Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2598 ggr
Trojaa
0

Sadel?

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7971&art=1603705

Vad tror ni om denna sadel? Har någon en sån? Eller har någon suttit i en sån? Behöver hjälp!

Zabbio
0

Såg ju intressant ut..

Älskar min bomlösa espaniola, och de spanska bomsadlar jag testat har varit underbara :)

Har för mig att jag hört en del negativt om läderbom dock.. kommer bara inte på vad…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Trojaa
0

Ja okej, jag vill ju ha en espaniola, men de är sååå dyra =) Hmm, undra vad som kan vara med läderbom?

Har du nått tips på en annan spansk bomlös? Jag rider ju Akademiskt, och då vill jag ha utrustning efter det åxå, haha.

Alex
0

Vet ingenting om själva sadeln, men det jag hört om läderbom är att om hästen eller ryttaren är lite sned och man inte paddar upp för att få jämnt tryck så kan hela sadeln bli sned och i stort sett omöjlig att få rätt igen, så den blir alltså förstörd.

Annars är väl läderbom mest positivt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Trojaa
0

#3 oj, det visste jag inte! Men man lär sej nåting nytt varje dag..

Zabbio
0

Hade varit roligt att prova sadeln.. men finns den bara i en storlek?

Sen vet jag ju att jag sitter lite tyngre på ena sittbenet, är det det sm menas med snett? :S För då är det ju inte lönt att köpa en sån sadel innan det är till fixat..

#2 En begagnad espaniola? :P Ligger på ca samma pris som den du visade.

Trojaa
0

#5 det tycker jag med, har aldrig sett nån som har en sån sadel :)

Jag har inte hittat nån espaniola under 9000 :S

Zabbio
0

Kollat Blocket och hästnet? Jag har sett et par på 7-8000 :)

Alex
0

Men en bomlös och en med läderbom lär ju inte kännas likadana? Jag har visserligen aldrig suttit i en sadel med läderbom, men de säger ju att den ska ju kännas precis som en vanlig bomsadel.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

#8 Espaniolan känns också som en bomsadel snarare än en bomlös - men mitt svar var grundat på att TS velat ha en espaniola ;)

Alex
0

#9 Ja okej, hur fungerar den då? Jo, min fundering var mest riktad till TS, eftersom hon helst ville ha en bomlös, men valde en med bom istället pga priset.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

Jag tror att TS helt enkelt vill ha en akademisk sadel och är mindre brydd om den är bomlös eller ej bara den passar och är bra?

Espaniolan är uppbyggd och har riktiga paneler undertill, istället för en specialpadd eller så. Den är styv men inte oböjbar (man får ta i rejält dock),

hjartelyckanskaniner
0

Har aldrig sett en sådan sadel innan! Verkar bra till knattar som ska lära sig att trava och kan hålla i sig med hjälp utav den bommen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Zabbio
0

#12 Det är en spansk dressyr/skol sadel ;)

De är gjorda för att ge en bra sits utan att hindra hjälperna, och så brukar de vara så himla bekväma.. :P

hjartelyckanskaniner
0

Har ingen erfarenhet av sadlar:P Tänkte bara att se som rider i knatteridning, alltså helt nybörjare, brukar inte kunna hålla balansen och håller oftast i sadeln för att inte ramla av. Då är ju bommen bra att hålla sig i:)

Mvh Emma

Zabbio
0

#14 Kanske.. ast den är inte så greppvänlig egentligen :3 Men men.. de hade haft lätt att få en bra sits iaf :P

hjartelyckanskaniner
0

Sådan skulle man haft i ridskolor! hatar dessa allroundsadlarna! Man får ju ingen sits, minsta lilla hästen travar så studdsar du som en studdsboll!

Gillar bara dressyrsadlar när det är dressyr:P Man sitter så skönt i de!

Mvh Emma

Zabbio
0

#16 Om du provar espaniolan kommer du ha svårt för dressyrsadlar sen ;)

hjartelyckanskaniner
0

Haha, det kan jag tro;) men det är som att rida med en dressyrsader eller en hoppsaldel och sedan rider man en allround.

Mvh Emma