Bett eller bettlöst?
Åsikterna hur vida när man kalla sig en bra ryttare är nog lika många som oss själva.
Hästarna är lika olika individer som oss människor,ingen är den andre lik. Tänkte på diskutionen hurvida man bör använda bett eller ej som kom upp i en annan tråd. Alla hästar går inte att rida bettlöst på,men är man en dålig ryttare då?
Som sagt,bettet är till för en förstärkning av ryttarens hjälper,och en bra ryttare bör veta hur man använder dessa utan att hästen upplever obehag. Att rida en väldigt het häst som inte går bra på bettlöst bör man väl använda bett på,annars är det väl oansvarigt både mot häst o ryttare med tanke på skaderisken hos båda?
Vad tycker ni?
Tycker det är synd att man ska låsa sig fast i att bett gör hästen illa.En god hästmänniska som kan läsa sin häst ser om det skapar obehag. Går hästen inte rida på ett bra och säkert sätt utan bett finns det väl ingen anledning att göra det.Att rida ska inte vara en kamp,det ska vara ett samspel mellan häst o ryttare.

Jag tycker att man ska sträva efter att rida på bett, i alla fall LÄRA hästen att gå på ett vanligt tränsbett eftersom att det tillhör hästens utbildning precis som inlärning av hjälper från ryttaren.
Personligen är jag väldigt intresserad av utbildning av unghästar och eftersom att jag rider "vanlig" engelsk ridning så anser jag att man ska sträva efter att rida så snarlikt som hästen rids i tävlingssammanhang iaf snarlikt så att träning och tävling går parallellt med varann även om man inte har tävlingsambitioner (vilket jag själv inte har).
Precis som du skriver så är hästar individer och vissa fungerar bättre på bettlöst och andra inte, men jag tror att varje häst som är frisk i munnen och inte varit med om någon extremt traumatisk upplevelse i samband med bett med tid och träning kan gå på ett vanligt tränsbett. Man får ju rannsaka sig själv som ryttare också, för ofta sätter många på ett bettlöst när hästen är tjafsig i munnen och vad beror det problemet oftast på om inte en orolig hand?
Jag tycker att bett är helt okej. Ett bra sätt att kommunicera med hästen på, i samband med sits och skänklar då förståss.
Jag har dock slutat använda bett på min foderhäst nu. Jag och ägaren har insett att han blir stressad av bett. Antagligen men ifrån travet. Och han fungerar bra på bettlöst. Men jag har inget emot att rida andra hästar på bett.
Jag har inget emot bett om det används med kunskap. Jag vet att vissa hästar faktiskt gillar att ridas på bett även om alla inte gör det. Jag tycker att ett bett är aldrig skarpare än handne som håller i tygeln, men därremot kan ett bett orsaka smärta även om det inte är handens fel. Jag är väldigt mkt för att prova olika saker på min häst och är lyhörd för vad han uppskattar och inte. Jag skulle aldrig få för mig att trycka in ett bett i munnne på min häst, utan håller fram det så får han ta det själv och ha det i munnen innan jag drar över tränset. Då märker jag tydligt om hästen nästa gång inte vill ta bettet - då gillade han inte det bettet.
Jag har några olika bett-alternativ: Rakt tränsbett (älskar han och tar gladeligen), oledat stångbett med tungfrihet (älskar han också och tar gärna in i munnen, rider såklart på lång tygel då), 3-delat tränsbett (gillar han inte och när jag haft det i munnen så vägrar han ta bett på flera dagar, så vi använder inte det längre), 2-delat tränsbett med fasta ringar och kopparrullar (samma här, så vi använder inte det längre).
Sen rider jag ju även bettlöst och då har jag ett sidepull, med dubbla rep över nosen = inte jätteskarpt (vilket han trivs bra med), repgrimma (vilket han älskar och går jättetrevligt på lös tygel), vanlig grimma (han fattar inte riktigt skillnaden på att gå till/från betet och vanlig ridning? går inte att samla osv utan lufsar på mot hagen bara)
Medarbetare på westernridning.ifokus

har inget emot varken bett eller bettlöst, dock har jag aldrig ridit på bettlöst.
min gamla ridlärare säger att alla hästar kan ridas på ett vanligt tränsbett men det här tycker jag är en grov och oriktig generalisering. min travare tex gick inte alls att rida på tredelat. han sprang och knep ihop munnen oh gick inte att böja för fem öre. i det läget tycker jag att bettet stjälper mer än det hjälper. många hade kanske provat ett bettlöst men jag själv tycker inte det är så lämpligt på honom då han inte rids så mycket och blir väldigt pigg.
jag hittade ett bett som han verkligen tycker om, man känner att han slapnar av och han går att böja och få ner i form utan att man behöver "käpa". som sagt, ridning ska vara ett samarbete och för att uppnå det måste man hitta vägar där båda trivs.
själv tycker jag att alla hästar bör ridas med nån typ av bett ibland (vad händer den dagen när man kanske måste sälja hästen och den inte har haft bett på flera år? inte säkert man hittar lämplig ryttare som kan/vill rida bettlöst), såvida de inte har blivit skadade tidigare ex fått munnen sönderdragen av tidigare ägare. men bettlöst annars tycker jag är helt ok.
bettet skadar inte munnen om det är rätt utformat och hästen trivs med det. orsaken till att hästar skadas av bett är ju i princip alltid en ovarsam hand (ofta i kombination med ett skarpare bett). däremot är det ju så att vissa hästar trivs på ex pelham men inte på tränsbett , man måste utgå ifrån individen.
sen sitter ju inte alltid felet i munnen utan som sagt i ridningen så man ska ju heller inte byta bett så fort det inte funkar, man får prova ett tag, helst med tränare så man ser att inte ryttaren gör något fel. alla bett blir dåliga om man använder de på fel sätt.
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag rider både med bett och bettlöst, jag skulle däermot inte komma på tanken att rida på något hemma bygge eller en rengrimma.
Jag vill att mina hästar ska gå i form och bära sig med undertramp, för det är det som få hästar att hålla i rygg och ben.
Jag väljer bett efter hästen och hästensutbilning nivå just vid tillfället. För tillfället är det ingen häst som arbetas bettlöst utan all tre har olika tredelad bett, som dom trivsmed.
Något jag aldrig skulle göra det är att köra bettlöst.
Däremot om jag ska rida en het häst, som man riskera att den tar bettet då skulle jag välja ett hackamor, för min säkerhet
Sen tycker jag inte om att behöva i såga munnen som man kan bli tvinga till om hästen biter tag i bettet, då föredrar jag bettlöst, med eller utan skänklar men absolut inget hemma bygge.
#5 Håller helt med!! Bettet skadar oftast av okunnighet, antingen av okunnighet för utprovningen - att det inte sitter rätt, eller av okunnighet i ridningen. Ofta ser man folk med fel utprovat bett (för stora oftast och då skadar dom).
#6 Vad menar du med hemmabygge? Och varför skulle du inte rida på det? Var går gränsen för vad som är hemmabygge? Jag knyter mina repgrimmor själv, är det hemmabygge? Min far gör mina läder-huvudlag enligt min egna design (han är sadelmakare) är det hemmabygge?
Jag är också jättenoga med att hästen ska bära sig på ett vättigt sätt i en, för hästen, bra form. Det gör min pålle på alla mina olika alternativ (utom när jag försökt mig på att rida i den vanliga grimman, så det händer inte mer än till/från hagen).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Man bör se till individen, och kombinationen häst+människa.
Bettlöst är inte snällare än bett, eller vice verca.
En del hästar trivs bättre utan något i munnen, andra är väldigt känsligas över nosen. Dessutom finns det en uppsjö av olika bettlösa, och det spelar också stor roll för vad som passar.
Det man bör tänka mest på är att välja en typ av bett eller bettlöst som passar hästens utbildning och syftet till att man behöver använda det. Antingen väljer man tränsbett/bettlöst, det brukar vara bäst som första bett. Bettlösa ''tränsbett'' är tex sidepull eller ridkapson (de ger liknande inverkan). Eller så väljer man stångbett, om det har den inverkan man söker. Hackamore är ett bettlöst stångbett. Sedan finns ju hissbett och ''bettlöst träns''..inget av de två kan jag förlika mig med. Men det är ju jag.
Sen när man kommit på vilken typ av bett man behöver, då kan man börja fundera på bettlöst eller bett, och testa vilket som både häst och ryttare fungerar bäst på.
Både bettlösa och bett är alltså i grunden lika skarpa, det beror mest på individen hur de uppfattas och hur bra de fungerar. Och man ska aldring hänga eller dra i bettet, och alla hästar ska kunna ridas på ett tränsbett (eller motsvarande bettlöst), annars bör man se om man kan hitta vad som inte stämmer.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Alla skriver om bett+ridning ska vara en bra kombination o.s.v vilket jag helt håller med om men många hästar (inte alla) som blir stressade av ett bett kan ju ha ont i munnen vilket kan bero på tillexempel fel utrustning, bett eller tandfel.
Bettet kan vara för litet/stort, utrustningen i kombination med just det bettet passar inte bra på just den hästen eller helt enkelt att hästen inte mår bra i munnen av en eller annan orsak.
Tycker inte att man ska hänga upp sig för mycket på om en häst ska ha bett eller bettlöst fören man har haft hästen till en utbildat tandläkare inte veterinär om man märker att hästen inte trivs med bett.