Kortaste sidan i box...?
Hejhej, nu bygger vi en box till den nyaste flockmedlemmen, en isis som jag gissar blir runt 130-135cm när han är vuxen :)
Snabbt räknat kommer boxen att bli knappt 12 kvm, så den funkar ju även om han skulle växa lite mer än beräknat ;)
Men hur räknas kortaste sidan egentligen? Den är lite krokig för att vi ska kunna ta ut Dacke ur hans box (se bild), den sidan som ligger mot grannboxen är 2,8, det måste väl räknas som kortaste sida? För sen är sidan som ligger ''neråt'' mot vattnet etc till bara 1.30m, och de andra bredvid är väl 1,45m, men det är ju mer av ett litet extra utrymme?
Så i praktiken skulle man väl kunna ha vilken häst som helst i den boxen om man ville? Utom ett fölsto av större modell, förståss.
Takhöjden är fri upp til nock, dvs.. 5-7 meter? Bjälkarna som stadgar ligger inte direkt över boxen utan runt om, men de är på 3 meter, ca.
Sen blir boxdörren nog bara 1,19 m bred :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Hur stor blir boxen om du inte gör den där knöligheten? Han blir C-ponny 6 kvadrameter är min.

hade gjort som lorita skriver - om det finns möjlighet.
vet inte vad som sägs när det gäller att ha en box innanför den andra. alltså att du tar ut islänningen innan du tar ut dacke.

#2 så har jag och det är godkänt och funkar riktig bra med mina, nu har jag en flock som funkar 100 ihop 

det är ju isf det bästa alternativet. så får hästen en stor box. =)
Den blir drygt 9kvm (nästan 10 tror jag) utan knöligheten (dvs om jag skär av den biten av boxen så att den blir mindre), så ytan är stor nog iaf.
De kommer ju inte åt varandra när jag leder ut i vilket fall, och de går ihop i flock i hagen, så jag tror definitivt inte att det blir något problem att ta ut någon av dem :) Kan inte tänka mig att det är något problem juridiskt med boxplaceringen? De har ju egna dörrar och gångar ut ur boxen…? Eller vad menar ni?
Att ha så att de går igenom varandras boxar blir ju väldigt opraktiskt.. :/ Tycker nog att boxen borde vara stor nog ändå?

#6 så har jag det men jag har ofta dörren öppen skjutdörr mellan boxarna också har stona hela boxen, när dom är inne i stallet. Mitt stall är ju bara ett nödstall, jag har dom ju på lösdrift
Jag hade gjort en box utan knölighet på 9 kvadrat meter (vad blir kortaste sidan då?)
På en D ponny om jag inte är helt och cyklar ska ytan i boxen vara minst 7 kvm och kortaste sidan får inte understiga 2.20 cm

Individuell uppstallning
Hästens mankhöjd (m)
Boxens area (m2)
Bredd (m)
<0,85
3
1,5
0,86-1,07
4
1,6
1,08-1,30
5
1,9
1,31-1,40
6
2,1
1,41-1,48
7
2,2
1,49-1,60
8
2,35
1,60-1,70
9
2,5
>1,71
10
2,7

#6 beror ju på hur du tar ut hästarna. ;)
ta du bort den knöliga delen. hästen har tillräckligt stor box ändå.
Tack ! Lisette
Mitt minne hade visst inte svikit mig när det gällde Mått för D ponny
Om boxen är 9 kvm utan den utstickande delen skulle jag låta boxen vara just 9 kvm.
Nu fick den behålla den extra biten iaf. Varför göra det mindre än nödvändigt? ;) Sen är där en bjälke i vägen på de 9 kvm. Som inte kan tas bort. Men även om jag kapat av det där så hade den varit stor nog för C ponny.
Här kommer en bild. Visst, det ser mer ut som inomhusfållor än boxar, men det har fungerat mycket bra rent praktiskt, jag tycker att det ser mysigt ut och jag ärsäker påå att hästarna uppskattar den luftiga planlösningen. :P Måtten mellan bjälkar m.m. håller rekommendationerna.

blev ju jättebra ändå faktiskt! eftersom du inte har riktiga boxväggar!
det där måste vara snabbaste boxbyggningen ever! =)
Tack! :)
Jo, tycker att de ska kunna se ut och se flocken ordentligt även när de står inne, men vill inte ha låga boxväggar ifall de får för sig att försöka hoppa över..och galler..tja, känns inte kul, speciellt inte i ett sånt stall. Men det är ju lugnare när man bara har sina egna hästar och inga inackorderinar eller folk i stallarna :) Staket funkar ju i hagen så varför inte i boxen.. *angel*
Gäller ju att vara snabb när man köper häst innan man har box :O
# 13
Det stallet skulle inte jag tacka nej till. Visserligen med lite fler boxar.
#16 Vad kul att höra! Var rädd att jag skulle bli sågad fullständigt pga avsaknaden av hela boxväggar :)

Har du förprövat ditt bygge hos länstyrelsen? Jag skulle tro att dom inte tycker om att du har så långt mellan dina bräder i boxväggarna. Som du nog redan vet så finns regler för allting.
#18 För färre än 5 boxar behövs inte det.
Det står ingenting i reglerna om avstånd mellan bräderna, det står att det bör vara mindre än xx mm eller mer än 45cm, vilket det är. Men de rekomendationerna är borttagna i vilket fall, och är enbart rekommendationer. Så får länsstyrelsen tycka vad de vill, det finns ingt olagligt med boxarna och heller inget etiskt eller moraliskt fel.