Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1634 ggr
CelsiusT
0

Rida med käkrem?

Tänkte på tråden om halsring och undrar ungefär detsamma om käkrem. Alltså, finns det någon här som rider med det? Vet någon lite mer om hur den används?

Käkrem är alltså en rem som sitter runt underkäken på hästen (alltså genom munnen) och brukar följas av att rep upp till ryttaren.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Låter inte särskillt trevligt för hästen… Känns ungefär som när rojna rövardotter och birk sätter en läderrem direkt genom munnen och till handen… Fast värre :P

Hakuna matata!

gotlandsruss
0

jag rider och kör med det då jag håller på med trav

Elshira
0

Då undrar jag som ovanståense, vad har det för funktion…?

Hakuna matata!

lisette
0

#2 tror inte det är den käkremmen som du och jag tänker på. från underkäken till ryttaren? käkremmen på travare går ju från huvudlaget till selen.

Elshira
0

Nä, denna gick ju igenom under till ryttarens hand, käken i trav går ju från ett bett över huvudet, vidare över halsen och sedan till selet~

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Ja alltså detta är som ett rep som man binder om hästens underkäke åsså håller man i enden på repet när man rider. Har bara sett det i frihetsdressyr. Har sett det på film på youtube, ska kolla om jag hittar filmen. Jag kände också först att det verkade obehagligt, men jag vet inte.

Medarbetare på westernridning.ifokus