Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1656 ggr
cillaw
0

hemska människor

surfade lite på en av våra datidningar o fick se denna filmen….   usch o fy säger jag bara …..

http://www.expressen.tv/nyheter/Utrikes/1.1662342/har-hetsas-hasten-tills-den-kollapsar

f97lintro
0

Vad är det för någor? vågar inte titta…, är lite känslig för "äckliga/läskiga" saker…

cillaw
0

en polack som försöker resa sin döende häst… den trillade framför vagn :(

Linnea
0

man ser den bara ligga ner. finns inga bevis på filmen att den hetsats, har säkerligen fått jobba tills den inte orkar mer men hetsas vet jag inte.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Jag gillar inte att dömma öven om jag måste hålla med om att det såg ut som att hästen var rent utmattad.

Men vi vet att den fick dra runt 30 personer, men hur långt och hur länge? Var hästen sjuk sedan tidigare och var redan försvagad? Försökte han få upp den för att kunna få hem den till sin box?

Det är saker vi inte vet, det är lätt att dra alla över en kam, men det betyder ju inte att det måste ha varit så.

Hakuna matata!

Linnea
0

den drog väl tillsammans med den andra hästen? en så pass grov häst borde klara 30 personer med en till häst. men som sagt, vi vet inte så mycket.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Precis så tänkte jag med, en häst kan ju dra 10 pers runt på skansen~ utan problem. Men sen kanske de har fått trava i 5 timmar?

Som sagt gillar inte att dömma >.< För övrigt såg de ju ändå ut att vara i rellativt bra hull (om man jämnför med många andra "transporthästar").

Hakuna matata!

elin
0

Huuuvva…. Skrikandes
Sånnt där finns INGA ursäkter för!!!

/Elin

Elshira
0

Kan det mycke väl göra även om det inte är helt troligt…

En av våra gammla arabhingstar (lever inte längre) kolapsade när vi var ute och red, han "tappade" bakdelen och kunde knappt röra den och fick ligga en stund. Detta var bara efter ett vanligt lugnt skritt pass. Hans dagar slutade 3 år senare troligen pga detta.

Veterinärer hittade inga fel på honom, och vi obducerade honom aldrig. Men det kan möjligen ha varit blodmask även om vi hade maskat honom regelbundet.

Visserligen dog inte hästen då detta hände mn han låg alltså i princip hjälplös på marken några minuter utan att kunna komma upp.

Hakuna matata!

Gronstedt
0

Jag såg då inte att han piskade den där den låg heller, som speakerrösten sade. Att man knuffar och gastar på en häst som ligger för att få upp den är inte så konstigt, man MÅSTE ju göra det så obehagligt för den att ligga att den reser sig självmant. Ni skulle hört mig häromdagen på min pålle slängde sig ned i boxen innan jag fått av sadeln …

Elshira
0

Ja eller som om en häst har kolik, så måste man få dem att röra på sig - och de gör dem inte genom att ligga ner ;P

Hakuna matata!