Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1252 ggr
Zaphix
0

Flygfän vid ridning..

Idag red jag, första gången sedan jag bröt benet för sju veckor sedan, men det gick dåligt. Var mycket flygfän, flugor, bromsar och sånt, i luften runt hästen. Han blir väldigt irriterad på dom och biter och sparkar. När han började klia sig med bakbenet på huvudet och vi höll på att välta gav jag upp och red hem.

Men vad ska jag göra åt alla flugor? Han blir ju galen på dom.
Använder ultra shield-flugmedel, men det fungerar inte speciellt bra. Inget annat flugmedel fungerar speciellt bra heller..

Behöver hjälp..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Angel88]
0

köp ett voffel täcke och lägg över sadel och allt och särr på flughuva ovanpå tränset eller använd tävlings mössa/huva

lisette
0

rid när de har försvunnit? dvs senare på kvällen.

Zaphix
0

1: Har ett sånt täcke.. Någonstans. Glad Ska testa med det. Tack.

2: Fast då är det ju mygg istället.. Man slipper aldrig flygfän här.

Min och Dackes blogg

[Angel88]
0

#3 ja brukar ha ett tunnare täcke på, har inget voffel tecke hämma, ska köpa det. men annat tunt täcke går bra, bara det e lufftigt så att det inte blir för varmt för hästen. spreja sedan täcket med flug medel innan du lägger på det ordenckligt. fungerar super för mig, då Granda kickar av en annars om det kommer flugor. hihi.. huvas är oxå att rekomendera, spreja lite flugmedel över dess öron skydd så vill flugorna inte dit..

Zaphix
0

4: Har en sån där huva från Hööks med flugpannband på. Ska nog använda det. Hittar jag inte täcket imorrn, det bör ligga vid en bäck, så får jag använda fleecetäcket. Rider ju bara korta turer på 10-15 minuter nu så.

Min och Dackes blogg

[Angel88]
0

#5 nej nej uch inte fleece täcke det blir super varmt, tä häldre ett gammalt rengn tecke eller bommuls täcke

Maja
0

Hm, dumt när inte medlet fungerar.. :/

Vi testade att ha på något som innehöll hjorthornsolja igår när vi red ut och det fungerade superbra! Det luktar gammal apa blandat med surströmming, men fungerar som bara den!

Det värsta är ju att lukten sätter sig på både hästen och dig själv så du får skrubba dig själv rätt så rejält i duschen för att bli av med den sedan.

Zaphix
0

7: Jag testar nog med täcke istället.. Lät otrevligt med lukten. Obestämd

6: Har inget bomullstäcke och kan inte ha regntäcket över sadeln.. Får hitta på nåt eller hoppas på att det inte är så varmt imorrn.

Min och Dackes blogg

[Angel88]
0

#7 det medlet är förbjudet i sverige…

Kimpa
0

#7 Vi kör också med hjorthornsolja på alla våra hästar. Och varken flugor, bromsar eller hästflugor vågar komma i närheten!
MEN…Det går inte att köpa i Sverige som jag förstått det.

Vi fick en stor flaske från bekanta som köpt det i tyskland.

Maja
0

#9 - Nej. Det fins olika varianter. En del är förbjudna, en del är inte det.

Zadeira
0

Vi har samma problem med inridningen av Bellman nu, det är fullständigt omöjligt att jobba det minsta med honom nu under dagen, kan inte åka ut förren vid nio på kvällen då det är svalare och mindre insekter.

Pandoer
0

Jag vet hur det känns. Jag bor på ett av de ställena i Sverige som besprutas varje år pga att vi har så mycket mygg. De besprutade för några veckor sedan, men eftersom det har regnat så mycket efter det så har det nästan inte hjälpt, så de håller på och diskuterar om man ska bespruta igen. Det går knappt att vara ute här. Ju senare på kvällen man rider, destå mer mygg (och andra flygfän) är det. Även om jag åker ut till stallet före kl 8 varje morgon så tycker hästarna att det är jättejobbigt:( Men det är bara bita ihop och hoppas på att de besprutar snart, för det är nästan djurplågeri att rida hästarna här just nu:(

Zabbio
0

Ni får gärna berätta var man hittar hjorthornsolja?

Jag har flugpannband i tränset, och är det mycket så åker flughuva på. Plus massa insektsspray som inte hjälper..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maja
0

#14 - Bland annat här: Länk

=)

Zabbio
0

#15 Tack!

uhm..hittar inget prs eller beställningsmöjlighet..?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tantnett
0

Hjorthornsoljan är bra. Men som sagt lite svår att få tag på.

Förutom Fly vell. Brukar jag till ridturerna smörja Skillingarydsalva på känsliga ställen: Korset; skapet, huvudet, halsen. Den salvan luktar ju rätt mycket tjära, vilket inte är så populärt hos insekterna.

Min "stackars" häst har förståerligt nog verkligen insektsnoja då han som unghäst trampade ner i ett jordgetingbo. Gråter

Marsvin 4-ever Tungan ute.

AusaBausa
0

brukar välja ridvägar där det blåser mkt för där vill inte flugorna va. Red ut en dag i veckan o tänkte rida i skogen men fy vad flugor, red ut på öppna marker o inga flugor..skönt! Ludde blev med helt knäpp på dem i skogen..