Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4480 ggr
linnrisedal
1

Astma

Hur botar man det? finns det botemedel? eller något som lindrar?! Hur mycket ansträgningen ska man lägga på en häst som har astma?

Midlingur
1

En häst som har astma blir aldrig botad. Det är kroniskt och kan förvärras och leda till kvickdrag om man inte behandlar det. En häst som har astma kan motioneras som vanligt, men är hästen speciellt dålig en dag med mycket hostningar så bör man ta det lite lugnare den dagen. Efter en endoskopi så brukar man få Ventipulmin utskrivet, vissa får även cortison men det hade inte jag velat ha (fång som biverkning). Finns även ett annat preparat på marknaden, men minns inte vad det heter.

Peppe
0

fabrol fick peppe…och jag rider honom precis som vanligt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Midlingur
0

Fabrol är utsatt, tillverkas inte längre.

Peppe
0

ja Peppe fick iaf fabrol 20 september och 6 oktober i år….men i våras fick han ventipulmin vilket var helt meningslöst.

Maja
0

En islänning som stod i vårat stall förut (står ej kvar nu) hade astma.. Han fick någon medicin (kommer ej ihåg vad) och kunde inte ridas med en valig sadel, utan det fick bara vli en gjord med stigbyglar/barbacka.. :) Då märkte man inte av någonting av astman.. :)

Midlingur
0

ATC kod    

Läkemedel  

Företag  

Läkemedelsform  

Utgått sedan  

R05C B01 

Fabrol  

Ciba 

Dosgranulat 200 mg 

1996

Annette
0

Hur mår era astma-hästar i det här vädret? Har ni märkt någon försämring?

Midlingur
0

#7 Min mår bättre.

Peppe
0

#6 haha ja isf borde det ju inte finnas fabrol kvar öht men det gör det. höra och läsa råkar jag faktiskt kunna *ler*