Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2137 ggr
Cilla89a
0

jämföra raser?!

för att det inte ska bli fullständig trådkapning i en annan tråd, startar jag en ny..
jag tyckte det vart ganska intressant det som skrevs, och jag undrar hur ni ställer er till att jämföra raser?
för vad jag vet, så är det speciellt populärt att jämföra varmbloden med halvbloden?! men varför?!
dem som har varmblod och vill jämföra med halvblod, skäms dem över "sin" ras? eller kanske inte har råd att kanske köpa det där halvblodet dem igentligen är intresserade utav? för det är ju ingen hemlighet att det är en ENORM prisskillnad..
det måste ju kännas väldigt jobbigt att köpa en ras, och sedan sträva efter att den rasen ska likna en annan..

jag tror inte jag känner en enda (i verkliga livet) som inte jämfört sitt varmblod med ett halvblod. men frågan är varför? dem valde ju en dag att köpa ett varmblod?

det hade ju varit intressant att veta skälet till att man vill jämföra sin ras med en annan? jag själv har aldrig haft tanken på det när det gäller mian hästar!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

det finns faktiskt vissa varmblod som är lika halvblodet i sin kropp.

tror inte det handlar om att skämmas över sin ras, man köper ju inte en travare för att den är lik ett halvblod…

Cilla89a
0

#1 men tydligen gör väldigt många det. många köper ett varmblod, för att sedan vilja att det liknar ett halvblod så mycket som det bara går, både exteriört och rörelsemässigt.

en på skolan blev helt knäckt när det var en som slängde ur sig ordet travare när hon tilltalade hästens ägare, det var minsann bara en travare i papprena och ett halvblod i det verkliga.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Scandi
0

jag jämför inte min travare med halvblod , jag vet jag jag har köpt och vill inte få han till halvblod. Han är helt enkelt en fint exemplar vblstravare som ridmodell :) Har fått höra av min tränare att han har ett väldigt fint steg när vi väl får  till det, inte bara för att vara travare utan rent generellt som häst.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

förstår inte varför folk så ofta hänger upp sig på rasen.

Peewee fick jag på telefon lite panik artat för 10 år sedan. Att han var travare tänkte man inte ens på. Han är en underbar individ, ser ut som han gör och går som han gör. Sen om han går som en travare eller ett halvblod har jag inte ens tänkt på. Det är min häst, min älskade kille.

De som skämms över sin häst pga rasen borde faktiskt skämmas lite över sig själva tycker jag, så ytlig tycker jag inte man bör vara. Gör det bästa av det och njut av att man har sin bästa vän :)

Caspianowner
0

Några av de man själv känner till så köpte de / köper Varmblod för att man inte hade de pengarna som krävdes för att köpa halvblod.

arab eller andra stora liknande raser.

Sen har vi vänner som älskar varmblodshästar. ( är födda inom travfamiljer ) men vill förutom köra dem även kunna rida med dem.

Alla är inte födda med pengar på fickan det är så det faktum är.

Men sen har ju nu det visat sig att Varmblodshästarna har ju kommit att visa sina framfötter för att kunna hävda sig bla. inom hoppning, dressyr  om ej inom de stösta klasserna, som ingen iallfalla en vanlig svensson har med normalare plånbok råd att hålla sig till iallafall.

Har sett ryttare som gjort om travare som hopphästar, dressyr med en sån skicklighet att många medelmåttade halvblodsägare kommer att få räkna med att bli slagna av dessa Varmblodshästar inom överskådlig tid.

Personligen håller jag hög fana för Varmblodshästens framtida karriär som ridhäst ( Efter Karriär som travare eller inte nu passade som travare )

Ser man sen deras forum så är den dessutom klart mer besökt än vad man kan se här på ridsport. Fler verkar var mer angagerade där än här i detta forum  Säger även det lite.

Varmbloden är nog trotts allt en häst som vi allt kommer att få se mycket mer av komma att ta täten över många av våra traditionella stora ridraserna.

Rita-S
0

jag jämnför inte Gejsa med andra raser, men jag tycker om att diskutera rasernas olikheter, likheter, bruksområde, tilpassning till sin användning, användning mot andra områder än aveln har tänkt dom till och så vidare.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

painten
0

Jag hoppas inte att folk går omkring och skämms över sina hästar, oavsett ras. Jag tycker det ser fånigt ut i annonser där det står att dett varmblod liknar ett halvblod, jag gillar verkligen varmblod, varför ska den då likna något annat? Läser man en intressant varmblodsannons så är man antagligen inte ute efter ett halvblod. Känns löjligt att det ska jämföras och att vissa verkar anses mer eller mindre värda.

Birke
0

Jag TROR att eftersom varmbloden talas så fint om överallt, så vill man vell höja sin egen häst till dom "höjderna".

jackiejohn
0

Jadu….har läst annonser där rubriken är : Sällsynt halvblod,  Då blev ja ju såklart nyfiken och tänkte va de va för sällsynt med de halvblodet…och när man klicka upp annonsen så stod det Varmblod som ser percis ut som ett halvblod! och massa mer.

Såna saker stör jag mig på och samma när folk säger "åh mitt varmblod ser ut som ett halvblod" o.s.v.

Jag har själv en travare dock ser hon inte ut som en travare på det sättet hon är mer ridmodellen pga att hon alltid gått som ridhäst, hon ja visst hon va billig 8000:- men ja skulle aldrig i mitt liv vilja ha ett halvblod, fullblod elr nåt sånt (min personliga åsikt!!) är mycket nöjd med hästen där ute.

Och som 8# skriver tror ja oxå man spär på om varrmbloden just för att dom har ett dåligt rykte om ni fattar va ja menar(?) en del travare är kanon ridhästar men du kan inte jämnföra två raser på det sättet, visst du kan jämnföra och hålla på men du kan aldrig få ett varmblod till ett halvblod hur mycket du än vill.

Dom som köper varmblod vet vad det är för häst dom köper (förhoppningsvis) och ja alla har kanske inte råd med ett dyrt halvblod utan då nöjer man sig med t,ex ett varmblod ser inget fel i det. Jag köpte inte en travare pga att vi har dåligt med pengar utanför att ja verkligen föll för henne så hade ja ju tur att hon va billig och att hon faktiksk är/var full frisk och allt sånt =)

lisette
0

#2 fast det är en viss skillnad att VILJA att ens travare ser ut som ett halvblod jämfört med en travare som faktiskt är av samma typ som halvblodet och som faktiskt ser ut som ett halvblod.

Invisible
0

Jag känner faktist till ganska få som jag hört inte jämfört sina travare med halvblod. Folk som säger "åh, han är så fin. Rör sig nästan som ett halvblod", "Han ser nästan ut som ett halvblod i kroppen. Honom har du lyckats med!", osv. Travare är en häst avlad för trav, och har en kropp och rörelsemönster därefter. Men visst, travare kan bli riktigt fina ridhästar, det säger jag inget om! :)

Birke
0

#11 Jag har inte gjort det, men jag tkr bruden är inte ens inkörd, så hon ser mer ut som en ridhäst än travare ;) Sen, gångarterna är nog inte ens i närheten haha men min lille tjej e fin. Tkr travare är vackra ;D

lennartsdotter
0

Jag skulle aldrig kunna jämföra min sköthäst (kallblods travare) med någon annan ras. Han personlighet är det man fastnar för.

Ni förstår, att för mej handlar det inte om rasen. Det  handlar om individen.

När det gäller varmblod tror jag att dom kommer synas mer och mer. Kanske kommer dom att bli lika vanliga som tävligshästar som halvblod tex.?

Birke
0

#13 Individen jaa, det är det som gäller ;D

Caspianowner
0

# 13 Det tror jag på starkt också. Det finns så duktiga ryttare idag som skolar om fd travare till fantastiska ridhästar. Visst de får slita för sin sak, men det har också visats sig ge resultat hos några av dem vi sett.

sus-sharon
0

Jag jämför inte mina hästar med andra hästar alls, vare sig varmblodet, connemaran eller shettisarna. De är sina individer och de är uppskattade som individer.

Varmblodet är enormt mycket arbete för att få en normalt fungerande ridhäst av och connemaran är minst lika mycket arbete för att jobba ner alla konstigheter hon fått lära sig att man "ska" göra som ridhäst (totalt hopkrullad t.ex.)

Jag uppfattar det inte alls som TS skriver att man aldrig stöter på varmblodsägare som inte jämför vbl med hbl och som skäms över sin häst. Tvärtom tycker jag att jag ser och hör många varmblodsägare som är stolta över sina vbl, deras ursprung och ens gemensamma framgångar.

De ägare till vbl som jag däremot uppfattar som att de skäms över sin häst och envist hävdar att de "är precis som ett halvblod" är många gånger unga tjejer som fått sin (ofta) första häst och då fått ett varmblod (pga prisnivån?). För att "släta över" det hela behöver man alltså gå i försvar och mota i grind hela tiden (igen : "..är precis som ett halvblod!").

Icke att förglömma det obligatoriska i att gömma frysmärkningen….. (finns det någon som helst logisk förklaring??)

Kan det kanske också ligga lite i att ägare till "fina" hästar så ofta ser ner på varmbloden och automatiskt ratar dem? Hur många gånger har man inte varit med om att ett vbl prisas och hyllas tills folk får reda på att det är ett vbl?

Detta är nog en evig diskussion som inte har enbart en ensidig bakgrund.

medarbetare på djurskydd.ifokus

lennartsdotter
0

#16 - Jag känner oxå så. Att dom med ''finare'' hästar ofta ser ner på vbl. Eller travare över huvud taget! ''- Jaha, är det bara en travare…'' har man ju hört mer än en gång. Vadå bara??

En häst vars ben verkar vara gjorda av stål, som gått igenom en hel del faktiskt, står ändå med sadel på ryggen och väntar på att få komma in på banan!

Enligt mej är det inte ''BARA''!

Det är nog inte så kul för dom som slitit med omskolning att få höra en sån sak..?

swedensess
0

blir nästan lite förvånad att man kan jämföra olika djur raser med varandra, men så fort man talar om människor blir folk som galna och kallar en rasist men när man jämför  sin djurs ras så är det fult normalt? Obestämd

av någon anledning blev det sort text vet inte vad jag gjordeSkäms

Loa-bg
0

Många har fördomar kring travare istället för att glädjas åt att även dessa hästar, som är lika mycket hästar som halvbloden, får komma till nya hem och bli omhändertagna. Tänk alla dessa hästar, vart skulle de annars ta vägen? På en hemsk resa till Italien för att slaktas…? Ingen hästälskare kan önska någon häst det ödet. Själv tycker jag det är jättekul att det finns dom som kan ha användning för varmblodstravarna när de inte längre kan trava!

Jag håller med Cilla att det ofta låter som om varmblodsägarna skäms för sina hästar. Och när dessa sedan säger att deras travare kan hoppa minst lika bra som halvblodet som är avlad för att hoppa blir man lätt irriterad. En del köper varmblodiga travare och tror, eller i alla fall påstår, att de ska kunna tävla i hoppning och dressyr och gå minst lika bra som de övriga hästarna.

Hästarna är avlade för olika ändamål och att de sedan inte är bra på andra saker utanför det området är väl inte så konstigt! Mina hästar skulle aldrig kunna gå på en travbana, herregud, de skulle börja galoppera direkt och aldrig komma upp i den hastighet som krävs.

Det är en ond cirkel som är båda parters fel. Jag tror att våra fördomar gör varmblodsägarna sårade och de i sin tur känner att de måste bevisa något för oss. Så en part behöver ändra sin attityd och den andra parten förstå.

CelsiusT
0

Jag har ett varmblod och nu i torsdags så köpte jag en häst till, även denna gången ett varmblod. Varför? Jo för jag tycker det är en sådan underbar ras!! Jag älskar varmblod.

Men när jag nu köpte ett varmblod så vet jag ju varmblodens brister i ridningen och sökte då ett varmblod med så bra förutsättningar som möjligt (det blev en söt liten 3-årig dam som inte var inriden eller inkörd och som hade bra rörelser)

Mitt tidigare varmblod ser ut som ett halvblod i kroppen. Men det säger jag inte för att jag skulle vilja att han var ett halvblod, jag är inte intresserad av halvblod och skulle aldrig få för mig att köpa ett halvblod. Men trots det så är han halvblodstypad i kroppen. När folk ser honom säger dom: -Vilket fint halvblod. Eller: -Vilken stam har han? (åsså blir dom jätteförvånade när man säger hans föräldrar, som ju är travare)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caspianowner
0

# 20

Hallo där var är bilden ? alltså på din nya

För inte åkte du väl dit och inte fotograferade samtidigt din nya häst

perlino
0

Jag förstår inte varför en del raser ska betecknas som "finare" än andra. Ser konstigt ut i annonser där man skriver att ens häst liknar en annan hästras.

#18 Ja, precis.

CelsiusT
0

#21 Jo faktiskt har jag inte kunnat fotografera än. Har inte fixat kamera =( Men hon står ju här hemma nu så jag ska försöka få till en bild så snart som möjligt =)

Medarbetare på westernridning.ifokus