Benlindor!
ja, hehe, angående benlindor. Jag har under alla år använt benskydd, typ strykkappor och senskydd nästan uteslutande. Har aldrig kommit mig för att linda av någon anledning. Men jag letade fram mina oanvända gröna lindor häromdagen och det är ju himla snyggt alltså.. Dessutom köpte jag ett par nya röda med matchande schabrak så sent som idag!
hursomhelst, jag har lindat mycket ben vid skador och så, men har ni några särskilda tips eller tumregler för lindning vid ridning? t ex hur långt upp/ner på benet ni lindar? Om ni föredrar elastiska/fleece eller kombinerade lindor? Tycker ni man ska ha paddar även under fleecelindor? osv.
tacksam för allt som gör att jag kan linda min rarings ben så optimalt som möjligt :D Vill ju inte att hon ska få ett sämre skydd bara för att jag tycker att det är snyggt med lindor..
Jag har inte så mycket mer tips än att jag föredrar elastiska eller kombinerade vid ridning och fleece som stallbandage. Jag ser det som självklart att man har paddar under alla typer av lindor - även fleece.

Jag lindar med flecee mest för syns skull. Börja linda längst upp, linda en bit över kotan och linda sedan upp igen, en liten bit upp på knät (på frambenen, strax under haserna på bakbenen).
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#2 Vilken söt ponny, ser bra lindat ut och det var en bra förklaring. :)

#3 Det är en liten stor häst, men hon är väldigt söt ja. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#4 Jaha, okej, rätt så nära då ;)
Här är en bra arlikel;) Så lindar du hästens ben.

tack för alla svar! :)

Jag tycker inte alls om kombinerade lindor. De jag har använt har blivit så tunna och hårt åtsittande. Jag använder både fleecelindor och vanliga elastiska.
Du behöver inte paddar när du använder fleecelindor men måste ha det när du använder elastiska, annars kan hästen få skav och brännskador.
Det är viktigt att linda lagom hårt, det förstår du säkert ;) Sitter de för löst kan de vara en olycksrisk och sitter de för hårt kan de vara skadliga.
Börja linda på mitten av benet och gå sedan ner över kotan, därefter en liten bit över knäet och sedan ska lindan vara slut. Så om lindan tog slut eller du har linda kvar så får du göra om och fortsätta öva ;) Jag brukar ha problemet att lindorna fram är för långa, så oftast klipper jag av dom så de är lagom.
Jag lindar inte så ofta att jag kan tipsa om vilka lindor som är bäst vid ridning, men de gånger jag lindar använder jag alltid paddar.