Svanskappa på sadeln?
Har nyss pratat med min syster om hon inte kan försöka sig på att rida Oskar lite mer ca 1-2 ggr i veckan. och jo visst de kunde hon om hon bara fick hjälp och att nån var med hela tiden för han har sina små hyss och hon är i rätt storlek men inte stark som en vuxen..så hon klarar honom inte i alla lägen.
Så sa hon "Men erika….kan vi inte sätta fast sadelen lite bättre?" Han har väldigt låg manken de är ingen upphöjdnad elr nåt sånt och det gör att sadeln kan glida fram och inte riktigt vill ligga på sin plats i alla lägen och de bir ju klurigt att rida då och han tycker ju att de blir lite obehagligt så man brukar få rätta till sadeln med jämna mellanrum. (vi har provat massa sadlar och denna sitter bra bara att man behöver en högre manken
Men då ser ni då slog det mig! För det finns fästen på sadel så det går att sätta fast en svanskappa som håller sadeln på plast och de måste väl funka?
En kompis till mig red en shettis när hon var mindre och de va samma problem och då använde som en svanskappa som hindrade sadeln från att liksom åka fram.
Jag har en svanskappa som hör till selen men den är ju bara att plocka av och sätta på sadeln men det måste väl ändå funka? 

är oftast jättesvårt att hitta sadlar till små ponnyer.. en svanskappa är nästan ett måste..
så ni gör rätt i att sätta dit en svanskappa :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

1# Ja de ör jätte svårt ._. men då får de bli så på med svanskappan! 

Jag måste egentligen ha svanskkappa till min ponny, då han inte har mkt till manke, +att hon är bra framtung. Dock har jag ingen sadel med "fäste", men jag ska köpa mig en ny snart..

Vi hade samma problem till Japp som är D-ponny, nu är han iofs inte ponny i den lilla kategorin, men problemet han hade var i alla fall att sadlarna kasade fram och jag tvärvägrade att ha svanskappa, så sadelmakaren, satte dit extra stroppe i sadeln, och det gjorde underverk :O inte en millimeter rörde sig sadeln..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Du köper en liten plastbit som du fäste mellan bossorna på sadeln och sen svanskappan i den, den lilla saken är inte alls dyr.
En pad som lyfter sadeln bak eller att du stoppar om sadeln brukar också hjälpa.
Pad + svanskappa hade jag nog satsat på i detta fall.

5# Okej tack så mycket det ska ja fixa =)

Den svanskappa du har hör ju till en sele.
bilden som jag skickade till dig ovanför dina bilder.., den ska du trä i mellan bossorna bak på sadeln och den lilla grejen med ögla ska du trä igenom svanskappan!

11# ja vet de men undra om de skulle gå att göra nåt eget fäste?
12# Ja de fatta ja men ja ville kolla om de skulle gå att göra nåt av de ja redan har innan ja köper nytt 
btw vilken konstig svanskappa du har då den är delad på det viset
har jag aldrig varit med om förut :P men en sån där plastbit/läderbit kostar bara 35kr på hööks :)

#15 nej, ju kan ta selens svanskappa och köpa (vad heter det nu) som man skruvar westernträns med och vika flärparna runt fästet och skruva går för hål, dom är inte heller så dyra.
Förstor du mina knöliga tankar två skruvar behöver du köpa till, kostnad vet jag inte men var inte så dyrt sist jag köpte

16# ja fattar vad du menar men på hööks sökte ja på skruv och då kom de upp lite allt möjligt men de enda ja kunde se som rimlig lösning är en bindring skruv
försök kom på va de heter för de verkar som en bra lösning!

haha oj då smart är ja inte just nu ja blanda ihop den med en sån där man smäller igen med ring och typ en stång 

istället för spännen så har man skruvar på westernträns, det får man köpa i vanliga små ridsportsbutiker, jag tror inte hööks har några att köpa löst.

19# aa okej kan du beskriva på ett ungefär hur dom ser ut..?

skruven som fäster bettet ser nästan likadant ut på baksidan

21# åh ja såna får ja kolla efter! tack för tipset! =)

det lättaste är väl ändå att leta efter en begagnad svanskappa? gör du som lorita föreslår så måste du ju byta varje gång du ska köra. ganska jobbigt.

23# Nja så jobbigt är de inte då han inte tränas dagligen utan de blir ungefär en kör elr ridtur i veckan ibland två beror på underlaget =)

för mig hade det varit bökigt. jag vill ha min utrustning iordning. =)
annars så hittade en annons här. svanskappa +fäste för 90:-

En svanskappa till en sele är ju mycket längre än en svanskappa som är till för sadel. Du behöver korta sel-svanskappan ganska mycket och på den typen du har går inte det så mycket som på den typen som finns på travselar och till sadlar. Så satsa på en som är till för sadel.

25# Joo visst de är ju lättvindigare att ha allt klart om man säger så men de blir inte så stor skillnad målet med de hela är att min syster ska bli mer säker i att rida och förhoppningsvis börja rida honom 1-2ggr i veckan så kan vi lägga körningen åt sidan för ja har inte rikigt de intresset visst de är kul nån gång ibland men naa…
Så detta är en lösning ja provar med innan jag vet och ser hur det artar sig för henne och är väldigt osäker och rädd utav sig därför vill hon nästan aldrig rida.
Jag kanske låter snål men ja vill inte köpa nåt jag inte vet säkert att ja kommer få användning för hästgrejer är inte billigt…Visar de sig att hon blir mer säker och orädd så är de inte alls omöjligt att vi köper en ny ordentlig svanskappa till sadel men ja köper inget förrän ja vet. För om hon inte vill rida då blir han körhäst helt och hållet men ja vill få henne att rida dels pga mitt bristande intresse för körning och dels för att det gynnar henne.
27# ja har mätt och donat lite med sadel/ponny/svanskappa och ja kan korta ner den en del så att de funkar och som ja skerv tidigare jag ska provba detta för att bli säker på vart min systers intresse går åt.

Jag har använt svanskappa till en lite B-ponny jag red in och numera är utleasad. Jag köpte en liten sak i läder med metall på insidan tror jag som man sätter fast under sadeln och man kan fästa svanskappan i…
Men att sadeln glider fram är ju bara en "nödlösning" för att sadeln inte ligger bra på hästen. Ta hästen till en sadelmakare eller annat ställe där de säljer sadlar. Utanför Upplans väsby har de t.ex ett ridhus så du får provrida med sadeln osv.
Gå till någon som jobbar med det och be dem hjälpa dig att hitta den perfekta sadeln för din häst. Ligger sadeln bra på hästen behövs ingen svanskappa oavsett hur smala de är eller hur liet manke de har!
Hakuna matata!