Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1632 ggr
elin
0

Få bort magen!

Hur får jag bort sommarbetsmagen på min dam?
Utställning om snart en månad och JISSES så tjock hon är. Klart dom ska få va runda om sommaren, men hon är FÖR rund….
Tips mottages tacksamt!
MVH / Elin

/Elin

Elshira
0

Diet och motion?Skrattande

Hakuna matata!

Linda-J
0

och lite mer motion Tungan ute

Peppe
0

ut och galoppera och hoppa för att få bort "bukigheten" =) det går inte att banta bort

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WhoCares-01
0

jätteintressant med en sådanhär tråd =) nån som vet hur man får bort hullet på en 26 åring som är tjock året om?? ^^

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Invisible
0

#4 Jag skulle nog vara mest "glad" om jag hade haft en runt 26-åring, då äldre hästar i regel kan ha svårt att sätta hull och behålla det. Så försök att inte forlora allt för mycket mage på henne/honom, då kan det lätt bli åt andra hållet. Men iof, nu vet jag ju inte hur rund din pålle är. ;)

WhoCares-01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 tror man ser ganska bra på den här hur fet han är. köpte honom från en ridskola när han var 19 och då gick han ca.2-3 timmar i snitt per vardag och vilade på helgen. jag var inte speciellt kunnig när jag fick honom så självklart red jag honom inte tillräkligt. han blev fet ganska fort och sedan jag slutade rida honom (när jag växte ur honom) så fick det lixom vara. han mådde lixom inte dåligt av lite hull. men nu ha han börjat bli svankig å sånt å har ibland (inte så ofta längre) kotledsinflamation. käns som om det är dags att få honom i fom igen…

(usch va dum jag känner mej xD känns nästan som om jag snor den här tråden av elin (#0)

// Alexandra

Linnea
0

#6 han ser inte alls tjock ut. kan du känna revbenen?

Skynda långsamt så går det fortare.

Cilla89a
0

#6 Japp som också är 26 år har också en "kula" ;D
givetvis är det ju inte bra om dem är feta, men på Japp kan man känna revbenen om man drar med handen och tar i lite granna.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

#8 "..och tar i lite granna" haha Flört

WhoCares-01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 och #7 fick fram en bild från samma dag som kanske framhäver magen lite mer xD

// Alexandra

Linnea
0

#10 om du kan känna revbenen så är han inte fet. däremot blir dom úkiga på betet men det beror på att gräset innehåller mycket vatten och fyller ut magen och magmusklerna blir lite slappa så magen hänger lite.

Peppe
0

ta en bild rakt från sidan istället, som #11 säger så visar du bara kort på "bukigheten" vilket inte har nåt med att göra om han är tjock eller inte. fettet sitter över revbenen =)

Linda-J
0

#10 vilken fin bild, tycker om de skarpa färgerna

Cilla89a
0

#9 yesbox Skrattande men så är det på Brimad också, man kan inte känna revbenen om man bara drar jättelätt med handen, man får minsann trycka lite för att känna några revben ;)

LinneaG
0

#3 - Mitt sto har väldigt mycket mage, men tunn över revbenen. Tror du mycket galopp och hoppning skulle kunna minska magen lite? Vill inte att hon ska minska i hull men vill ha bort lite mage.

Cilla89a
0

#15 det låter vettigt! många hästar med kulmage har dålig bukmuskulatur. och det är bara ut och galoppera :)

Denna kommentar har tagits bort.
elin
0

Jahapp, vadå sno min tråd? Tungan ute

/Elin

Peppe
0

#15 det skulle inte förvärra saken iaf! skulle säkert ge resultat, men tvivlar på att hon nånsin kommer blir helt uppdragen efter att ha sett henne på kort. hon är väl inte så ung heller och har haft magen länge? =)

WhoCares-01
0

#11 å #12 har inte känt hans revben på typ 5 år xD  så jo han ÄR fet. inte bra eftersom han börjar svanka nu å har ibland problem med benen. + han har inte gått på bete under de 7 år jag haft honom just för att han har så lätt att gå upp i vikt.

nåt tips någon? kan tilllägga att jag inte längre själv rider honom annat än sjrittturer ibland då jag växt ur honom. två systrar i 8-11 år som har honom nu.

#13 taxk så mycke ^^ tycker själv väldigt mycket om just den bilden ^^

// Alexandra

Linnea
0

#20 det bästa sättet är mer motion..

Zabbio
0

#15 Kolla proteinbrist!

Proteinbrist ger svårt att bygga muskler, men ger en stor buk (tänk på barnen i afrika; stora magar men synliga revben, det är brist det också)

När du är säker på att hästen får all näring den behöver, så är det inte fel att träna galopp och jobba med buken :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.