Halsring ?
Finns det någon här som rider med halsring, och som kan förklara exakt hur denne fungerar och vad det möjligen har för för- och nackdelar ? Har sett folk fästa halsringen i repgrimmor så att det blir som en slags hjälptygel, eller vad jag nu kan kalla det för. Även bilder mottages tacksamt! :)

Jag rider alltid i halsring. Men vi har bara fäst ändarna som ska vara i huvudlaget i en liten ring. Så kan jag hålla som vanliga tyglar och behöver jag använda den så flyttar jag båda händerna åt det håll jag vill så det blir ett litet tryck på halsen:)
Håller gärna koll på denna tråd då jag också undrar om "riktiga" halsringar har någon särskilld funktion:D
Syns kanske lite på denna bild…(typ ända jag har på denna data
)

Eftersom jag rider lite galopp så använder jag alltid halsring på galoppörerna. Halsringen jag använder är bara en "ring" runt hästens hals och går inte att fästa i huvudlaget eller någon annan stanns…
Halsringen är som ett extra stöd. Om man tex. tappar balansen (tex. om hästen bockar) kan man lätt ta tag i den och förhoppningsvis återfå balansen.
Man kan också använda den för att 'bromsa' hästen genom att dra i halsringen bakåt så att det blir tryck på halsen, ist för att rycka hästen i munnen. Fast det är bara vissa hästar som är känsliga mot det och saktar ner.
Det finns väl ingen specifik användning mer än att man kan använda den för att bromsa hästen (främst använd när man inte har huvudlag). Sen utöver det så kan man väl använda den som det passar en själv.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#3 Nej egentligen är den ju inte till för att bromsa hästen..
#4 Jasså? Det har jag fått lära mig. När man rider "frihetsdressyr" (alltså rider utan huvudlag) så har man en halsring som en säkerhet för att kunna bromsa hästen. Vad skulle det annars vara menar du då?
Det är så jag använder den iaf. Sen kan jag ibland även använda den som hjälpmedel när jag ber om form hos hästen tex, men jag ser det som en bist hos mig för ridningen ska inte komma ur handen utan ur sätet.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#5 Jaha, fast jag menade till galopp x)
Om halsring till dressyr vet jag inget så där har du nog rätt ;)