Träna ökad galopp
Hej! Är ny här på iFokus, och ägare till två underbara hästar. Har bara en "liten" fråga..
I julas så köpta jag min kära nordsvenska travare (korsning knabstrupper) Batisitni, eller Buster som han kallas. Vi har aldrig stött på några fystiska problem, och veterinärbesiktningen gick helt UA. Nu på sommaren har jag börjat träna lite mer galoppfattningar med honom, eftersom han tidigare vägrat galoppera i paddock. Nu klarar han fattningar riktigt bra i vänstervarv, men har lite problem med högergalopp. Ute i naturen har vi aldrig haft problem med galoppen, förutom att han gärna bockar i stället för att springa rakt fram. Detta problem är nu helt borta, men så återstår ett problem.
Den ökade galoppen, den är helt omöjligt att få fram den! På vissa ytor (kurviga branta backar) så kan han faktiskt ta i och öka galoppen ganska friskt, men så fort vi kommer ut på platt mark (när jag försöker öka galoppen då) så kör han ner huvudet, kutar med ryggen och blir väldigt obekväm att sitta på. Jag rider med westernsadel och vanlig allround, och märker ingen skillnad i de två sadlarna. Öka galoppen kan han ju, det har jag sätt många gånger i hagen.
Kan detta vara ett problem som bara tyder på att han lite muskler för att galoppera, att han helt enkelt är ovan? Som sagt så har vi bara kommit igång med galoppen ordentligt i snart ett halvår. Han 6 år och aldrig startad. Har också tränat inför en tränare, men bara i ridhus, och där uppstår inte dessa problem..
Att tjoa och hetsa upp honom är inte en jättebra ide, avkastningsrisk finns… :)
Hoppas ni orkade ta er tid att läsa igenom allt detta :D

hur menar du "men så fort vi kommer ut på platt mark (när jag försöker öka galoppen då) så kör han ner huvudet, kutar med ryggen och blir väldigt obekväm att sitta på"? ´kan vara så att det känns obehagligt för dig eftersom han tar i så mycket med ryggen, men svårt att säga utan film eller helst se med egna ögon IRL! men jag vet att jag upplever det nästan obehagligt med min kuse ibland när han blir så rund =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#1 När man sitter på ryggen så måste man knipa ordentligt med knäna i fältsitsen för att inte "studsa upp och ner" i stigbyglarna efersom galoppen blir så… konstig. Det är precis samma känsla som att galoppera i nedförsbacke! Enligt min kompis som har sett detta ser det ut som helt vanlig arbetsgalopp (det känns absolut inte så). Jag vet det är inte lätt att bara säga så här via internet, men värt ett försök xD Har tyvär ingen film… När jag menar platt marks så menar jag snarare öppen mark där det inte finns nårga träd eller annat att hålla sig till, alltså ute på ett fält eller i mitten av en paddock.