Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2583 ggr
Marrsson
0

Transport olyckor.

Jag såg för en stund sedan ett videoklipp från en olycka med en hästtransport idag.

Allt slutade bra och hästen såg välbehållen ut, MEN jag förstår inte hur de kunde gå till.

Hästen hade hamnat på rygg framför bommen och låg med huvudet i riktning mot bakluckan? Jag förstår inte hur de kan gå till…

Har någon varit med om något sådant?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Birke
0

Nej, tur det.. Har svårt att föreställa mig hur det skulle ha gått till…

Vet om en häst som jag red när jag var yngre för en video när han skulle läggas ut på försäljning, o sen ngr dgr efter fick jag reda på att han hade vart med om en transport olycka o sparkat sönder sig så illa att han fick avlivas på platts. Synd att olyckor händer, o ofta tillfogar ju hästarna sig själva många skador i panik.

Marrsson
0

Jag vet inte om jag får lov att lägga ut länken till klippet, de ligger på en nyhets site nu så de bör vara ok eller?

// Marielle

Lorita
0

jag har lastat ut ett nordsvenskt sto som tagit sig över bommen, vi lyckade baxa ut henne genom frontluckan på transporten (-86) långt innan det var uppfunnit med frontutlastning.

Inte min för kort långt och fel uppbunden häst.

Sen har jag stannat på motorväg och hjälpt en stackare vars ny köpta häst sparkat loss bakluckan på transporten, det var riktigt läskigt men gick bra, vi hade tur då vi kunde få hästen till åby, med en hjälpligt lagad transport och jag körde med varningsblinkers bakom och skulle tuta om lagningen inte höll, max att vi körde i 10 km i timmen och därifrån fick hon åka lastbil hem till nya ägaren. Detta var före mobilens tid.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Birke
0

Tror det. Om inte kan alltid ngn ta bort det ;)

Caspianowner
0

Detta har hänt oss. Vi plockade upp ett sto som kommit från England. ( Owen Jones, var han som kom med hästen)

Hon kom till oss när hon var 10 månader. Owen hade hämtat henne från uppfödaren i England och var inte vid det tillfället alls hanterad.

När vi hade fått över henne in i vår transport så gick det fort av hundan hon lyckades slita av sig grimman och över bommen. Owen och ´min man kom blixtsnabbt till undsättning. Tack och lov var hon liten och späd så hon var lätt att fixa tillrätta.

Jag hade med extra grimmor så det var bara att sätta på henne en ny och Owen visade på ett annat sätt att binda om henne på. Resan hem gick sen bra, men visst satt den händelsen i en. Hon lever och frodas än idag. Hon är klart idag betydligt lätthanterbar som lätt att ta på transport. Vi kan inte se några minnen av den händelsen alls.

thilda-
0

Luddan hoppade / kröp under bommen på något vänstert vis strax efter nyårs helgen och låg ner med huvudet i luften och rumpan mot "skötardörren" allt gick bra trots allt.. inte en enda skråma.. men hade vi kört längre så hade jag nog inte haft någon häst kvar.. då hon hängde i luften =/ (kunde ha brytit nacken)

Marrsson
0

Här är en länk till sidan där filmen finns.Wighsnews och HÄR är filmen direkt.

Ta bort det med en gång om det inte är ok. Det är inget otrevligt att titta på utan bara hur räddningen gick till.

// Marielle

Cilla89a
0

usch, transportolyckor är så fruktansvärt otäckt Tyst peppar, peppar har jag aldrig varit med om någon olycka, inte annat än att Schess en gång stod med huvudet under bommen, när vi kom fram. tur att han är så cool som han är. en annan häst hade nog tyckt det varit väldigt otäckt att åka med huvudet under bommen. han kunde ju inte själv ta upp huvudet utan då slog han i bommen, så jag har ingen aning hur han fick dit huvudet ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

jag fick itne länken till att fungera. vad heter filmen?

mooi
0

När mina föräldrar åkte och hämtade vår förra häst fastnade hon med huvudet under bommen. Hon väsnades väldigt i transporten hela vägen, men plötsligt blev det tyst. Då stannade de och gick bak och kollade. Då hade hon fått in huvudet under bommen och kunde inte sparka och ha sig då :p De tryckte bak henne och hon kom loss -inga skador

Hallonet
0

Min kompis berättade om någon häst som varit i stallet innan min tid där, och hästen hade slitit sig, vänt sig och klämt sig igenom den övre nerfällbara luckan på bakluckan. Endast med ett par blödande rivsår… :o Vet inte hur mycket jag tror på det… xO

Marrsson
0

#9 Lisette här kommer länken igen.

HÄR

Kopiera in adressen om inte länkningen fungerar..

http://www.wighsnews.se/newsfilmer/HastraddningE4BPersson.wmv

// Marielle

lisette
0

ojdå stackars liten… jag fattade inte riktigt hur hästens huvud låg dock.

intressant att se hur de puttar upp islänningen. undrar hur många av brandmännen som är hästvana. ;)

CelsiusT
0

ojdå.. som det kan gå.. SYnd att man inte fick se riktigt hur den låg. Smart där att plocka ur inredningen.

I torsdagskväll åkte jag hem med min nya pålle =D Första timmen gick och vi rastade och skulle käka lite så jag gick bak och kollade hur hon stog. Då hade hon ryckt av panikhaken på grimskaftet och sedan fastnat med huvudet under bommen. Som tur va så var hon helcool och stog helt stilla och lät mig klämma upp huvudet igen och sätta på ett nytt grimskaft. Resten av resan gick utan problem. Kan tillägga att hon är ett 3-årigt varmblod som inte är mkt hanterad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Marrsson
0

#13 Tänkte oxå på de.. brandmännen gick rakt bakom och tänkte nog inte på hur snabbt en häst kan röra sig.. :)

Jag förstår fortfarande inte hur de hade gått till? Men tur att de gick bra i allafall!

// Marielle

CelsiusT
0

Den har nog kastat sig fram över bommen (kanske för löst uppbunden?) och eftersom huvudet är bundet så åker det ner över bommen medan rumpan faller över mot dörren..

Medarbetare på westernridning.ifokus

Marrsson
0

Men de kan väl ändå inte hända om man kör "storhäst" eller? nu va ju detta en mindre häst så de låter ju troligt att det är så de har gått till..

// Marielle

imsuchadiva
0

Självklart kan det hända vilken häst som hellst. Varför skulle det inte kunna hända en stor häst?

thilda-
0

Vet en häst som har hoppat ut genom skötar dörren ;)

lisette
0

#17,18 jag tror väggarna (ivf om det är glasfiber) borde gå sönder om en stor häst åker fram på det viset vid bommen,

Marrsson
0

#18 Jag tror inte att en storhäst skulle få plats såklart.

#20 De tror ja också.

// Marielle

imsuchadiva
0

Fast alla har ju inte glasfiber väggar..
Och vid en olycka kan allt hända, oavsätt storlek/ras/ålder..