Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1517 ggr
[Angel88]
0

Suck, ger snart upp...

Nu ger jag snart upp igen, blir så ledsen…

Granda har varit bra i ryggen nu såpas att ja kunde börja rida henne igen och jobba henne, efter det ömmade hon inte alls i 1 vecka nu (innan har hon typ sänkt ryggen några millimeter till 1 cm. och för 1,5 månad sedan sänkte hon ryggen i bått, typ 5 cm, red henne givetvis inte då utan gick med henne, och masserade och så fick hon ha semester), och igår jobbade hon värkligen super bra i longeringen och lyssnade rikrigt fint på mina komandon. hon värken ömmade innan eller efter passet och då tryckte ja ändå rätt hårt (väldigt hårt, enligt mig) och hon sänkte inte ryggen en milimeter, gjorde inget…

så ja borstade henne och masserade henne med arnicka som ja gör efter varige pass. allt som allt tog den ca 1,5 timme (borsta, kela masera, borsta av och täcka).. och hon ömmade inte..

idag när ja komm ömmade hon väldigt mycket. tryckte rätt löst och hon sänkte sig tyrckte ja hårdare sparkade hon med bakbenet (fast det kunde vara för en fluga med, hon e extremt iriterad på dom och det flög några kring magen och bakbenen.) men hon pisskade med svansen.. öronen va dock frammåt.

hon ömmar i korset ca 3 cm från ryggraden och ca 5-10 cm långt. sedan ömmade hon oxå i låret uppåt länden.

varför blir det såhär, kan det va träningsvärk, det har hon haft förut och då ömmade hon i två dagar mycket men blev bra när ja red och fortsatte jobba henne??

ska ringa vett i morgon och boka tid, så det blir ingen ny sadel den närmsta tiden… Suck..

kunde ju inte besiktiga henne för hon hadde problem med ryggen och brundten, men nu är det första gången hon ömmar utan att brunsta..

sadlen e det inte då jag kollat effter varige pass och då har hon häller inte ömmat. och innan för 2 månader sedan red ja bara barbacka, då ja ändå bara skrittade

kan det vara tänderna som spökar, ska raspa dom nu oxå

och inte kan dummuvudena på flyinge avelsstall ringa upp häller det är nu 3 veckor sedan ja ringde och hon sa att hon skkulle återkomma om någon dag.

jag har även märkt att hon ömmar om hon går utan rengn täcke och det rengnar och blåser då står hon och spänner sig.. men nu värkar det som om hon gör det igen..

Cilla89a
0

har det regnat hos er idag och hon gått utan täcke?
arbetade du henne ovanligt hårt igår?

många hästar, inklusvive Brimad blir spänd och öm i länd och korsmuskulatur om han står ute i spöregn och blåst en hel dag..

och jag märkte även när jag satte igång honom här (han vilade 2 månader precis när jag köpt honom p.g.a det fruktansvärt dåliga vädret) att han hade träningsvärk och vart lite öm i korsmuskulaturen dagen efter då jag ridit lite hårdare dagen innan.. 
idag nu när han är i full kondis märker jag inte av nån träningsvärk i form av ömhet i korsmuskulaturen dagen efter då jag ridit hårt dagen innan..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Thorsson
0

Lord blir med öm och spänd vid ryggen bak mot korsett vid regn eller kyla. Han har jämnt täcke vid kyla, han sover med pyjamas t.om för att undvika öm rygg, och ömhet vid korsett.

[Angel88]
0

nej hon går med täcke hela tiden nu, då ja innan altid lyckades lägga det när det blev sol i stället, och av nä det blev rengn… dom täckar nämligen inte i stallet.. så hon får snällt ha det på sig…

jag bor nämmligen 1,5 mil ifrån och har bara en moppe så det tar 35 min för mig att komma dit, om det är vindstilla och klart väder vill säga..

nä inte ovanligt hårt, fast vi travade en del inspänt igår, men det har hon gjort innan med..

e så trött på detta nu.. först benen, sedan hennes hämska humör och beteende= nästan omöjligt att hitta stallplats

brunsten och nu ryggen..

det är ju BARA problem…

hon kostar bara pengar mellan 3000kr-5000kr i månaden och nu detta kommer väl gå alla pengarna åt ryggen nu med…

kommer inte bli någon sadel…

suck… e så himmla ledsen, känns nästan som om det bästa vore att ta bort henne… hur ont det än skulle göra.. men då slutar ja nog med hästar oxå..

Cilla89a
0

#3 men när du var på kliniken, var hon öm i ryggen då? vet sa inget om det då?

sitter det i skelettet eller musklerna?

brunstar hon intensivt just nu? har hört talas om hästar som fått ont i musklerna när dem brunstat..

[Angel88]
0

#4 nä då hade hon inte ont, kom en vecka efter ringde districkt vett då, hon sa att det kunde vara efter spänningar och att ja skulle testa å masera, som killen sa och det har ju hjälpt…

men nu vet ja inte längre, e så ledsen.. det va ju bra

och stallägaren tycker ja e värdelös, hon e otrevlig och ena tjejen lägger sig i allt… hon tycker ja ska rida fast hon har ont..

ne hon brunstar inte nu, ser inget brunst beteende häller, lungn i hagen inte sur eller arg på valacken vilket hon brukar bli då. och inget klet längs slidöppningen eller bakben som hon brukar ha..

i övrigt  är hon mycket glad, kelen och mycket, mycket, mycket frammåt i ridningen tycker det e super kul… vi red ut med två andra i förrgår och travade på en rak sträcka och som hon låg på och hon gick i form en bit.. det tyckte hon va super duper kul..

[Angel88]
0

det sitter i musklerna… det vet ja säkert då det är dom som spänner sig.. på ryggraden och aldeles in till kan man trycka jätte hårt och hon reagerar inget alls, men tryck 3 cm ut från ryggraden vid korset och hon sunker i hop… i dag…

Cilla89a
0

#5 hm, knepigt.. men eftersom det sitter i musklerna så kan nog inte en vet göra så mycket.. hade nog hellre tagit ut nån massör, equiterapeut och kollat på henne..

förstår att du är ledsen och tycker det är jobbigt :( aldrig kul med skadade hästar..

[Angel88]
0

#7 jo vett kan ge korteson i musklen… dyrt men efektift… en i stallet fick göra det längs hela ryggraden på sin i musklerna och mellan varige kota…

jo visst en massör, men vart finns dom!! har letat, och letat.. dom ja hittat ska ha över 1000kr för en behandling, och det är minst 4 återbesök… det tycker ja e lite väl dyrt…

det som är att min vett e både vet, massör och kiropraktor.. eller något sådant… så det är lite sådant ja ska prata med henne om…

få se hur granda e på tis.. i morgon hinner ja e till stallet..har massa saker som ska göras.. bla till arbetsförmedlingen… söka skolkurser m.m….. måste göras nuuuu… lite väl sent.. men men det är ju distans..

Cilla89a
0

#8 okej.. nu har jag iaf slut på ider ;) men det är ju bra att den vetten på kliniken även håller på med massage och kiropraktik, för hon känner ju till Granada sedan innan, att ta ett snack med henne är nog inte het fel..

håller tummarna att du får rätt på hennes problem snart..

Pia-Lena
0

Skulle kunna vara problem med sacroiliacaleden, den led med vilken bakbenet är fästad vid ryggraden. Kolla länken:

Pia-Lena
0

Missade länken, försöker igen:www.hakanlundell.se/

[Angel88]
0

uch va dyr min vett va med kiropraktik…

1500, sedan 750 för återbesöken…

fast det  ju en hel genomgång på 1,5 timme tror ja det va då… mins inte.. va inte ricktigt vaken när ja ringde…

[Angel88]
0

#10-11 hmm. lät facktigst lite skummt likt..

får väl ringa och se om det finns någon som gör samma som han här… det är för långt för mig att åka till han.. tyvärr…

vissa av pungterna med symtom hadde hon…

hmmm