Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6887 ggr
Elshira
0

Stoppa om sadeln...?

Här hemma har vi Stübensadlar som är 20-30 år gamla, jätte fina och ligger som en smäck på de hästar de använts till, feta som smala.

Men… De är aldrig omstoppade dvs de har alltså tappat lite av sin forntida form… Men passar då istället våra hästar utmärkt. En ny i samma modell ligger inte lika bra. Dock är de jämna och fina fortfarande i stoppningen.

Är det bara jag som hellre köper begagnade sadlar som "håller formen" hellre än attt köpa en ny som man måste stoppa om med jämna mellanrum för att passa hästen? =)

Nu vill jag inte höra klagomål som att "Herre gud vilken idiot som inte stoppat om sadlarna!!" utan jag vill höra hur ni gör med era sadlar, förutsatt att stoppningen fortfarande är jämn och fin? :)

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Min sadelutrprovare avgör om stoppningen bör justeras, eftersom det är han som ser hur sadeln bör vara stoppad för att passa min häst optimalt.
Det spelar ingen roll hur jämn och fin den är, den kanske behöver justeras i stoppningen ändån.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Ja självklart ska den passa hästen i första hand! Kan tillägga att om en sadel inte passar lägger vi på en annan (har flera att välja på).

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Många säger "denna sadel passa alla hästar", men det stämmer inte. En jämförelse hade varit "dessa skorna passar alla fötter", det låter ju konstigt och då är ju endå hästars ryggar mkt mer olika varandra än människornas fötter. Det fungerar inte så och tyvärr så tror sig folk kunna sadelutprovning ypperligt själva, men varför är det 2-3 års utbildning på det?

Sadlar behöver stoppas om lite olika ofta, det beror på hur mkt dom används och hur ofta dom används. Svettas hästen när man använder sadeln så behöver man troligtvis stoppa om oftare (bossorna våtformas om). Normalt behöver en sadel (använd 3-4ggr/vecka á 1 timme) stoppas om vartannat år (ibland varje år).

Oavsett om bossorna har jämn stoppning så är det risk att sadeln inte ligger bra, kanske den ligger bra när man lägger på den men att den ligger illa med ryttare i.

Det är faktiskt inte farligt dyrt att stoppa om en sadel (självklart beroende på var i landet man bor). Det man ska tänka på är att sadelmakaren ska vara utbildad i sadelutprovning och ska kolla på sadeln på hästen, både med och utan ryttare i sadeln. Vissa ställen kan man lämna in sin sadel för omstoppning men dom kollar inte på hästen, men det är värdelöst för så stoppar dom om den precis så som den va innan och största anledningen till omstoppning är ju att justera så att sadeln passar hästen igen efter att ha tappat formen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

f97lintro
0

Har oxå en stübben som har "sjunkit ihop" så att man får en felaktig sits av den, funderar på omstoppning. Vad brukar det kosta att stoppa om?

CelsiusT
0

#4 runt 1000-2000:- brukar det kosta. Men det beror också på var i landet man bor.

f97lintro
0

#4 dyrt…, då letar jag hellre reda på en ny… hehe.

CelsiusT
0

#6 Men har man en sadel man trivs med så är det  billigare att stoppa om den än att leta en ny (för även en ny sadel måste ju passas in till hästen).

f97lintro
0

7# ja det är klart. Men jag gillar inte min sadel, en GAMMAL brun stübben, jättesliten och ful och fel i stoppningen.

perlino
0

#3 Ja, "denna sadel passar alla hästryggar" är tyvärr en standard inom sadelannonser.

Marrsson
0

#6 Om du stoppar om den så kan du säkert sälja den om du inte vill ha den själv. En stübben har bra begagnat värde. Så kan du köpa ny för dem pengarna :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

f97lintro
0

#10 jag hyr häst från ranchen och jag fick en jättesliten gammal stübben med henne. Nu ska vi ringa björn och fråga om vi kan få en hel sadel med henne. För vi ska iallafall få en hel utrustning med henne om det står att man får med sadel och träns!!! Jag tänkte att om man inte får en annan sadel så kan jag kanske stoppa om den om det skulle vara billigt, men jag köper hellre en begegnad sadel på än att stoppa om en sadel som är så gammal  och sliten och inte äns min.

Marrsson
0

#11 JA de förstår ja! Då hade jag också bett om en annat sadel.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

f97lintro
0

12# tänkte göra det, för dom kan inte hyra ut en häst med en sadel som inte är hundra procent felfri!

Caspianowner
0

Skönt att se att fler som jag har de gamla underbara Stubensadlarna. Har de äldre modellerna som stubben 94.

Har stoppat om dem vid ett par tillfällen för att kunna passa in efterkommande hästarna.

Släpper aldrig ifrån mig en stuben. Finns det någon sadel alls som har bevisat sig så som Stuben.