Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 2957 ggr
[Angel88]
0

OT. Någon intresserad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej det är nu hög tid att börja söka nya ägare till Eragon och Azaléa. Dom föddes den 4/6 mellan kl 4-9 på morgonen med två andra syskon som ska stanna. Dom är nu i dagsläget 18 dagar gammla och har öppnat ögonen och börjat leka och gå runt lite. Dom kommer vara vacinerade 2 ggr, chippade, avmaskade och besiktigade när dom flyttar. Dom flyttar vid tidigast 13 veckor. med kommer snyttefilt, leksak och övergångsfoder, chippnummer och besiktnings intyg. dom kommer vara vana vid att vara inne och ute. Är helt hund, kanin vana och ev lite småbarns vana. pris mellan 1000-1200kr, beroende på vad vacenations paketet kostar.. söker kärleks fulla hem, som kan garantera att mina älsklingar får det bästa möjliga. och att man får följa deras uppväxt.

bild på Azaléa 4 dagar gammal

[Angel88]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eragon 4 dagar gammal..

Flera bilder kommer snart.

tror att Eragon kan bli lite långhårig

Cilla89a
0

vad är det för ras på dem?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Angel88]
0

#2 huskatter Skrattande

det kostar att chippa m.m. därav priset. det komer kosta mig ca 5000kr bara för chipp, vacenation, avmask, och bes.. för fyra ungar och vacenation och chipp mamman.. så ja går back igentligen..

mat, leksaker m.m. vill inte att dem ska bli sommar katter, behåller dom häldre själv i stället då.

det den nya ägaren ska göra sedan är att vacinera en tredie gång 3 veckor efter den andra sprutan.  sedan 1 ggr om året.

Cilla89a
0

#3 ojdå :P trodde det var nån slags raskatt, men det är vanliga "bondkatter" då?

Hawknestgrove
0

Heder åt dig, Angel 88! Lycka till för det är faktiskt vad det egentligen kostar! Men ide! Kastrera mammakatt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut50
0

#44 Vad då bara bondkatter??Förvånad Tror inte man kan få "äkta raskatter" för den summan..

Tack Angel88 att du tar ut en sån summa för kattungarna. Håller med Gunilla att du kanske ska kastrera kattmamman sen..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Cilla89a
0

#6 det finns ju hundratals annonser med bondkatter som bortskänkes, eller säljes för en symbolisk summa, typ 100 kr. och det är ju inte helt lätt att bli av med bondkatter.

jag antog att det kanske var korsning med nån raskatt, t.ex. norsk eftersom den ena blir långhårig.

vi har en renrasig norsk skogskatt och hon kostade inte över 1000 kr ;)

men visst, det är ju jättebra och all heder åt Angel88 som lägger ner så mkt tid och pengar på dessa katter, vilket alla borde, men tyvärr långt ifrån alla som får det..

tuska
0

Du gör allt rätt med dina fina kattungar, tror inte det blir svårt att få bra ansvarsfulla  ägare till dem. Att få allt detta gjort på en kattunge är ju vad man annars får kosta på själv vid ett köp av en unge för 100 kr.

Du är en ansvarsfull bra kattuppfödare av huskatt, så skulle alla kattanonser se ut

monsi
0

putt

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

kattassen
0

#7 Många av de "bondkatter" som du ser för en hundring är inte med säkerhet vare sig veterinärbesiktigade, vaccinerade eller ID-märkta vilket jag antar att TS har för avsikt att göra. Det pris som avses är rent självkostnadspris. Sedan vill jag på något sätt inte uppmuntra till att ägna sig åt att föda upp huskatter då antalet som inte har något hem är stort i landet. Men har man en mammakatt som råkat bli dräktig är det viktigt att man ansvarar för avkomman på ett seriöst sätt oavsett ras eller ej.

#0 Heder åt dig Angel88 som gör allt för att höja våra huskatters status med att ta seriöst betalt. Men mamsen blir väl kastrerad sedan?Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Cilla89a
0

#10 nej, självklart är dem inte det. och många som köper dessa huskatter som ni kallar det, struntar också i att veterinärbesiktiga, ID-märka o.s.v.

jag visste faktiskt inte att man överhuvudtaget veterinärbesiktigade katter ;) förrens nu..

känns som tråden spårar ut nu, hoppas du hittar hem åt dina fina kattungar Angel88.

kattassen
0

#11 Att hos veterinären göra en allmän hälsokoll i samband med den första vaccinationen är högst lämpligt. Att försäkra sin katt är också att rekommendera.Glad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

essut50
0

#7 Har du stamtavla på din raskatt? Undrade för dom katterna ligger ju inte under 1000 kr om det är en seriös uppfödare..

[Angel88]
0

denna kullen var halv planerad.. vi han inte ta in henne när hanarna kom hit.. vi hade tänkt para henne med grannens brors sibiriska skogs katt..

jo visst kommer lilltösen att kastreras, och ungarna med när den tiden kommer. tror några av mina ungar blir långhåriga..

#7 har du papper på din katt?? för har du inte det är din katt en huskatt, även om den igentligen är renrasig.

det är stamen/pappret som avgör om den är en "ras"katt.

och för att det ska räknas som en blandras måste båda föräldra djuren ha papper på sig, anars är dom huskatter.

är din katt oxå testad för d värse sjukdommar som är vanliga hos skogisar?, och den var väl knappast vacinerad, avmaskad, chippad eller besiktigad då när du köpte den för under 1000lappen, om den är renrasig skogis, dom brukar ligga uppåt 6000kr???

det är allt detta som man måste kolla på.

pluss hur många av dessa 0-100krs katterna tror du kommer få bo kvar hos sina ägare efter sommaren då dom inte är små söta kattungar längre??.

min hona hittade jag vid min skola, hon hadde varit inne katt innan, för klona var helt bort klippta både fram och bak och hon kunde inte fånga möss eller smyga särskillt bra. hon var extremt mager med. men väldigt kelig mot mig. ja tog hem henne för skolan ville avliva henne. detta är oftast vad en 0-100kr katt får stå ut med, eller bli utslängd, svälta, bli mosad av en bil m.m.

menade inget illa mot dig direckt, men du måste tänka lite.. gratis e gott, men hur länge varar det oftast

Rexona
0

Jag tycker det är rätt att ta betalt för alla katter
oavsett ras så det ökar kattens status och inte bara anses
som ett billigt djur man skaffar utan att tänka sig för.

Men #14 jag har faktiskt jättemånga vänner och bekanta som har
fått sina katter gratis och inte skulle strunta i dem efter sommaren.
Så det finns nog hur många gratiskatter som helst som också har långvariga hem.

Debattia
0

Tack och lov finns det väl riktiga djurvänner också som tar hand om katter som blivit utslängda o.s.v. Men det finns många idioter också som slänger ut dem när dom tröttnat.

All heder åt dig som tar betalt för katten till ett pris som visar att  en huskatt ska respekteras och kostar pengar om man vill och har förstånd på att sköta om den både ur hälsosynpunkt och socialt.

Hoppas fler tar efter !!

Hoppas också du som är en seriös djur och kattvän förstår att värdesätta denna annons , förstår att dessa katter har blivit ordentligt tillgodosedda och ompysslade med kunskap och kärlek.Vilket gjort dem både trygga ,starka och friska inför deras framtid.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Cilla89a
0

#14 nej, det finns inga papper på katten, men är renrasig för det, sen om hon kallas huskatt bryr jag mig inte ett smack om.
och nej, hon är varken ID/chippad eller veterinärbesiktigad eller testad för sjukdommar, därimot vaccinerad självklart!

i vilket fall som helst, så blir väl inte dina kattungar tillräckligt gammla för att flytta hemifrån förrens sommaren är över? så det finns väl ingen risk att det blir "sommarkatter"

jag måste be om ursäkt om du tog illa vid för jag frågade om det var raskatt eller huskatt, eftersom de flesta huskatter eller bondkatter som jag kallar det i princip skänks bort.
därför undrade jag om det fanns nån raskatt med i spelet.

essut50
0

#17 Då är din inte en "äkta" raskatt tyvärr..Varför inte har du id-märkt katten? Är den kastrerad??

Misan
0

#17 det är ingen renrasig katt om du inte har stamtavla, det heter Skogkatt inte skog(S)katt Flört.

Snälla kastrera och märk din katt, sitter just nu med en underbar kelig hona med tre ungar som vi har hittat ute efter att hon hade fött sina bebisar på backen. Vi har ingen aning om det är någon som sitter och gråter och är ledsen över att deras katt är borta eller om hon är dumpad. Med ett chip i nacken hade vi kunnat spåra hennes tidigare ägare och hade hon varit kastrerad så hade hon sluppit få ungar ute och leta mat hysteeriskt.

TS det är så härligt att höra att du har tagit hand om henne och ger hennes bebisar en ärlig chans att få bra hem, fler som du så skulle det bli enklare för våra älskade katter.

sagodjuret
0

"denna kullen var halv planerad.. vi han inte ta in henne när hanarna kom hit.. vi hade tänkt para henne med grannens brors sibiriska skogs katt.."

bara en tanke.. det behövs inte fler huskattungar direkt.. :)

Marrsson
0

Snälla allihopa!

Hoppa inte på Cilla för att hon ställde en fråga! Vi är alla djurvänner som tar hand om våra djur!

Det är inte alla som vet att en "Bonnkatt" är en HUSKATT och att alla katter  som är oreggade utan stamtavla är HUSKATTER dem oxå oavsett hur mycket raskatt man vet att det är i dem. Men ni har nog lyckats få några här inne att förstå de nu iallafall.

Sen behöver man inte påpeka på ett "hästforum" att de heter Norsk Skogkatt och inte skogSkatt, eller hur? Vi är inte inne och smäcker folk på fingrarna på "ert" forum.

All heder åt Angel88 som hjälper till att höja katternas värde i samhället!

Tack för ordet!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

lisette
0

marrsson har helt rätt i det hon säger!

#19 enda nackdelen med chip är att inte det syns direkt att katten tillhör någon. jag vill tatuera mina katter pga den anledningen - men min veterinär gör inte det. halsband är inte lönt eftersom de åker av hela tiden. mina katter är vaccinerade och kastrerade - dock inte märkta.

tuska
0

Både polis veterinär katthemmen har avläsare av chippsmärkning.

Många gör både och på sina djur endast för att tatueringen blir svårläst efter något år.

monsi
0

# 22 varför vill inte vetrinären tatuera?FörvånadEller det är en sån vet som bara chipar?

Tycker inte att någon smäcker på fingrarna där imot informerar, lite onödigt att anmärka på stavning men bra att veta hur saker stavas också! FlörtSjälv är jag helt hopplös på stavnings biten.Skäms

Ser fram imot flera bilder på de söta små kisarna.Kyss

Hoppas de får bra hem.

Alex
0

Flyttade denna tråd till Annonstorget, och då kan vi ju försöka låta det vara en säljtråd och inte en diskussionstråd. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bubbelbubbel
0

#14, jag köpte min huskatt för 1 kr för 12-13 år sedan och han har haft en fantastiskt liv, lever just nu som kung i ladugården hos min svärmor och det kommer han göra tills den dagen han vadrar vidare.

men, det är söta små liv, så jag hoppas du hittar ett bra hem!

Hawknestgrove
0

#26 hoppas du har kastrerat, idmärkt och vaccienrat honom. OCh att du med ditt hjärta gav mer än en krona för din katt. HAde du gett de så kallade uppfödarna mer, åtminstone en hundring, hade även de förstått, att katter faktiskt har ett värde.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Royalz
0

Jag tycker det verkar dyrt med över 1000kr för en bondkatt..

Jag köpte min katt för 10kr, fast det var 13år sedan men hon har haft ett bra liv.

Cilla89a
0

#17 ser ingen anledning att ID-märka en katt, och hon är steriliserad ja!

#27 självklart har katter också ett värde, men eftersom det finns så otrooligt många huskatter i Sverige, är det ju svårt att bli av med dem och därför skänks ju många bort för folk inte vill ha dem. hade dem begärt en 500 hundring för katten, tror jag många som letar katt (ingen renrasig), att dem tittar vidare på en annan annons, för dem tycker 500 kr är mycket när man kan få en gratis i princip.

känns oerhört tråkigt att ni inte verkar tro att dem som fått eller köpt en katt väldigt billigt tar hand om den.

tuska
0

Att köpa en katt av en uppfödare som verkligen fattat att även en huskatt har ett värde som ska vaccineras ID-märkas veterinärbesiktas avmaskas, det kostar säkert mera än den tusenlappen hon tänker ta för sina väluppfödda kattungar.

Säljaren tänker även på den där snuttefilten, leksaken, övergångsfodret.  Om alla huskattsuppfödare fattade hur viktigt det är att höja huskattens status å se till att även de stackars liven får det en Raskatt får.

En jätte stor guldtacka Angel88 får du från mej och alla som värnar om katten.

sagodjuret
0

om man är helt 100% säker på att kattungen kommer få ett bra hem tycker jag egentligen att man kan ge bort den gratis. känns nästan olustigt att försöka mäta ett kattlivs värde i pengar. däremot ser jag en poäng i att ta betalt för en katt (och då ganska mycket) för att se till att den som köper den är seriös om man inte känner personen ifråga. det är trots allt mindre troligt att man får oseriösa köpare om dom måste betala ganska mycket. för att ta ett exempel. det är troligare att marsvinsungar som du ger bort eller säljer för 10 kr på blocket slutar som ormmat än marsvinsungar du säljer för 6000 kr (liten överdrift ;)) slutar som ormmat. ett högt pris kan vara ett sätt att sortera bort oseriösa köpare om man inte känner dom. därmed inte sagt att det inte finns dom som köper en kattunge jättebilligt som tar hand om dom på ett utmärkt sätt.

Maja
0

Får jag be alla att hålla sig till en SALU-tråd och inte till någon "Vad ska katter kosta"-tråd.

Vill ni prata om vad en katt är värd så kan ni ta upp det på ett kattforum. Detta var en salutråd från början så nu får ni hålla er till det, annars får vi stänga ner denna tråd!

bubbelbubbel
0

#27, den katten har högre värde för mig än pengar i världen.
och 1 kr vad var jag betalade, som en symbolisk summa för honom, jag var 10-11 år och han skulle sålts till någon annan som aldrig dök upp. och JA, han är kastrerad.

och jag håller med cilla i #29, tycker också det är oerhört tråkigt att ni får det att låta som att man inte tar hand om sin katt bara för att man fått den eller köpt den för en väldigt liten summa.

sagodjuret
0

nu låter vi denhär tråden vara en annons tycker jag. vill några diskutera mera föreslår jag att dom startar en tråd på t.ex. katter.ifokus.se

:)

lisette
0

#23 men inte en privatperson eller mina grannar som stal min förra katt. en tatuering säger "katten har en ägare".. ;)

#24 han chippar bara, han är egentligen ingen smådjursveterinär.

Misan
0

Jag vill bara be om ursäkt för att ni tog det som smäll på fingrarna, det var absolut inte meningen med stavningskontroll utan det är ett vanligt fenomen just vid blandras att man skriver skogskatt på icke renrasig skogis så det var dit jag ville komma.

Som sag var absolut inte meningen på det viset.

Ha en bra dag.

Marrsson
0

#36 Jag är helt med på vad du menar.. Folk brukar tro att så fort katten är långhårig så har dem en Norsk Skogkatt :) Eller ännu bättre en "svensk" skogkatt :) haha

Blev bara lite trött på hur tråden utvecklade sig.. *sorry*

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

studs
0

Jag tycker faktiskt INTE att det är dyrt, Har man väl tagit steget till att skaffa ett djur är man medveten om att det kostar pengar, varför skall en huskatt skänkas bort eller slumpas bort som för 100kr ?? det är juh faktiskt lika mycke liv som en med stamtavla,och det är juh stoor skillnad på en hus katt för 1000kr och en norskskogis för 6000 kr…

Jag fick en kull på 3 kattungar i vintras,jag sålde dom för 500kr st.

Intresset för de små var sjukt stora, folk ringde hela tiden,la ja på med en ringde nästa på en gång OH alla mejl, skojjar inte om jag säger att jag fick över 100 mejl inom loppet av 2 veckor. MEN nu hade jag tid med att sitta och solla ut hemmen åt mina småmissar,villket resullterade i stabila och livs långa hem.

Jag tycker absolut att det är värt att köpa en katt för 1000kr när den redan varit hos "farbror doktorn" och fått de som den behöver för att få en bra start i vårat samhälle som inne eller ute katt!!

sagodjuret
0

nu har det skrivits fem inlägg sedan vi senast blev ombedda att låta det vara en till-salu-tråd.. :P

monsi
0

Välkommna in på hittekatter i fokus!

Läs några trådar där.

Hoppas det blir bra hem till alla misarna o fler bilder tack!Glad

Cilla89a
0

hur gåre Angel88? har du hittat nya hem åt dem söta sma misarna? :)

[Angel88]
0

Hej allihop visst har vi hem åt kissarna, hem där personerna skulle kunna betala en miljon för dom. Jo dom kommer facktigst stanna här allihop. Möjligen att Eragon kommer att få flytta då han börjar bli lite vild mot sina syskon. får se om han lungnat sig när han är 13 veckor annars säljs han..

kattungarna är otroligt mysiga. Azaléa har utvecklas väldigt mycket.

hon brukar sova på kunnden brevid mig i bland. hon är först fram när man kommer hem eller när man vaknar på morgonen.

hon och en annan unge som heter Legolass är små puss gurkor, ska bara pussas med en.. sjukt mysiga är dom..

och dom blev 8 veckor igår..

jackiejohn
0

Mycket söta kattungar har själv 5 yrväder här hemma =D

Men huu…aldrig att ja skulle chippa och ID märka en katt dom kastreras/steriliseras om de behövs inga vaccinationer heller. De funkar inte när de kommer en hane och gör sitt lilla kul och sen försvinner herregud nejnej men i år har det vart en långhårig strykarkatt här så en kattbebis är lång hårig =)

Den strykarkatten har kostat oss över 3000:- så kommer han fram igen så rycker han ögona böj..hehe.

tuska
0

Va då rycker han ögona böj ???   Ska du döda den ? 

Kanske är det någon som älskar den katten

Caspianowner
0

Lät mkt 5000. Mitt råd byt veterinär

Vi betala för chipp samt vaccineringar på 4 katter nästan 1400 kr ihop avmaska gjorde vi själva. .

Katterna gick inte att sälja för mer än 100 kr st. Då var våra långhåriga.

Det här var förra året

jackiejohn
0

44# tror inte de. Vildkatter är övergivna och det är tilllåtet av avliva såna katter. Dom är ungefär lika stora´som små rävar och grova som helsike lever ett vilt liv jagar sin egen mat bor ute i skogen elr så tar dom sig in och äter upp maten för tamkatterna och råkar man ha kattungar händer de ofta att dom blir dödade.

tuska
0

#46 det finns lagar och paragrafer där också man är tvungen följa.

det krävs tillstånd att ta död på dessa stackars "rävar"

jackiejohn
0

Min farbror gjorde de och han fråga sin granne hur de låg till med sånt före (han är polis) och han sa att man får ta bort såna djur som bara tränger sig in och förstör men först och främst ska man försöka jaga bort dom, lyckas inte de får man avliva dom sa han och ja hoppas han vet va han pratar om när han är polis.

Vår hund kom på katten när han va inne i ladugården så han flög på för tänk som en hund Främande katt = inkräktare = förinta men hunden gjodre ett redigt jobb och skrämde iväg den jäkel men hans eget liv svävade i fara..pappa kom in för han hörde att de va ett himla liv ser han precis katten flyga på och hugger strax över tassen rak i senan på hunden så pappa får tag på en gardinstång av allt och far fram och tillsammans med hunden så jagar dom iväg kattf*n.

På kvällen sen bler hunden riktigt dålig, veterinäern nästa massa sprutor och brejs öppnar upp och sätter i nån slang skickar iväg ett prov och vi fick svaret "vi får hoppas katten inte bet hål på mandeln (tror ja hon kalla de) för om den gjort de har vi ingen hund om typ 2dagar. De gick bra som tur var men även veten sa att de va okej att avliva dessa katter.

Han har visat sig en gång men sköt pappa ett skrämskott och iväg for katten har inte visat sig sen dess och ja hoppas inte han kommer tillbaka, För jag ser inget nöje i att döda djur på de viset men hellre de än att mina tamdjur ska gå åt..

Nu tycker ja vi lämnar det här de är en salutråd för Angel88 Glad 

Vill du nåt mer så är du välkommen att pma mig.

monsi
0

#48 det hade varit billigare o bättre om era katter hade varit kastrerade o sterilecerade då hade du sluppit andra oönsakade katter som lockas dit av dina löpande honor.

Hunden o din far hadde sluppit besöket hos vetrinären.

#0 Kul bäbisarna får stanna hos en person som dig som verkligen bryr sig om sina djur som ser till deras eget bästa o kastrerar dem, hoppa ni alla får ett bra liv tillsammans.

jackiejohn
0

49# dom är kastrerade och honorna ska vi ge bort, dom skulle steliriseras men en bekant är så frälst i dom så hon fråga om hon fick köpa dom itsället och de fick hon nu ska bara småkatterna växa upp så att dom kan kastreras =)

Jag kan inte styra över en hunds naturliga betende…

Jag bryr mig om mina djur otroligt mycke så om det va en pik till mig blir ja inte glad. Sitter nu med en kattunge i knät som är jätte dålig ska till vererinären imorgon men på telefon så vera de som att de inte fanns nåt att göra utan de blir avlivning så kom f*n inte och säg att ja inte bryr mig om mina djur för hade ja vart hjärtlös och inte brytt mig så hade han vara död på ett helt annat sätt för flera dagar sen!

Ja vet ja är väldigt upprörd nu men de kan bero på att ja sitter och grinar för ja älskar den här lilla pissekatten.

monsi
0

#50 tror du bryr dig om o älskar dina djur så det var ingen pik till dig, har läst några av dina andra inlägg.Glad

Det var en pik till alla som inte bryr sig om sina katter o låter dem få kull på kull utan att bry sig om vad som händer med vare sig honan eller ungarna.

jackiejohn
0

51# Okej tack ursäkta mitt lilla utbrott, Kan berätta att ja fick en akut tid nu här hos veten och de visa sig att kattbebisen fått hjärnblödning (ovanligt på så små) så nu finns han inte mer Gråter

monsi
0

#52 vad tråkigt tur du uptäckte det snabbt så kise slapp lida.

Skickar styrkekrama till dig. Lilla kise hälsa alla andra älskade djur på andra sidan regnbågsbron.

jackiejohn
0

53# Jo de är jätte jobbigt men ja vet att han har de bra nu och slapp lida iaf Gråter men ja har 4 st till som ja får glädjas åt nu och minnas lilla pissen med glädje den tid han va här hos mig =')