsatt att den inte hyrs ut under tiden. Avvaktar Er återkoppling så länge.

Vänlig hälsning Björn"

Jag älskar ju Tinka, men vill inte ha en häst med problem med benen. Pratade med min faster och hon sa att det fanns risk att hon får ont i benen snart igen! Hur ska jag göra? :'(

Lorita
0

Jag hade tagit en annan häst om det finns och låtit Tinka få vila och läka ordentligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

f97lintro
0

Kanske bäst det…

Alex
0

Ja att låna en annan häst under tiden vore väl det bästa.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caspianowner
0

Helt klart att Tinka måste få friskna till i lugn och ro.

Låna en annan häst och och lär känna den så som den är. Vad vet man kanske du kan komma att upptäcka att den är minst lika fin som Tinka. Man ska aldrig sluta våga upptäcka nya förmågor.

PS Gilla verkligen Björns seriösa inlägg

f97lintro
0

Tack:'(  Ska fundera vidare…

imsuchadiva
0

Jag hade också lånat en annan häst.

f97lintro
0

#6 Hela året eller tills hon blir frisk?

imsuchadiva
0

tills hon är frisk och igångsatt så hon visar att hon fungerar som ridhäst.

f97lintro
0

jo, kanske. Men jag hade henne förra året och gillar henne väldigt mycket…

Caspianowner
0

En vrickning är inget som går över på ett ut tre. Det tar längre tid än man ibland kan föreställa sig. Går hästen igång för tidigt, alltså inte har nu fått läkt ut, ex man har misssat att se att den är inte ren i sin gång, så är risken stor att det kommer att slå upp igen.

Så låt hästen ta på sig det här året ut.

Vi människor tar till kryckor, det kan inte hästen.

f97lintro
0

Björn trodde det skulle ta vad var det…., 2 till 6 veckor…, men som sagt är det kanske bäst att hon får vila ut helt. Men det kan ju tyvärr hända att han hyr ut henne till någon annan och då blir hon ändå inte bra… Varför ska allt vara så svårt?!

Men kan hon bli helt frisk och träna och tävla?

imsuchadiva
0

Ja, hon kan bli helt frisk och få börja träna och tävla igen, OM hon inte sätts igång för tidigt.

Cilla89a
0

hästar behandlas för ledinflammationer för jämnan.. tror inte du behöver oroa dig för att hon inte kommer hålla när hon väl är friskförklarad..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

f97lintro
0

Okej, tack

imsuchadiva
0

#13 Det där tycker jag var ett väldigt dumt svar.
om du nu tycker att hästar behandlas så ofta så kanske du ska söka efter förklaringen?
ena v förklaringarna är att hästarna blir överansträngda, &/eller sätts igång förtidigt efter en hälta.

Cilla89a
0

#15 det är inte alltid så lätt att hitta förklaringar till varför en häst drar på sig ledinflammationer.. det kan vara så lätt att hästen vrickat sig och då det uppstått en inflammation, överansträning, felaktig ridning, felaktigt underlag, dålig exteriör, dålig utrustning, listan kan göras lång med anledningar till varför hästen får en ledinflammation….

jag anser att blir hästen frisk efter en behandling, tycker inte jag att det har någon som helst betydelse i framtiden, och det är en liten piss i nilen…. därimot återkommer inflammationen i leden för jämnan, då hade jag också varit orolig, och sett till att finna orsaken till detta för att förhindra det…..

jag tror att ungefär 80% av alla jag känner har någon gång varit inne och behandlat sina hästar för ledinflammationer mest vanligt kotledsinflammation….

min gamla häst, Schess även han fick en liten släng kotledsinflammation, 2007, han fick behandling, blev frisk och har varit hel och kry sedan dess….

imsuchadiva
0

Ja, men nu handlar det om att hyra en häst som blivit behandlad.
Även om de flesta med "lättare skador" återhämtar sig fort så bör man ju inte hyra en sån häst. Risken finns ju alltid!

Lorita
0

#17 jag håller med dig och jag tycker man ska ge hästen vintern på sig att bli bra, alltså om man hyr hästen kan man inte rida den fullt ut.

Cilla89a
0

#17 visst, det är ju tråkigt om hästen skulle få tillbaka ledinflammationen, kort därefter, men å andra sidan trodde dem ju det var en enklare vrickning..
men det är ju upp till TS hur hon vill göra :) men jag personligen tror inte TS behöver oroa sig för att hästen blir halt igen, efter att hästen blivit friskförklarad på klinik, samt fått en bra igångsättning..
men jag vet att det är lätt hänt att man vill komma igång kvickt efter att hästen varit skadad, och jag tror också det är därför många får "återfall" för man helt enkelt gett hästen för snålt med tid att bli frisk och sedan kommer igång för snabbt igen..

f97lintro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, tack för alla svar!

Tänkte säga att vi åker och kollar på dom ponnyerna som finns svar och hyr någon så länge, sen när Tinka blir frisk tror jag att vi tar tillbaka henne, dock inte helt säker. Dom hästarna som vi ska kolla på är: Felix, Mary och Uffe.

Ååh, skulle vilja ha Tinka oxå, det finns ju en ledig plats i Privatstallet, hihi. då kan dom stå bredvid varandra….

Det dumma är att jag har alltid velat ha ett svart träns med rosa fodring:

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300310&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Men jag tänkte att det kanske inte var en bra idé att lägga ner en massa pengar på ett rosa träns ifall jag skulle hyra/köpa en valack sen då, så jag bestämmde mig för att inte köpa det. Men så åkte jag till Ullared (Då var det bestämmt att vi sklle ha Tinka i år igen) och fick syn på ett nästan likadant träns som det på Hööks fast det kostade inte 449:- som på Hööks utan 149:- (kvalitén är inte den bästa…) och då blev jag "tvungen" att köpa det, jag tänkte att vi skulle ju ha Tinka så. Och sen får jag såklart syn på ett par rosa benlindor oxå! Ååh, vad irriterande… så jag måste ha ett sto nu tycker jag…. 

"Bifogar" en bild på världens finaste ponny….

imsuchadiva
0

uuuh, inte rosa saker på djur >_<

f97lintro
0

#21 varför? ska allt va tråkigt och svart/brunt??

dessutom var den en ganska onödig kommentar enligt mig!

imsuchadiva
0

#22 din också i sånt fall!

f97lintro
0

#22 va…?! hänger inte riktigt med nu…, vilken av mina inlägg var onödiga/taskiga? Om du tyckte att något av mina inlägg var det så ber jag om ursäkt! 

Dessutom undrade jag bara varför och jag tyckte inte att det var särskillt nödvändigt att skriva "uch" när jag köpt någott…

Lorita
0

Jag tycker rosa är gulligt och köper ganska mycket som är rosa till småstona, dom är mörkbruna och vita alla tre.

f97lintro
0

#25 tacker jag med! Tråkigt när allt är svart, brunt osv.

Maja
0

Visst är det samma Tinka? =) Tyckte att jag kände igen hästen. :)

Länk

f97lintro
0

#27 Ja det är samma häst:o det är min lilla ponny! hyrde henne slutet av förra året. Hon (hon som skrev den där tråden som Juve länkade till) som hyrde henne lämnade tillbaka henne pga att Tinka sparkade i boxväggarna eller att hon inte klarade av henne…, minns ej vad björn sa… Måste pma och fråga lite om hur hon var osv.

När jag hade henne förut fick hon stå i spilta då det inte fanns någon box ledig. Hon sparkade jättemycket tills hon fick box, en del i privatstallet har ju barn och en del barn blev förbjudna att gå förbi där:S