Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: hoppning
Läst 3086 ggr
Loa-bg
0

Klädsel under 18 enligt TR(?)

Efter att säkerhetsväst blev tvunget att ha på hopptävling för ryttare under 18 år (tack Gud) så har jag inte kollat upp reglerna för klädsel ordentligt, har alltid tävlat i kavaj ändå.

Men nu funderar jag på att i denna hetta byta ut kavajen mot en långarmad tävlingsskjorta. Förut fick man ju bara det om överdomare ansåg det vara för varmt. Fast på senare tid har allt varit så luddigt.

Får jag rida i långärmad tävlingsskjorta enligt TR som ryttare under 18 år?

Tack på förhand! /Loa

LovisaJacobsson
0

Jag har hört något om att om man har säkerhetsväst får man ha valfri tröja under…
Men är inte säker.

cillaw
0

ja, alla ryttare i hoppning som rider med godkänd säkerhetsväst får byta kavaj mor långärmad tröja eller skjorta med krage. under 18 år så måste du ha väst, men det har du ju okll på…. :D

kiwicore
0

det står i TR typ: Kavja eller långärmad fritidsjacka dock UTAN luva.

har sett en på hästtävling som använde en långärmad fleectröja. inget hände då? och hon var äldre än 18 och utan väst…

de flesta har ju klubbjackor eller bara sådan modell på jacka utan tryck.! (:

Loa-bg
0

#3 Från vilket år är det TR du läst?

Usch, ja. De är för dåliga att hålla koll på klädseln, tycker det är lite sorgligt egentligen…

Thea
0

TS: Rider du med säkerhetsväst, oavsett ålder, kan du ha valfritt långärmat plagg under säkerhetsvästen. Du måste dock fortfarande ha vitt i halsen!

På lokala tävlingar finns inget kavajtvång, utan man kan rida i klubbjacka/tröja utan huva om man vill.
Från regionala tävlingar och uppåt gäller kavaj på, OM man inte väljer (som senior, juniorer måste) att rida med säkerhetsväst. Då behöver man enbart ha långärmat under västen.

H. Thea - senior med säkerhetsväst

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

JenniferH
0

Jag tävlade för några veckor sen, och jag har en kortärmad skjorta som jag tävlar i, fast då fick jag en tillsägelse för jag fick inte ens rida fram i kortärmat! Konstigt tycker jag. Lite larvigt faktiskt. Så länge det är en vit krage på så tycker jag att det borde inte spela någon roll.

imsuchadiva
0

Ramlar du av i kortärmat så riskerar du att skrubba upp armarna ordenligt.
Vissa ridskolor förbjuder linnen pga det.

JenniferH
0

#7 Jo fast borde inte det vara på egen risk eller vad man säger?