Inridning
Tänkte höra, ni med unghästvana mm,
Vid vilken ålder brukar ni ridain unghästarna?
Vid vilken ålder kan de va lämpligt att rida in en kallblodskorsning?
Kallblodskorsning mellan vilka raser?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Det är tinker/nordis/cob och connemara i henne..
Då kan jag tänka mig att det kan vara lagom att påbörja det vid 3-års åldern. Men finns säkert nån som vet bättre, jag har mest koll när det gäller islandshästar. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag skulle börja vid 4 års ålder med kallblod.
Alla hästraser mognar vid samma ålder, visar ny forskning. Men varmblodiga hästar är avlade för att se vuxn ut tidigare.
3-4 år är bästa åldern att börja anstränga hästen med tyngd på ryggen, dvs rida in och träna normalt. Men det finns ingen undre gräns på att anstränga hästen utan vikt eller tyngd, så länge man tar hänsyn till hästens fysiska kondition och psyke. Att leda ett föl är alltså också en fysisk ansträgnng, att be en unghäst att bära sig själv vid hand är en ansträgning det med, och man ska vara försiktig så att man inte ber om mer än hästen orkar, och använda sunt förnuft. Sen måste man komma ihåg att unghästar är just unghästar och behöver ha förståelse för att de inte kan koncentrera sig och bete sig lika mycket och länge som äldre, väl tränade hästar, och att mycket är nytt för dem, mer än vad vi tänker på.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 Mognar på vilket sätt? Fysiskt eller psykiskt? Och vad är det för forskning, har du nån länk till nåt?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#5 Den forskningen vill jag gärna läsa, har aldrig hört detta. Kallblod rids i regel in senare och islandshästar ännu senare enligt dom erfarenheter jag har.
Vi rider in en bruksnordis nu, han föddes 2006 så han är tre år. Ägarens val.
Painten: Varför rids kallblod in senare?
Om man inte ska vara med på treårstest så ser jag ingen anledning till att rida in sin häst/ponny tidigare än åtminstonde 3.5 år. Jag tycker att deras skelett ska kunna växa klart ordentligt innan man sätter sig på dem. Finns ju en massa annat man kan göra med dem innan man börjar rida in.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag skulle markträna/tömköra från två och stara själva inridingen vårvintern då hästen fyller fyra. Efter att på hösten ha vant hästen vid sadel, långa promenader i skogen med sadel på utan tyttare är väldigt bra förberedelse av hästen.
Det är tömköring också, köra kan man gärna från det att hästen är två+ men inte för hårda pass, utan lite lätt så där.

Jag tycker inte heller att man ska rida in för tidigt, skulle även jag villja läsa denna text om att alla mognar samtidigt, för som tidigare redan sagt så brukar man juh inte ta Kallblod o isisar fören senare så som tidigast vid 4 års ålder ?
Jag red in min vbl val när han 5,för då tyckte jag att han vuxit klart på alla håll o kanter han skulle växa på..
#8 För att de i regel brukar behöva mer tid att växa klart som andra redan har påpekat. :)
Här finns texten om att alla hästar mognar samtidigt. Har faktiskt bara skummat igenom den, men det är något jag ansett ganska länge; ingen häst är mogen vid 2-3 års ålder.
Den är på engelska, och en bit ner kommer en rubrik om att alla hästar mognar samidigt.
Den säger att en häst är inte fysiskt mogen förräns vid 6 års ålder (plus minus ett halvår), oavsett ras eller individ.
Sedan är väl frågan; när och hur mycket ska man börja belasta kroppen för att stärka den? En 6-årig häst som aldrig gjort något i hela sitt liv är knappast mer hållbar än en 6 årig häst som långsamt och måttligt fått träna upp skelettet m.m. i lagom dos och stärkt det. Och psyket ska ju även det ha sitt, mentalt måste man också beakta vad just individen är mogen för utan att varken överstimulera eller understimulera.
Dvs, varmblod mognar inte långsammare än kallblod, men de är avlade för att verka vuxna tidigare.
pdf-fil med en artikel om när hästar mognar. (fysiskt)
[
ok.. efter att ha läst alltihop är jag mer än glad att Crow inte blev inriden innan han var 5-6 år gammal, och Sólon kommer inte att ridas innan han är 4 (dvs sittas på, ridas mer bestämt kommer nog att ske vääääldigt långsamt därifrån, ett steg i taget).
Nu läste jag bara början och kikade snabbt igenom resten, men vad jag kan se av det där bygger det hela på hur tänderna växer? Och det vet jag inte om jag godtar som enda källa, då jag själv är 20 och håller på att få mina visdomständer… Jag anser mig nog vara ganska mogen och färdigväxt i kroppen, och har vart i några år…
Sen vad jag kan se har studien främst gjorts på fullblod/varmblod eller liknande, engelska fullblod, tennessee walking horses osv. Inga kallblod? Och att de är avlade för att se mogna ut tidigare köper jag inte riktigt, det är ju allmännt känt att kallblod slutar växa senare i livet än vad t.ex fullblod, varmblod osv gör. Hur kan de då bli helt mogna samtidigt?
Säg att ett engelskt fullblod kanske är färdigväxt vid tre års ålder. Då har det sen tre år på sig efteråt att bli helt stärkt och färdig i skelettet och kroppen. Så tar vi en islandshäst, som kanske växer till fem års ålder, då ska den bli färdig på enbart ett år? Vart finns logiken? För vad jag vet så är det fakta att kallblod slutar växa senare…
Du får gärna rätta mig om jag har fel, för jag har som sagt inte läst allt, utan skriver det här utifrån det lilla jag uppfattade nu.
Och bara för att poängtera en sak till… Det här är en ettårig islandshäst. Jag skulle nog kunna påstå att jag tycker hon ser rätt mogen ut. Så att andra raser skulle avlas för att se mogna ut tidigare vet jag inte om jag köper…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
I vissa andra delar av världen rider fattiga bönder på sina 1 åringar. De ser därefter ut i ryggarna också.
Jag skulle börja lägga sadel nu efter sommarbetet. Då är hästen trött i kroppen och går med på saker lättare.
Går det bra med sadel kan man öven börja hänga lite.
Sen låta den slippa ryttare över vinter och sen i vår börja hänga/sitta lite lätt.
För stora hästar skulle jag väll säga att tidigast 3, ponnyraser och kallblodsraser brukar vara senare i utvecklingen och då kan det bli 4-5.
Men hästen ska vara relativt färdig i kroppen, rids de för tidigt och de fortfarande växer kan det bli komplikationer på leder/ryggen osv.
Hade en arabhingst som vid 2 års ålder var nästan klar i kroppen och jag påbörjade inridningen vid 2.5 även om det endast var i princip uppsitttning~
Ena Welsh Mountain hingsten var både större och grövre vid 3 års ålder än våran andra gammel kille och han började jag skritta ut i skogen då medans ena stoet inte kunde bli riden ordentligt förrän hon var 4-5 år.
Sedan får man ju även tänka på psyket och värt att tillägga är att i Portygal när man rider in dessa andalusier osv börjar man normalt vid 4 års ålder, ibland senare. Det finns de som börjar vid 3.5 års ålder men de är "extrema".
Och då att tillägga är att de börjas med tämkörning/sadelinvänjning för första gången då de är minst 4 - de anser att de ska vara helt klara i både kropp och psyke innan man börjar arbeta med dem!
Hakuna matata!
Det är nog mycket från individ till individ.
Min hingst jag nyss börjat rida in är 3½ år och det är först nu som han har balans att balansera upp sig själv då han varit "valpig" och sett ut som tre olika hästar som man pusslat ihop.
Bild på honom hur han ser ut för tillfället…

Sen har vi mitt två åriga sto som iof är född i januari, men som ser "färdig" ut redan som två åring! Henne har jag börjat lite smått hänga på men lägger mest tid på att köra in henne just nu.

Men jag kan även tillägga att när de blivit inridna och fungerar bra i alla gångarter får de en lång vila för att sedan smått börja arbeta dem igen.
#15 nej, inte tänderna! Men benen i hästens skelett! De ''sammanfogas'' först vid 6 års ålder! (dvs, att vid 6 år har allt som ska vara ben blivit ben, men det sker inte samtidigt. Först förbenas delarna i hoven, det sker nästan vid födseln, sen förbenas delarna i kotleden, sen knät osv Det finns bilder som visar det om du skrollar ner lite, börja läsa vid rubriken om att alla hästar mognar samtidigt så får du en bättre överblick! Det första handlar om ett enskilt fall, för att ge lite perspektiv/intresse gissar jag.
Ryggraden och nacken är förresten det är det förbenats färdigt senast.
Och detta gäller alla raser, plus minus ett halvår. (Och den som är färdig vif 5.5 år är normalt sett ett litet, grovt sto ;) Större hästar och längre hästar tar lngre tid på sig.) Så kallbod utvecklas inte senare, men varmblod ser färdiga ut tidigare, skelettet är dock i samma utvecklingsfas hos bägge!

Detta kanske inte hör till saken men i alla fall…
Ett fullblod som tränas som galoppör rids in vid 2 års åldern. Hur påverkar det då hästen ? För som jag har förstått har inte skelettet vuxit klart då..
#20 Men vad jag kunde se handlade det mycket om tänderna, att det stod nåt om att tänderna följer skelettet, och de är inte klara förrän hästen är 6 år ungefär…
Vad exekt menas med att benen förbenas? Vad är det som händer då, liksom?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#22 det händer på alla djur det blir hårdare och risken att deformera skelettet minakar, därför ska inte barn och ungdomar kroppsarbeta heller. Gym tex har man 15 årsgräns för att få börja träna.
Man startar ofta vid tre med korta ridpass men riktigt träna dom det får man ta det försiktigt med och låta hästen växa till sig. Jag lägger sadel på mina tidigt men det är mer frågan om att vänja hästen långsamt vin nytt och konstigt så normalt tar jag så där 2-3 år på mig innan jag kallar hästen inriden.
#22 Varför läser du inte själv istället?
Det står tydligt förklarat med bilder och allt hur de menar med skelettet, det handlar inte om tänderna utan om skelettet, kanske nämns tänderna men det är inte huvudsaken i texten. Varje litet ben skapas först med växtytor, och dessa växtytor är mycket mjuka och formbara. Och förbenas med tiden, det är likadant hos alla däggdjur. Jag kan inte förklara det bättre än så rent översatt och utan att lägga en massa tid på att leta fram bilder m.m. Antingen får du lita på mig eller så får du läsa själv.