Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 7714 ggr
SaraHjelm9
1

är det här bra hö analys?

Hejsan,  en som vi funderar på att köpa hö av, har fixat hö analys till oss.  Jag har ingen koll på detta så jag undrar om detta tro kan vara bra hö att satsa på ? 
mkt tacksam för svar :)
Jag skriver det som det ser ut, vet inte vilket man ska kolla på,  :P

Torrsubstans  84 %

Smältbart råprotein  16 g/kg foder

Energi, foder  8.7 MJ/kg foder

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ (det är en sån linje imellan här.. )

Råprotein 53 g/kg torrsubstans

Smältbart råprotein 18 g/kg torrsubstans

Energi 10.3 MJ/kg torrsubstans

AnnaLundin
0

Nej, det är VÄLDIGT lågt proteininnehåll, så det kommer gå åt mycket proteintillskottsfoder om man fodrar med det.

SÅ svaret är nej, inte ens om det vore gratis hade jag tagit emot det höet…

Cilla89a
0

som AnnaLundin säger, det är inte bra värden alls proteinmässigt, vanligtvis brukar man väl vilja att det ligger runt 40-60 beroende på vad för sorts häst man har…

Medarbetare på Dressyr.ifokus

SaraHjelm9
0

Okej tack så mkt för era svar :)
vilken tur att vi inte hann köpa hö ifrån den då :O Vi har inte så mkt hö kvar så vi ska snart hämta igen, Vi vet en som många köper av så ja ska försöka fixa analys av den innan vi köper isf, och så slänger ja upp värdera här så får ni säga vad ni tycker, säkrast så :)  

tack en så länge iaf :D

Hallonet
0

lite intresserad… hur mycket protein brukar det vara i vanligt hö? :)

Cilla89a
0

enligt krafft så är riktvärdena på svenskt hö 30-60 g..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Caspianowner
0

Till Fånghäst hur skulle det kunna passa ?

AnnaLundin
0

#6 - till en fånghäst är det bra om höet innehåller tillräckligt mycket proteiner för att täcka proteinbehovet, så att man kan ge enbart hö och slipper pytsa i den en massa tillskott.

Dvs det bör vara minst 6 g smältbart råprotein/MJ.

(ovan nämnda hö har 16/8,7 = 1,84….)

Caspianowner
0

# 7

" det bör vara minst 6 g smältbart råprotein/MJ. "

För att inte missförstå dig nu. Menar du smärlbar Råprotein och MJ = Megajoul ska / bör innehålla minst 6 g vardera ? ?

Alltså jag ser Smältbart protein inte detsamma som MJ.

MJ= Mega Joul är för mig det samma som energin

Hoppas du förstår mig rätt här.

AnnaLundin
0

Jag menar 6 gram smältbart råprotein per megajoule

Är det 10 MJ så bör det vara minst 10x6=60 g smb rp. för att ta ett exempel

Caspianowner
0

# 9

Aha då är jag med.

Det betyder att varje Mega Joul ( Energin )= MJ skall motsvara minst 6 gram smältbart råprotein.

Således skall 2 MJ (Energin)motsvaras av minst 12 gram smältbart råprotein = gr smb rp

Houdini
0

Nej, det är extremt dåligt!

AnnaLundin
0

#10 - yepp. Skrattande

Har man den balansen mellan energi och protein i grovfodret så kan man normalttäcka hästens behov av proteiner utan att få ett överskott på energi (som ger en fet häst).

Har man ett för lågt proteininnehåll så måste man ge mycket mer av det för att tacka behovet. Energiinnehållet varierar inte så mycket, så då blir det just ett stort energiöverskott.

Man kan även täcka upp proteinbehov med proteinrika kraftfodertillskott, men man måste fortfarande hålla koll så att man inte hamnar på för mycket energi och att man fortfarande ger tillräckligt med grovfoder för att tillfredsställa tyggbehov och se till att tarmsystemet mår bra. Dessutom blir det alltid mycket dyrare med kraftfodertillskott än att köpa ett bra grovfoder från början.

Så ett proteinrikt grovfoder är alltid det bästa alternativet!